پری رخ سلطانی، متخصص زنان و زایمان: معضلات اجتماعی از عوامل بسیار تاثیرگذار در سقط جنین هستند

به گزارش جهان بانو دکتر پری رخ سلطانی، متخصص زنان و زایمان از دلایل متعدد سقط جنین سخن گفت. وی بیان کرد: از دلایل اصلی سقط جنین ازدواج های سفید و یا ازدواج موقت در این روزهاست که ممکن است خواه ناخواه باعث بارداری شود. در فرهنگ، مذهب و قانون ما این مسائل پذیرفته نیست […]

عوارض خطرناک سقط جنین برای مادران

به گزارش جهان بانو دکتر پری رخ سلطانی، متخصص زنان و زایمان از دلایل متعدد سقط جنین سخن گفت. وی بیان کرد: از دلایل اصلی سقط جنین ازدواج های سفید و یا ازدواج موقت در این روزهاست که ممکن است خواه ناخواه باعث بارداری شود. در فرهنگ، مذهب و قانون ما این مسائل پذیرفته نیست و در بین خانواده ها جایی ندارد. به همین دلیل است که رابطه های این چنینی پنهان می شود و آمادگی برای پذیرش بچه نیز وجود ندارد؛ در نتیجه چنین بارداری هایی منجر به سقط جنین می شود.

سلطانی افزود: کسانی که نسبت به یکدیگر تعهد قانونی دارند و رسما زن و شوهر هستند، در اکثر موارد با مشاوره پزشکان مجاب به نگه داشتن فرزند خود می شوند. بیشتر مواردی که منجر به سقط می شود، مربوط به افرادی است که با عقد موقت و یا به طور غیرقانونی با یکدیگر بوده اند و حالا خانم باردار شده و به این امید که ممکن است تعهد آنها به دلیل وجود این بچه رسمی و دائمی شود، تمایل به نگه داشتن جنین خود دارد. در این موارد آقا مصر به سقط جنین است و هر دو آمادگی قبول این فرزند را ندارند، چون حتی با وجود این بچه زندگی آنها به نتیجه ای نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه مسائل اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی زیادی وجود دارد که به شکل ناخوشایندی باعث دامن زدن به این موضوع شده است، گفت: این موارد باعث افزایش سقط جنین در جامعه شده است. به عنوان مثال یکی از این موارد، زیاده خواهی بعضی آقایان و روابط غیر قانونی است که باعث به وجود آمدن بارداری می شود و بعد از این اتفاق، مرد می گوید که این بچه را نمی خواهد و نباید متولد شود.

این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: معضلات اجتماعی بیش از آنچه که بتوان تصور کرد، عامل سقط جنین هستند. لازم است چندین وزارتخانه برنامه مدونی با هماهنگی یکدیگر طراحی کنند تا این مشکل به صورت ریشه ای حل شود.

سلطانی تاکید کرد: علائم حیاتی مادر، سوابق بیماری و مانند این ها در هنگام سقط های غیرقانونی مورد بی توجهی قرار می گیرد و عوارض زیادی نیز متوجه مادر است که عفونت، مهم ترین آن هاست. احتمال چسبندگی لوله های رحمی نیز زیاد است و در صورتی که مادر چند ماه یا چند سال بعد تصمیم به بارداری بگیرد، به علت چسبندگی لوله های رحمی امکان باروری به شکل طبیعی وجود نخواهد داشت و یا در کورتاژ گاهی این مورد دیده می شود که به علت از بین رفتن بستر رحم، بستر مناسب برای لانه گزینی از بین می رود.

وی ضمن اظهار تاسف از این‌که بعضی از داروها در بیمارستان ها یافت نمی شوند، اما در بازار آزاد به راحتی خرید و فروش می شوند، خاطر نشان کرد: داروهای سقط جنین نیز شامل این دسته از داروها هستند. این مادران آنها را خریداری کرده و اغلب بدون اینکه علائم حیاتی شان بررسی شود، اقدام به مصرف دارو می کنند، درحالی که مثلا باید بررسی شود که آیا مادر بیماری صرع دارد؟ آیا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت یا فشار خون مبتلاست و مواردی از این قبیل.

این متخصص زنان و زایمان در ادامه از وجود بیماری هایی سخن گفت که ممکن است مادر با وجود ابتلا به آن ها، از آن بیماری بی اطلاع باشد. وی افزود: ممکن است به طور مثال قند خون بالا یا سیستم ایمنی ضعیف بدن نادیده گرفته شود و در این صورت، تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. وقتی زنی باردار می شود و تصمیم به سقط جنین می گیرد، همه چیز را فراموش می کند و به هر شکلی که می تواند، خودش را به آب و آتش میزند تا بچه را از بین ببرد و حتی ممکن است از بیماری اش آگاه باشد، ولی به آن توجهی نمی کند. چنین غفلت و بی توجهی خطرات و تهدیدهای بزرگی را برای سلامت وی به دنبال دارد.

سلطانی اظهار کرد: داروهای سقط جنین عوارض شدیدی برای سلامت بانوان دارد و نتیجه استفاده خودسرانه و غیر مجاز این داروها، آن چیزی است که ما در بعضی بیمارستان ها مشاهده می کنیم؛ مادرانی که با وضعیتی بسیار وخیم به بیمارستان ها مراجعه می کنند و از افت فشار خون، خونریزی زیاد و ضعف شدید رنج می برند.

وی اشاره کرد: سقط جنین غیر قانونی عوارض دیگری نیز دارد و احتمال می رود که شخصی که دست به سقط جنین می زند، به دلیل عدم مهارت کافی رحم مادر را سوراخ کند. چنین مواردی منجر به عفونت، خونریزی واژینال و عوارضی از این دست می شود و اگر شخص نتواند خونریزی را کنترل کند، مجبور به برداشتن رحم می شود و یا حتی ممکن است مادر به دلیل خونریزی زیاد و عدم امکان تزریق خون به دلیل در دسترس نبودن، از دست برود.

این متخصص زنان و زایمان یادآور شد: در صورت منفی بودن گروه خونی مادر و مثبت بودن گروه خونی همسر پیش از کورتاژ تزریق آمپول رگام به مادر ضرورت دارد تا اگر بارداری بعدی اتفاق افتاد، اختلال ناشی از متفاوت بودن گروه خونی همسر و شوهر برطرف شود. اگر این روند طی نشود، ضررهای جبران ناپذیری گریبان گیر آن ها خواهد شد و در سقط غیر قانونی به این مسئله بی توجهی می شود.

سلطانی با اشاره به تعداد دیگری از عمل های کورتاژ که متقاضیان آن، زن و شوهرهای قانونی با ازدواج دائم هستند، بیان کرد: بیشتر زنان با دلایلی مانند بارداری ناخواسته ، آمادگی نداشتن برای تولد این فرزند، نبود امکانات، بیمه نبودن، برنیامدن از عهده مخارج و هزینه های زندگی، ناتوانی از حمایت مالی فرزند در آینده، دغدغه چگونگی بزرگ کردن فرزند و مواردی مانند این متقاضی سقط جنین خود هستند.

وی تصریح کرد: پدر و مادر باید به این نکته توجه کنند که واژه «ناخواسته بودن» تبعات بسیار مخربی در آینده بر روی فرزند متولد شده دارد؛ چراکه ممکن است روزی فرزند آن ها این جمله را بشنود که در این صورت، تا آخر عمر در ذهنش نقش خواهد بست و اثرات روانی ناخوشایندی همچون حس بی ارزشی و از این قبیل در او به وجود خواهد آمد.

این پزشک متخصص اضافه کرد: تعداد کمی از سقط جنین ها به دلایل علمی و پزشکی رخ می دهد. به عنوان نمونه به دلیل آنومالی های جنین و بیماری های ژنتیکی ممکن است مجوز سقط جنین صادر شود. در عین حال با وجود آن ها نیز هم اکنون تصمیمات سختی برای این نوع سقط ها پیش بینی شده است و سعی بر این است که تا حد امکان بچه زنده بماند.

سلطانی یادآور شد: باید این نکته را در نظر بگیریم که وقتی پدر و مادر از ناسالم بودن جنین آگاه شوند، ممکن است به هر صورت که می توانند برای سقط آن اقدام کنند و حتی دست به کورتاژ غیرقانونی بزنند که در این صورت عوارض بسیار بدی گریبان گیر آن ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بیمارستان های دولتی تقاضا برای سقط جنین اصلا پذیرفته نمی شود و مسئولیت قانونی دارد، گفت: درست است که در این صورت امکان افزایش مشکلاتی برای مادران باردار وجود دارد، اما یک زوج بایستی پیش از بارداری برای حل چنین مشکلاتی به فکر چاره باشند.

این متخصص زنان و زایمان توضیح داد: زنانی که تصمیم به سقط جنین دارند، اغلب اوقات نمی خواهند خانواده شان از موضوع اطلاع یابند و این مسئله مشکلات روانی خاص خودش را به دنبال دارد. این زنان تاکید دارند که شکم نباید باز شود و خط و نباید نشانی از باز شدن بر روی بدن بیفتد. همه این مسائل معضلات اجتماعی و فرهنگی هستند و برای رفع آن ها باید برنامه ای اساسی طرح کرد.

سلطانی تشریح کرد: آمار سقط جنین در میان زنان معتاد بالاست. شبی نیست که این افراد به بیمارستان مراجعه نکنند و در بیشتر موارد با حال بسیار وخیم به بیمارستان مراجعه می کنند. این ها اشخاصی هستند که پول نان خود را ندارند، اما برای رهایی از این فرزند، مبلغ زیادی صرف می کنند و دارو می خرند تا بچه را سقط کنند.

وی با بیان اینکه عواقب سقط جنین تنها به جسم مربوط نمی شود، افزود: این عمل عواقب روحی بسیار بدی نیز دارد. دختران جوان پس از سقط جنین به افسردگی دچار می شوند و اکثر اوقات از خانواده خود طرد می شوند. برای اینکه از رخ دادن چنین اتفاقاتی در جامعه جلوگیری شود، به مداخله جدی و ورود ارگان های مختلف نیاز است تا این نهادها بتوانند از پایه مشکلات را حل کنند.

این متخصص زنان و زایمان در ادامه به ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از سقط جنین پرداخت و تاکید کرد: پیش از هر تعهدی (رسمی یا غیر رسمی) باید برنامه ریزی کرد و این بهترین راه برای پیشگیری از بارداری و سقط جنین است. هنگامی که دو شخص چه به صورت ازدواج دائم و چه موقت قرار است با یکدیگر باشند، ضروری است که ابتدا در مورد این مسائل باهم صحبت کنند.

سلطانی ادامه داد: “بچه لباس تن نیست که راحت بکنید و بیاندازید دور، این بچه از جسم و جان شما تشکیل شده است. ” این جمله ایست که من همیشه به مراجعانم می گویم و لازم می دانم که پیش از بارداری خانم و یا حتی زن و شوهر به اتفاق هم به یک مشاور، ماما و یا متخصص زنان مراجعه کنند و مشاوره بگیرند. آن ها باید براساس وضعیت فرهنگی، اجتماعی، شرایط و امکانات خود و با در نظر گرفتن همه ابعاد و جوانب تصمیم بگیرند که آیا بارداری اتفاق بیفتد یا خیر.

وی اظهار کرد: در مورد این مسئله در کشور ما آموزشی وجود ندارد و از نظر فرهنگی در این زمینه دچار ضعف هستیم. در کشورهای پیشرفته آمار سقط جنین بسیار پایین تر است، زیرا آن ها با روش های پیشگیری از بارداری آشنایی دارند و آن ها را رعایت می کنند.

این پزشک متخصص با تاکید بر اهمیت آموزش به جوانان و خانواده های آن ها خاطرنشان کرد: نیاز است مراکزی برای مشاوره و افزایش آگاهی جوانان به طور رایگان پیش بینی شود تا حتی کسی که با بارداری خود مشکل دارد، بتواند نزد یک روانشناس یا روانکاو رفته و مشاوره بگیرد، از نظر فرهنگی و اجتماعی از او حمایت شود و برنامه ریزی درستی برای فرزندآوری داشته باشد.

سلطانی در پایان گفت: نمی توانیم جسمی را که خداوند آفریده است نابود کنیم. در هر صورت باید با این موضوع کنار بیاییم، آن را بپذیریم و به جای گرفتن جان یک انسان بی گناه به فکر راه حل مشکلاتمان باشیم. مسئولان هم باید از پزشکان، جامعه شناسان و روان شناسان کمک بگیرند  و مراکزی دایر کنند تا آسیب های اجتماعی را بررسی کنند و از نظر اجتماعی، روانی و اقتصادی به افراد آسیب پذیر کمک کرده و از آنها حمایت کنند تا از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری شود.

منبع: ایسنا