پایان خوش «دختر برقی» و «باغ کیانوش»

مدیر عامل خانه سینما گفت: در سال جاری و به همت خانه سینما و انجمن بازیگران سینما اتفاق مهمی افتاد و اولین آئین‌نامه مقررات حضور بازیگران کودک و نوجوان مقابل دوربین، براساس جدیدترین پروتکل‌های بین‌المللی تدوین شد.

با اتمام دوره اول و دوم اکران، ۵ فیلم سینمایی «در آغوش درخت»، «قلب رقه»، «روزی روزگاری آبادان»، «سفر پر ماجرا» و «یادگار جنوب» به عنوان فیلم‌های مورد حمایت گروه سینمایی فرهنگ در دوره سوم اعلام شدند.

گروه سینمایی فرهنگ کار خود را از اواسط تیر آغاز کرد و تاکنون از ۱۰ فیلم با تعریف آثار سینمایی فرهنگی حمایت کرده‌است که حاصل این حمایت اضافه‌شدن ۱ هزار و ۵۰۷ سانس، در دوره اول و ۱ هزار و ۳۷۰ سانس در دوره دوم برای این فیلم‌ها بوده است.

فیلم‌های جامعه هدف این گروه آثاری است که از کف فروش افتاده و دیگر سرگروه ندارند. بنابراین با قرار گرفتن در گروه سینمایی فرهنگ جان تازه‌ای به آن‌ها داده می‌شود و امکان ادامه اکران به مدت ۵ هفته و ۵ سانس در هر روز را خواهند داشت.

«دختر برقی» و «باغ کیانوش» پایان جشنواره فیلم‌های کودک

در اواسط هفته گذشته، آئین اختتامیه بخش فیلم‌های کوتاه، پویانمایی و غزه در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان در اصفهان برگزار شد که بر اساس آن برگزیدگان این بخش‌ها طی مراسمی معرفی شدند که اسامی برگزیدگان به شرح زیر اعلام شد:

پروانه زرین منتخب داوران کودک و نوجوان:

ریحانه کاوش برای فیلم «‌آقای قاپ قاپی»

پروانه زرین بخش کودکان غزه:

بهترین کارگردانی: امیرحسین کشمیری برای فیلم «یک دو سه»

بهترین فیلم: رشید المشهراوی برای فیلم «جلد ناعم یوم دراسی»

پروانه زرین پویانمایی:

بهترین کارگردانی: مهدی صدیقی برای پویانمایی «آتل»

بهترین پویانمایی: مهدی برق‌زدگان برای فیلم «بر فراز ابرها»

پروانه زرین فیلم کوتاه داستانی:

بهترین کارگردانی: سید پیام حسینی برای فیلم «خلیل»

بهترین فیلم: مصطفی رضوانی برای فیلم «فرزند حبیب»

جایزه ویژه هیئت داوران:

طاها چراغی برای فیلم «‌خلیل»

پروانه زرین ابونصر فارابی (جایزه تعلیم و تربیت):

فرزاد رنجبر برای فیلم «رقص آب»

پروانه زرین شهید بهنام محمدی (جایزه صلح):

سروش کشاورز برای فیلم «قاصدک»

جایزه ویژه دبیر جشنواره:

بابک نکویی و بهنود نکویی برای فیلم «ارتش کاغذی»

همچنین در این مراسم از سعید نجاتی نویسنده و فیلمساز سینما به دلیل حضور مستمر در عرصه تولید فیلم‌های کوتاه کودکان و نوجوانان تقدیر به عمل آمد.

در مراسم پایانی جشنواره نیز با یادی از مرحوم هوشنگ حریرچیان بازیگر اصفهانی، از علی نصیریان و رضا بابک تجلیل شد. علی نصیریان پس از دریافت تندیس، گفت: این جشنواره را نباید دست‌کم گرفت، زیرا نسلی را با هنر سینما آشنا می‌کند. فیلم وسیله‌ای برای معرفی هویت و فرهنگ ما به جهان است. البته باید بگویم سینمای ما قبل سینمای فرهنگی که به آن فیلمفارسی گفته می‌شود را نباید دست‌کم بگیریم. با اینکه آن نوع سینما از نظر محتوا ضعیف بود، اما جامعه را با سینما آشنا کرد. آن نسل که از اواسط دهه ۴۰ کار خود را شروع کرد و به ویژه بعد از انقلاب کارهای درخشانی در کشور به انجام رساندند.

در بخشی از این مراسم، علی دهکردی مدیر عامل خانه سینما گفت: در سال جاری و به همت خانه سینما و انجمن بازیگران سینما اتفاق مهمی افتاد و اولین آئین‌نامه مقررات حضور بازیگران کودک و نوجوان مقابل دوربین، براساس جدیدترین پروتکل‌های بین‌المللی تدوین شد. این حرکت برای سینمای کودک جایگاه ویژه‌ای دارد و به‌نظر می‌رسد بهترین مکان برای نگهداری و قانونمند کردن آن جشنواره فیلم کودک و نوجوان است که از سوی دوستان و همکارانم این آئین نامه به دبیرخانه جشنواره تقدیم می‌شود. امیدوارم همه مسئولان سینمای کشور تلاش کنند که این آئین‌نامه برای اعتلای سینمای کودک به قانونمندی خود برسد.

مهر