وضعیت نگران کننده ازدواج در کهگیلویه بویراحمد/میزان ازدواج کاهش یافته و طلاق افزایش یافته است

به گزارش جهان بانو، آمارها حکایت از این دارد که در سال های اخیر در استان کوچک و عشیره‌ای کهگیلویه بویراحمد طلاق با افزایش و ازدواج با کاهش روبرو بوده است. این اتفاق یک مسئله جدی است که به گفته دکتر خرامین استاد دانشگاه اگر تصمیم درستی در این زمینه اتخاذ نشود، با یک بحران […]

وضعیت نگران کننده ازدواج در کهگیلویه بویراحمد/میزان ازدواج کاهش یافته و طلاق افزایش یافته است

به گزارش جهان بانو، آمارها حکایت از این دارد که در سال های اخیر در استان کوچک و عشیره‌ای کهگیلویه بویراحمد طلاق با افزایش و ازدواج با کاهش روبرو بوده است. این اتفاق یک مسئله جدی است که به گفته دکتر خرامین استاد دانشگاه اگر تصمیم درستی در این زمینه اتخاذ نشود، با یک بحران مواجه خواهیم شد.

آمارهای مطرح شده در نشست شورای ثبت احوال نشان می‌دهد که ما در استان کهگیلویه و بویراحمد با یک خطر جدی مواجه هستیم. نرخ ازدواج در این استان ۷.۴ و در کشور ۶.۴ در هزار بوده است و کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه در میان استان های کشور رتبه دهم را داراست. با این وجود در ۸ ماهی که از سال ۱۴۰۰ گذشت، ۴ هزار و ۲۲۸ واقعه ازدواج در این استان به ثبت رسیده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال ۱۳۹۹ آمار ازدواج بیش تر بوده و ۴ هزار و ۸۴۳ مورد ازدواج در دفترخانه های این استان به ثبت رسیده است.

 همچنین در ۸ ماهه سال ۱۴۰۰، با کاهش ۶۱۵ رقمی ازدواج های ثبت شده نسبت به مدت مشابه در سال گذشته مواجه بوده ایم که بر اساس آمار ازدواج های ثبت شده در سال جاری، میزان ازدواج  ۱۲.۷ درصد کاهش داشته است.

بر اساس همین آمار‌ها در سال ۹۲ میانگین سن ازدواج مردان در استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۷ سال و در میان بانوان ۲۳ سال بوده است. با این وجود سن ازدواج در سال گذشته در میان بانوان به ۲۶ سال و در میان آقایان نیز به ۳۱ سال افزایش یافت. این افزایش سن ازدواج نشان دهنده زنگ خطر کاهش فرزندآوری است.

اما نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، تنها به کاهش آمار ازدواج ختم نمی‌شود. متاسفانه آمارها حکایت از این دارد که ازدواج کاهش یافته اما طلاق افزایش داشته است. در استان کهگیلویه و بویراحمد آمار طلاق به طور میانگین ۱.۸ دهم درصد است و در کشور ۲.۱ در هزار است. این استان در زمینه طلاق رتبه بیست و دوم در کشور را دارد. ممکن است چنین آماری در مقایسه با میانگین آمارهای ثبت طلاق در کل کشور مطلوب به نظر برسد، اما باز هم نگران کننده است.

 در ۸ ماهه سال جاری، ۹۹۱ واقعه طلاق در استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده است. در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ نیز ۸۸۴ مورد طلاق در دفترخانه های این استان ثبت شده است که مقایسه این آمارها با یکدیگر نشان دهنده آن است که طلاق در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۲.۱ درصد افزایش داشته است که نیازمند آسیب‌شناسی است.

بر اساس آمارهای ارائه شده در شورای ثبت احوال در سال ۹۲ از هر ۸ واقعه ازدواج در این استان یک مورد به طلاق منجر شده است. لازم به ذکر است که آمار کشوری در این سال، یک طلاق به ازای هر ۵ ازدواج را نشان می دهد. در سال ۱۳۹۹ نیز از هر ۵ واقعه ازدواج یک مورد به طلاق انجامیده است که این آمار در سطح کشور سه ازدواج و یک طلاق است.

در این میان سن طلاق هم با افزایش مواجه بوده است. در سال ۹۲ میانگین سن طلاق در مردان ۳۲ سال و در زنان ۲۸ سال بوده است، اما در سال ۹۹ سن طلاق در مردان به سی و هفت سالگی و در زنان به سی و دو سالگی رسیده است.

شیرعلی خرامین، روانشناس و استاد دانشگاه در ارتباط با این موضوع اظهار کرد: در سال ۱۳۸۵ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۱۱۰۰ واقعه ازدواج دردفترخانه ها به ثبت رسیده است. این آمار در سال ۱۳۹۰ افزایش یافته است و در هر ۱۰۰ هزار نفر، یک هزار و ۳۰۰ مورد ازدواج به ثبت رسیده است. متاسفانه باید گفت که این آمار در سال ۹۵، به ۱۱۰۰ واقعه ازدواج در یکصد هزار نفر رسید و چنین آماری بازگشت میزان ازدواج ها به آمار سال ۱۳۸۵ را نشان می‌دهد. کاهش آمار ازدواج در سال گذشته از این هم تاسف بارتر است و به ۸۰۰ مورد ازدواج در هر یکصد هزار نفر رسیده است.

خرامین خاطر نشان کرد: ۶۰۰ مورد واقعه ازدواج در سال ۹۹ نسبت به سال ۸۵ کمتر شده است و چنین اتفاقی حقیقتا یک فاجعه است. متاسفانه باید گفت که پدیده تجردگرایی به دلایل مختلف با افزایش مواجه بوده است و سن ازدواج نیز افزایش یافته است.

وی افزود: آمارهایی که در ارتباط با ثبت ازدواج وجود دارد، نشان دهنده این موضوع است که میزان ازدواج در سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافت. با این وجود آمارها حکایت از این دارد که در فروردین و اردیبهشت ۹۹ میزان ازدواج افزایش یافته است. در ارتباط با این موضوع باید این نکته را یادآوری کرد که ازدواج در سال ۹۹ افزایش نداشته است، بلکه اغلب ازدواج‌های سه ماه پایانی سال ۹۸ با تاخیر مواجه شده بود و مراسم های مرتبط با آن در فروردین و اردیبهشت سال ۹۹ انجام گرفت و در این دوماه برگزار شد. به همین دلیل ما در حال بازگشت به شرایط اولیه هستیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در کنار بحث ازدواج مسئله طلاق نیز وجود دارد و متاسفانه باید گفت که ۵۰ درصد از طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی به وقوع پیوسته است.

وی اضافه کرد: از هر ۱۰۰ ازدواج در سال ۸۵، ۷ مورد به طلاق منجر شده است. این آمار در سال ۹۰ به ۱۱ مورد، در سال ۹۵ به ۲۲ مورد و در سال ۹۹ نیز به ۲۲ مورد افزایش پیدا کرده است. ممکن است که در مقایسه با آمارهای دیگر استان‌ها از جایگاه خوبی برخوردار باشیم، اما این میزان طلاق می‌تواند برای استان کهگیلویه و بویراحمد که همچنان یک استان قبیله‌ای و عشیره‌ای است، زمینه ساز ایجاد بحران باشد.

خرامین افزایش طلاق، کاهش فرزندآوری، افزایش سن ازدواج و کاهش ازدواج را برای استان کهگیلویه و بویراحمد یک وضعیت  فاجعه آمیز عنوان کرد و تاکید کرد: چنانچه تصمیمی مناسب در ارتباط با این موضوع اتخاذ نشود، در آینده با بحرانی جدی روبرو خواهیم شد.

منبع: فارس