وضعیت نامشخص فدراسیون بین‌المللی ورزش بانوان مسلمان/آیا این فدراسیون دوباره احیا خواهد شد؟

به گزارش جهان بانو، احیای فدراسیون بین‌المللی ورزش بانوان مسلمان و از سر گرفتن فعالیت های دوباره آن موضوعی نیست که به امروز و دیروز مرتبط باشد. مصوبه آغاز به کار دوباره این فدراسیون چندین ماه است که در وزارت ورزش خاک می‌خورد و حتی جابه‌جایی دولت و تصدی این وزارتخانه توسط وزیر جدید نیز غبار آن […]

وضعیت نامشخص فدراسیون بین‌المللی ورزش بانوان مسلمان/آیا این فدراسیون دوباره احیا خواهد شد؟

به گزارش جهان بانو، احیای فدراسیون بین‌المللی ورزش بانوان مسلمان و از سر گرفتن فعالیت های دوباره آن موضوعی نیست که به امروز و دیروز مرتبط باشد. مصوبه آغاز به کار دوباره این فدراسیون چندین ماه است که در وزارت ورزش خاک می‌خورد و حتی جابه‌جایی دولت و تصدی این وزارتخانه توسط وزیر جدید نیز غبار آن را نگرفته است.

این در حالی است که در طول دو سه سال گذشته برای این فدراسیون و آغاز دوباره فعالیت‌های آن رفت و آمدهای بسیاری صورت گرفت و وعده‌هایی هم مطرح شد، اما نتیجه و خروجی آنها به اندازه سر و صدای‌شان نبود. آنچنان که امروز نه جایگاه این فدراسیون در ورزش کشورهای مسلمان و ایران مشخص است و نه مدیریتی برای آن تعیین شده است. در کنار همه این موارد این مورد را نیز در نظر بگیرید که برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف این فدراسیون مصوبه‌ای نیز در نظر نگرفته شده است.

همه اینها در حالی است که وقتی ۲۰ مردادماه ۹۷ احیای فدراسیون بین‌المللی ورزش بانوان مسلمان به تصویب رسید، قرار بر این شد که اقدامات اجرایی و قانونی برای احیای فدراسیون بین‌المللی ورزش بانوان مسلمان «در اسرع وقت» انجام شود، اما پس از ۴۱ ماه موقعیت این فدراسیون نه تنها با پیشرفت مواجه نشده که دچار پسرفت نیز شده است.

فدراسیونی که مصوبه دارد اما مسئول ندارد 

اینکه پس از نشست مشترکی که در چهار سال قبل وزیر وقت ورزش و معاونانش با رئیس و دبیر کمیته ملی المپیک و تصویب احیای فدراسیون بین‌المللی ورزش بانوان در رابطه با این فدراسیون و فعالیت‌هایش چه اقداماتی صورت گرفت، از مواردی است که خبرگزاری مهر در مطالب مختلفی با این عناوین «انتخاب سرپرست»، «سخت پسندی در انتخاب دفتر کار»، «مشکلات استقرار در ساختمان با سنگ اندازی گلف» و «حرکت‌های رو به جلو انجام شده برای آغاز به کار» به بررسی و تجزیه و تحلیل آنها پرداخته است.

وضعیت امروز فدراسیون بین‌المللی ورزش بانوان مسلمان پس از صرف این زمان برای احیای مجدد آن و همه رفت و آمدهای صورت گرفته چیزی است که امروز شاهد آن هستیم؛ یعنی فدراسیونی که تنها نامی از آن در ورزش ایران وجود دارد، بدون آن که از هیچ‌ ماهیتی برخوردار باشد. این مسئله به خصوص حالا که سرپرست منتخب برای این مجموعه ماه‌هاست که استعفا داده و کناره گیری کرده است، بیشتر قابل لمس و درک است.

الهه عرب عامری به عنوان سرپرست فدراسیون بین‌المللی ورزش بانوان مسلمان انتخاب شده بود. وی پنج ماه پس از مصوبه احیای این فدراسیون، حکم سرپرستی‌اش را از مسعود سلطانی فر وزیر وقت ورزش و جوانان دریافت کرد، اما او که به دلیل چند شغله بودن انتقاداتی نیز به انتصابش وارد بود، اقدامات نصف و نیمه‌ای در ارتباط با مسئولیت خود و ماموریت‌هایی که به دلیل عهده دار بودن این مسئولیت به وی سپرده شده بود، انجام داد و در پایان نیز با استعفا و کناره گیری خود را از ادامه این ماموریت معاف کرد.

عرب عامری در آخرین روزهای حضور مسعود سلطانی فر در وزارت ورزش اعلام کناره‌گیری کرد، در حالی که ضروری‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدامات به منظور احیای فدراسیون بین‌المللی ورزش بانوان مسلمان هنوز انجام نشده بود که از جمله آنها می توان به مهیا کردن شرایط برای انتخابات دوباره و تعیین هیات مدیره جدید اشاره کرد.

تعلل عجیب وزارت ورزش

فدراسیون بین‌المللی ورزش بانوان سال ۸۹ پس از دو دهه فعالیت به دلایل نامشخص تعطیل و فعالیت‌های آن ملغی شد. با این وجود مسئولان ورزش کشور مردادماه سال ۹۷ به منظور گسترش، تقویت و هویت بخشی ورزش بانوان مسلمان با حفظ حدود فرهنگی و شرعی به احیای دوباره این فدراسیون رای دادند.

البته این پرسش که «فدراسیون ورزش زنان چه باری را از دوش وزیر ورزش خواهد برداشت؟» همچنان بر سر جای خود باقی است، اما به هر روی آغاز به کار دوباره آن مورد تصویب قرار گرفته و مصوبه آن نیز در وزارت ورزش مورد تایید است. با این حال، با شرایط مبهم و بلاتکلیفی که در ارتباط با این فدراسیون در حال حاضر وجود دارد، هیچ اقدام فوری برای تعیین تکلیف آن انجام نگرفته است.

این در حالی است که نماینده فدراسیون بین‌المللی ورزش بانوان مسلمان یکی از اعضای مجمع کمیته ملی المپیک است که قاعدتاً باید در انتخابات ۱۷ اسفندماه این کمیته شرکت داشته باشد. به طور قطع غیبت وی برگزاری سلامت این انتخابات را با اخلال مواجه خواهد کرد.

معاون هنوز مسلط نشده است

طاهره طاهریان، نایب رئیس کمیته ملی المپیک یکی از افراد دغدغه مند در خصوص فدراسیون بین‌المللی ورزش بانوان مسلمان است و راه اندازی دوباره آن از دغدغه های این مقام مسئول است. با این وجود وی تاکید دارد که اتخاذ تصمیم در ارتباط با آن توسط وزارت ورزش انجام خواهد شد.

طاهریان که در مدت زمان فعالیت بیست ساله فدراسیون بین‌المللی ورزش بانوان مسلمان در ایران، نایب رئیس و دبیرکلی این فدراسیون را نیز بر عهده داشت، در گفتگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: از آغاز به کار دوباره این فدراسیون استقبال می‌کنم به خصوص که با وجود متقاضیان جهانی آن می‌تواند در شرایط فعلی به ورزش بانوان و توسعه بیشتر آن کمک کند. اما اینکه چه تصمیمی برای این فدراسیون اتخاذ شود در حوزه اختیارات وزارت ورزش است. سه سال پیش نیز وزیر ورزش حکم سرپرست قبلی (الهه عرب عامری) را صادر کرد.

این در حالی است که مریم کاظمی پور، معاون امور بانوان وزارت ورزش در ارتباط با این موضوع حاضر به پاسخگویی نیست. خبرنگار مهر به منظور پیگیری وضعیت فدراسیون بین‌المللی ورزش بانوان و برنامه وزارت ورزش برای آن که طبیعتا معاونت بانوان نیز باید در جریان این موضوع باشد، چندبار با متصدی این معاونت تماس گرفت، اما وی با وجود اطلاع از موضوع گفتگو حاضر به گفتگو و انجام مصاحبه نشد.

در هر صورت وزارت ورزش وظیفه دارد ورود لازم به پرونده قدیمی فدراسیون بین‌المللی ورزش بانوان را داشته باشد. این فدراسیون یا باید به طور کلی ملغی شود و از وضعیت بلاتکیفی درآید و در صورت رخ دادن چنین اقدامی نام نماینده آن نیز از مجمع کمیته ملی المپیک خارج خواهد شد و یا اینکه برای مدیریت آن تصمیمی قطعی گرفته شود تا ابهامات موجود درباره وضعیت آن رفع شود و هر چه سریع تر آغاز به فعالیت کند و همچنین یکی از سنگ‌های پیش پای کمیته المپیک برای برگزاری انتخابات برداشته شود.

منبع: مهر