وضعیت دشوار زنان سرپرست خانوار در دوران شیوع بیماری کرونا

به گزارش جهان بانو، با توجه به شرایط کرونا، این روزها تعداد بانوان سرپرست خانوار بیشتر شده اند. مادرانی که با دستفروشی تلاش می کنند بار زندگی شان را به دوش بکشند و نگاه‌های سنگین و گذرای عابران را نیز تنها به این خاطر تحمل می کنند که شاید شب با دست پر به خانه بازگردند […]

اوضاع دشوار زنان سرپرست خانوار در دوران شیوع کرونا

به گزارش جهان بانو، با توجه به شرایط کرونا، این روزها تعداد بانوان سرپرست خانوار بیشتر شده اند. مادرانی که با دستفروشی تلاش می کنند بار زندگی شان را به دوش بکشند و نگاه‌های سنگین و گذرای عابران را نیز تنها به این خاطر تحمل می کنند که شاید شب با دست پر به خانه بازگردند و با روی گشاده روبه رو شوند.

یکی از مشکلات اصلی بانوان سرپرست خانوار دست فروش که در زیر چتر حمایت‌های کمیته امداد قرار ندارند، عدم اطلاع و پیگیری خود این بانوان است. با توجه به وضعیت اجتماعی  این بانوان، این ناآگاهی قابل پیش بینی است؛ چرا که مجید ملک شاهی، مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا از پوشش گسترده حمایت‌های این سازمان برای زنان سرپرست خانوار اطلاع داد و اظهار کرد: در حال حاضر مددجویان کمیته امداد، دو میلیون و ۳۵۲ هزار و ۸۴۱ خانوار هستند که از این میان، تعداد بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش این کمیته یک میلیون و ۲۸۳ هزار و ۴۷۷ نفر می باشد.

ملک شاهی در مورد بازه سنی این بانوان توضیح داد: به طور تقریبی ۶۴۳ هزار نفر از این بانوان بالای ۶۰ سال سن دارند. حدود ۳۷ هزار زن نیز ۴۰  تا ۶۰  سال سن دارند. همچنین ۱۷۴  هزار بانوی سرپرست خانوار بین ۳۰  تا ۴۰  سال قرار دارند. ۷۹ هزار زن سرپرست خانوار هم در بازه سنی ۲۰  تا ۳۰  سال هستند. همچنین ۱۶ هزار زن به طور تقریبی بین ۱۵ تا ۲۰ سال قرار دارند که در اطراف و اکناف کشور زیر پوشش کمیته امداد امام (ره) زندگی می کنند.

وی در ادامه گفت: همچنین از این میان تقریبا ۷۰  هزار خانوار تحت سرپرستی زنان در شهر‌ها ساکن هستند و حدود ۵۸ هزار خانوار نیز در روستا‌ها زندگی می کنند. به طور تقریبی ۳ هزار خانوار هم در عشایر قرار دارند. باید گفت که حدود ۱۵۱ هزار زن سرپرست خانوار مستأجر هستند. تقریبا یک میلیون و ۸۷ هزار و ۸۲۷ خانوار نیز در خانه شخصی خود زندگی می کنند و یا در منزل اقوام ساکن هستند و مستأجر به حساب نمی آیند. همچنین قریب به ۱۸۸۴ بانوی سرپرست خانوار نیز مبتلا به بیماری های خاص هستند و ۳۰۶۵۹  نفر هم بیماری صعب العلاج دارند.

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد ضمن بیان اقدامات انجام شده برای بانوان سرپرست خانوار در دوران شیوع بیماری کرونا اضافه کرد: در دورانی که این بیماری گسترش پیدا کرد، این بانوان از بسته‌های حمایتی کمیته امداد برخوردار شده اند و کمک های دیگری با مشارکت سایر سازمان‌ها نیز به آن ها رسانیده شده است. همچنین آنان از تسهیلات وام اشتغال اهدای جهیزیه، ارائه خدمات مشاوره و توزیع مواد غذایی هم بهره‌مند شده اند.

همچنین ملک شاهی در رابطه با استان‌هایی که بالاترین مددجویان زن سرپرست خانوار را دارند، تصریح کرد: طبق شاخص‌های اولویت بندی که در کمیته امداد بر مبنای محرومیت‌های استان ها اعمال می شود، بیشترین سهمیه مددجویی به استان‌های سیستان و بلوچستان،  خراسان  شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و هرمزگان بر اساس بیشترین تعداد مددجویان تعلق گرفته است. در سهمیه ای که به تازگی اختصاص  یافته نیز تلاش کرده ایم سهم مناسبی به استان‌های محروم‌تر اختصاص پیدا کند.

وی در جواب به این پرسش که چه تعداد زن سرپرست خانوار از چرخه حمایت این نهاد خارج شده اند، پاسخ داد: با توجه به شرایطی که بیماری کرونا ایجاد کرده است، سعی ما بر این بوده است که خانواده‌ها کمتر از چرخه حمایت خارج شوند.

با این وجود، چنین به نظر می‌رسد که مشکلات بزرگ تری هم در دروان شیوع کرونا زندگی بانوان سرپرست خانوار شاغل در مشاغل کارگری و کارهای خرد را با بحران روبه رو کرده است؛ مسائلی مانند برخوردار نبودن از بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت از جمله این مشکلات است.

کاظم تنکابنی، کارشناس یک نهاد مددکاری اجتماعی در این رابطه در گفت و گو با شهرآرا گفت: بیشتر جمعیت زنان سرپرست خانوار در قسمت کسب و کارهای خانگی مشغول به فعالیت هستند که این موضوع، دست آنان را از بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت مناسب شرایط دشوار بیماری کرونا دور نگه می‌دارد. آن تعداد از این بانوان نیز که در کارگاه‌های غیر خانگی مشغول به کار هستند، در مواردی چند از این حقوق محروم مانده اند، به طوری که درآمد این گروه به زحمت هزینه‌های معاش روزمره آن‌ها را تامین می کند، تا چه رسد به اینکه از پس هزینه‌های پیشگیری، مراقبت و درمان در دوران گسترش این بیماری بر آیند.

منبع: شهرآرا نیوز