واکنش ها به فرمان رهبر طالبان در مورد حقوق زنان

به  گزارش جهان بانو هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در چند روز گذشته اقدام به انتشار مجموعه ای از فرامین در ارتباط با “حقوق زنان” کرده است. انتشار این فرمان ها واکنش‌های متعددی را از سوی فعالان سیاسی و اجتماعی و بانوان افغانستان به دنبال داشته است. پیام رهبر طالبان در ارتباط با بانوان از نگاه برخی […]

واکنش ها به فرمان رهبر طالبان در مورد حقوق زنان

به  گزارش جهان بانو هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در چند روز گذشته اقدام به انتشار مجموعه ای از فرامین در ارتباط با “حقوق زنان” کرده است. انتشار این فرمان ها واکنش‌های متعددی را از سوی فعالان سیاسی و اجتماعی و بانوان افغانستان به دنبال داشته است.

پیام رهبر طالبان در ارتباط با بانوان از نگاه برخی از این افراد گامی رو به  جلو ارزیابی شده است. با این وجود تعدادی از فعالان حقوق زنان این حقوق را کافی ندانسته و آن را تلاشی در راستای محدود کردن بانوان به حضور در خانه قلمداد کرده اند.

همچنین شماری از بانوان افغانستانی در واکنش به پیام “آخوند زاده ” اقدام به انتشار ویدئو در شبکه های اجتماعی کرده اند. آن ها ضمن استقبال از پیام رهبر طالبان اجازه تحصیل، کار و مشارکت سیاسی برای زنان این کشور را از جمله حقوقی برشمردند که باید به زنان تعلق بگیرد.

گروه ‘حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان ‘ در بیانیه ای اعلام کرد “ما خواهان حقوق مساوی با مردان، از جمله حق کار، حق تحصیل، حق مبارزات مدنی و سیاسی هستیم. هیچ نیرویی با سرکوب و زورگویی نمی‌تواند حقوق  زنان را سلب کند. از سازمان ملل، سازمان‌های حقوق بشری و کشورهای حامی حقوق بشر می خواهیم که مردم افغانستان را در روزهای دشوار تنها نگذارند.”

دبیرکل حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز در واکنش به فرمان رهبر طالبان اعلام کرد که آنها هیچ تعهد و برنامه ای در قبال حقوق زنان ندارند.

“صلاح الدین ربانی” در یک بیانیه اظهار کرد: محتوای فرمان رهبر طالبان در ارتباط با بانوان نگاه تقلیل‌گرایانه این گروه به مسئله حقوق زنان را نشان می‌دهد.”

ربانی افزود: حقوق بانوان، بسیاری از مسائل اساسی را در بر می‌گیرد. حق آموزش و تحصیل، حق کار و مشارکت و فعالیت سیاسی از جمله این موارد است که در فرمان رهبر طالبان به این مسائل اشاره ای نشده ‌است.

تام وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان در حساب کاربری توییتر خود بیان کرد که از پیام جدید رهبر طالبان استقبال می‌کند که به زن حق داده که با چه کسی ازدواج کنند.

 وی اضافه کرد که “در عین حال، برای تضمین حقوق زنان در تمام جنبه‌های جامعه افغانستان از جمله مدارس، محل‌های کار، سیاست و رسانه‌ها، بسیار بیشتر مورد نیاز است.”

این فرمان روز جمعه منتشر شده و شامل شش ماده است. بیشتر موارد این فرامین به مباحث حقوق ازدواج، خانواده و میراث زن پرداخته است و در مواردی نیز سنت‌های ناپسند فرهنگی را نکوهش کرده است.

رویا رحمانی، سفیر پیشین افغانستان در واشنگتن در رشته توییت‌هایی اظهار کرده است که این فرمان رهبر طالبان که به” رضایت زنان برای ازدواج” و چند مورد دیگر از حقوق زنان پرداخته، نوعی واکنش به درخواست‌های داخلی و بین االمللی و برای جلب توجه جهانی برای همکاری با طالبان است. وی خاطر نشان کرده است که “این فرمان در ذات خود یک گام بزرگ به جلو است، اگر عملی شود.”

رحمانی نوشت:”طالبان، برخلاف دولت‌های قبلی، از صدور فرمانی مستقیم در مورد حقوق زنان در اسلام احتیاط نمی‌کنند. این مستقیم‌ترین و جسورانه‌ترین بیانیه‌ای است که تا به حال صادر شده است که رضایت زنان را برای ازدواج ضروری می‌کند.

اعتراض زنان به منع ادامه تحصیل دختران

گفتنی است که فوزیه کوفی، عضو پیشین مذاکرات صلح بیان کرده است که برای بانوان افغانستانی “فعلا اجازه تحصیل و کار مهم است.”

او گفت: “فرمان رهبر طالبان به موارد احوال شخصی امور خانواده ربط دارد که در قوانین افغانستان گنجانده شده است.”

لازم به ذکر است که گروه طالبان پس از اینکه به قدرت رسید، قوانین مربوط به حقوق زنان در قانون اساسی و در پارلمان پیشین این کشور را ملغی کرد.

منبع: ایرنا