همه گیری کرونا ویروس خطر ابتلا به فشار خون بارداری را افزایش می دهد

به گزارش جهان بانو، نتایج یک تحقیق مشترک با همکاری پژوهشگران دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه «براون» در رود آیلند و دانشکده «بهداشت عمومی دانشگاه بوستون» در ماساچوست، مشخص کرد که همه گیری کرونا ویروس بر مرده زایی نوزادان اثرگذار نبوده است. این تحقیق در نشریه JAMA Network Open منتشر شده است و پژوهشگران داده های […]

پژوهش های جدید دانشمندان در ارتباط با همه گیری کرونا ویروس و دوران بارداری

به گزارش جهان بانو، نتایج یک تحقیق مشترک با همکاری پژوهشگران دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه «براون» در رود آیلند و دانشکده «بهداشت عمومی دانشگاه بوستون» در ماساچوست، مشخص کرد که همه گیری کرونا ویروس بر مرده زایی نوزادان اثرگذار نبوده است.

این تحقیق در نشریه JAMA Network Open منتشر شده است و پژوهشگران داده های پزشکی مربوط به دوران بارداری را مورد مطالعه قرار داده اند. این داده ها از مرکز OptumLabs DataWarehouse  که عهده دار ذخیره سازی داده ها و ادعاهای پزشکی از سراسر آمریکاست، جمع آوری شد.

تقسیم بندی داده ها در این پژوهش به این صورت بود که دوره پیش از همه گیری کرونا که از اول ژانویه آغاز ۲۰۱۹ و تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ پایان می گرفت را مورد بررسی قرار می داد و بازه زمانی پس از همه گیری کووید از تاریخ یکم مارس ۲۰۲۰ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ را نیز مورد مطالعه قرار داد. پژوهشگران ۱۷۲ هزار و ۹۵ مورد حاملگی را پیش از همه گیری و ۱۵۲ هزار و ۹۰۳ بارداری را در دوران همه گیری کرونا ویروس مورد مطالعه قرار داده اند.

پژوهشگران در این تحقیق تاثیرات غیرمستقیم کووید-۱۹ را بر زنان باردار مورد بررسی قرار دادند. آنها متوجه شدند که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ میزان فشار خون بالا، پره اکلامپسی و دیابت بارداری در این مادران با افزایش رو به رو بوده است.

از عوارض دوران بارداری پره اکلامپسی است. این عارضه یک اختلال چند عضوی است که با توجه به آمار در پنج تا هفت درصد از بارداری ها اتفاق می افتد. این بیماری یکی از علل مهم مرگ و میر مادران باردار است که باعث عوارض جنینی و مادری نیز می‌ شود. پس از هفته بیستم بارداری این بیماری در مادر آبستن رخ می دهد. اگر فشار خون سیستولیک بیش از ۱۴۰ میلی‌متر جیوه باشد یا مقدار دیاستولیک بیشتر از ۹۰ میلی‌متر جیوه باشد، این بیماری تشخیص داده خواهد شد.

با این وجود، نتایج این پژوهش مشخص کرد که افزایش تولد نوزادان مرده و نیز افزایش موارد جدا شدگی جفت در این مدت بسیار اندک بوده است و این موارد نشان دهنده آن است که اکثر مادران باردار از عوارض شدید دوران حاملگی رنج نمی برند.

پژوهشگران همچنین دریافتند که میزان ابتلا به بعضی شرایط خاص در مادران باردار در طول همه گیری کرونا با افزایش رو به رو بوده است. به عنوان نمونه، در سال ۲۰۱۹ میزان ابتلا به دیابت بارداری ۸۸ مورد در هر هزار زایمان بود که با ۹۸.۹ مورد در هر هزار بارداری و نیز افزایش ۱۲ درصدی در سال ۲۰۲۰ قابل مقایسه است.

مواردی هم که مبتلا به فشار خون بارداری می شدند، از ۸۲.۲ مورد در هر هزار زایمان در سال ۲۰۱۹، به ۸۸ مورد در هر هزار زایمان در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرد. در کنار این موارد، باید به این نکته هم اشاره کرد که میزان پره اکلامپسی – عارضه بارداری که با فشار خون بالا مشخص می شود – از ۶۴.۷ در هر هزار زایمان به ۶۷.۳ در هزار زایمان افزایش یافت. با این وجود تولد نوزادان مرده با افزایشی بسیار اندک از ۸.۹ مورد در هر هزار زایمان در سال ۲۰۱۹، تا ۹.۳ در هر هزار زایمان در سال ۲۰۲۰ مواجه بود.

پژوهشگران این تحقیق در مقاله خود اعلام کردند: علاوه بر دانسته های ما، این پژوهش جامع ترین و بزرگترین تحقیقی است که تا به امروز در ارتباط با اثرگذاری همه گیری کرونا ویروس بر پیامدهای نامطلوب بارداری انجام شده است.

این محققان اضافه کردند: این یافته ها مشخص می کند که دوران همه گیری بیماری کووید-۱۹ با تغییر در خطر تولد نوزادان مرده همراه نبوده و فقط شواهدی بسیار کم در مورد خطر کمتر زایمان زودرس ارائه کرده است که با یافته های موجود در دست ما کاملاً همخوانی دارد. پژوهش ما شواهد جدیدی از ارتباط همه گیری کرونا ویروس با خطر پیامدهایی که ثبت آن ها بسیار نادر بوده است، مانند فشار خون حاملگی، رشد ضعیف جنین و پره اکلامپسی ارائه می دهد.

لازم به ذکر است که ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذرماه ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در کشور چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ از همه گیری جهانی این ویروس خبر داد.

جهش های کرونا ویروس در انگلیس، برزیل، هند و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در کشورهای مختلف به وجود آورده است.

منبع: ایرنا