نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
در این محفل نورانی که با عطر علم و عرفان آمیخته شده بود، چهرههای درخشان و سخنرانان برجسته، هر یک از زوایای مختلف به تبیین نقش تاریخی و انقلابی بانوان در عرصه هیأتهای مذهبی پرداختند. از نقش آفرینی در جنگ شناختی و جهاد تبیین تا تربیت نسل تراز انقلاب اسلامی، همه و همه موضوعاتی بودند که در کانون توجه این همایش ملی قرار گرفت.
نقش تاریخی بانوان در مقابله با جریانهای انحرافی
حجتالاسلام عابدینی، از دیگر سخنرانان این همایش، با اشاره به نقش مهم زنان در برقراری و استمرار هیأتهای مذهبی، به داستان تاریخی مقابله مادر و خواهر حضرت موسی(ع) با نقشههای قارون اشاره کرد و گفت: «ایشان با برپایی جلسات و هیأتهای خانگی پنهانی، در مقابل جریان قارونی و فرعونی ایستادند. این، الگویی برای وظیفه ما در روایات آخرالزمانی است.»
وی با تبیین مفهوم «ربیون» به عنوان حرکتهای جمعی متصل به رابطه ولایی، هیأتها را بستری دارای جاذبه و هماهنگ با فطرت انسانی دانست و افزود: «همه چیز از زن شروع میشود و او تشکیلدهنده و محور حلقه ارحام است. از طریق بانوان است که از رحم طینی به رحم ولائی و الهی میرسیم.»
هیأت، میزبانی خدا و معصومین
عابدینی در ادامه با اشاره به فضیلت مجالس اهلبیت(ع)، حضور در هیأتها را معادل زیارت این حضرات برشمرد و تأکید کرد: «باید باور داشته باشیم که در این مجالس، معصومین(ع) میزبان ما هستند.» وی با استناد به حدیثی قدسی درباره گنجایش قلب مومن برای خداوند، تصریح کرد: «چگونه ظرفیت قلب خود را برای جای دادن خدا بالا ببریم؟ با حضور در هیأتها و مجالس اهلبیت(ع). این مجالس، مجاهدپرور هستند.»
بانوان، افسران جهاد تبیین در جنگ شناختی
دکتر اختری، دیگر سخنران این همایش، با اشاره به «جنگ ترکیبی» دشمن، بر لزوم داشتن نگاه بلندمدت و تعریف چشمانداز مبتنی بر تمدن نوین اسلامی تأکید کرد. وی گفت:« دشمن نقطه زن خانواده را هدف قرار داده، زیرا خانواده نقطه قوت ماست. جنگ امروز، جنگ شناختی است.»
وی خطاب به بانوان حاضر اعلام کرد: «شما بانوان، افسران جنگ شناختی هستید و وظیفه شما جهاد تبیین است. بانوان با توانایی تبدیل معقولات به محسوسات، گزینههای بسیار مناسبی برای این جهاد هستند. شما ربیون محسوب میشوید؛ چرا که ظرفیت هدایت افراد تا سطح هزاران نفر را دارید.»
ضرورت حرکت عمومی و جهادی در هیئتها
خانم مهدیه دهقانپور از فعالان پیشکسوت هیئتهای بانوان، در سخنرانی خود در این همایش بر ضرورت تبدیل هیئتهای مذهبی از «فعالیتهای محدود و منفعل» به «حرکت عمومی، جهادی و نظاممند» تأکید کردند.
ایشان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره نقش هیئتها به عنوان «سنگرهای نور»، خاطرنشان کردند: «هیئت تنها یک مراسم هفتگی یا ماهانه نیست، بلکه باید به یک جنبش فراگیر و اثرگذار در تمام عرصههای فردی، خانوادگی و اجتماعی تبدیل شود. هیئت باید بتواند در میدان جنگ نرم امروز، به یک قطب جذب، تربیت و سازماندهی نیروهای انقلابی تبدیل گردد.»
دهقانپور با تأکید بر لزوم هوشمندی هیئتها در شناسایی و مقابله با تهدیدات نرم دشمن، تشکیل «شبکههای همگرا و منسجم» بین هیئتهای مختلف را ضروری خواند و افزود: «هیئتهای پراکنده اگرچه ارزشمندند، اما اثرگذاری آنها زمانی به حد اکثر میرسد که در قالب یک شبکه یکپارچه و هدفمند، برنامهریزی و اقدام کنند.»
انرژی هستهای بانوان هیأتی
حاج حسین یکتا، با مروری تاریخی بر نقش زنان در نقاط عطف تاریخ اسلام و انقلاب، اظهار داشت: «اگر زینب(س) نبود، کربلا در همان لحظه میماند. اگر زنان ما در جنگ نبودند، بسیاری چیزها شکسته میماند. رهبران این نهضت اغلب زناناند.»
وی با هشدار درباره تهاجم رسانهای دشمن به افکار دختران جامعه، افزود: «دختر دهه هشتادی که گوشش به فرمان «أنا بقیةالله» است، پرکارتر و باانگیزهتر است. هر بانوی فعال در یک هیأت محله، مانند یک پروتون است و وقتی اینها جمع شوند، انرژی هستهای آزاد میشود.»
یکتا بر لزوم بهروزرسانی هیأتها با استفاده از فناوریهای نوین مانند شبکههای اجتماعی و هوش مصنوعی تأکید کرد.
الگوی سوم زن؛ توحیدی، فعال و نقشآفرین
دکتر اردبیلی در سخنرانی خود به تبیین «الگوی سوم زن» پرداخت و آن را دستگاه فکری با مبدأ توحیدی خواند. وی دو الگوی دیگر را اینگونه برشمرد:« الگوی اول، نگاه سنتی و متحجرانه که زن را منفعل و محدود به خانه میداند. الگوی دوم، نگاه فمینیستی افراطی که در رقابت با مردان، نقشهای زنانه را حذف یا کمرنگ میکند.»
وی الگوی سوم را نه صرفاً بینابین، بلکه برآمده از مبانی توحیدی دانست و گفت: «در این نگاه، نقشآفرینی اجتماعی و زنانگی در تقابل نیستند، بلکه همافزا هستند. عاملیت و زنانگی در مقام عبودیت تناقضی ندارند. حضرت زهرا(س) از کنش اجتماعی خود روش تربیتی ساخت.»
نقد تعریف غربی از زن
دکتر فریبا علاسوند در بخشی از سخنان خود به نقد تعریف غرب از زن پرداخت و گفت: «در نگاه غرب، زن یعنی موجودی که باردار میشود و فرزند به دنیا میآورد. آنها صفاتی مانند مهربانی، عفت و حس مادری را ذاتی زن نمیدانند و معتقدند اینها اکتسابی است.» وی هدف از این تفکر را تغییر تمام خصوصیات زنانگی تحت عنوان «ایدئولوژی جنسیت» برشمرد و به تفکیک عجیب «مادر بیولوژیک» و «مادر اجتماعی» اشاره کرد.
روایت ایستادگی و تربیت انقلابی
خانم راضیه دباغ، با روایت زندگی و مبارزات مادرش خانم مرضیه دباغ، بر لزوم زنده نگه داشتن میراث امام خمینی(ره) در مورد جایگاه زن تأکید کرد. وی گفت: «زن انقلابی باید چراغ ایمان، تفکر و تربیت را در خانه و جامعه روشن نگه دارد.»
وی با اشاره به روشهای تربیتی مادرش، «تقسیم وظایف» را مهمترین اصل در حفظ نظم خانواده حتی در زمان غیبت مادر عنوان کرد و افزود: «مادر ۷۷ سال عمر کرد و تا آخرین لحظه با استقامت و ایمان، فعال بود. این مسیر را باید ادامه دهیم.»
بعثت و انقلاب؛ دو انقلاب احیاگر
حجتالاسلام قنبریان نیز در سخنانی با مقایسه بعثت پیامبر(ص) و انقلاب اسلامی، هر دو را ماهیتی انقلابی و احیاگر خواند. وی به جایگاه زن در دوران جاهلیت اشاره کرد و گفت: «زن در آن دوران یک کالا بود. پیامبر(ص) به زن شرافت و کرامت داد. اولین کسی که در تاریخ به زنان حق رأی داد، پیامبر اکرم(ص) بود.»
وی بر لزوم «مفاهمه اجتماعی» در شرایط کنونی تأکید و خاطرنشان کرد: «قبل از قانون حجاب در ابتدای انقلاب، جلسات تبیینی زیادی توسط بزرگان مانند شهید مطهری برگزار شد. امروز نیز نیاز به مفاهمه داریم. گشت ارشاد و قوه قضائیه فرع هستند. اساس، امر به معروف و نهی از منکر متقابل مومنین و مومنت است.»
گزارشگر: زهرا ملکوتیپور
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت