هشدار! انزوای اجتماعی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را در زنان مسن افزایش می دهد

یک مطالعه جدید نشان می دهد که تنهایی و انزوای اجتماعی با خطر بیشتر بیماری قلبی، مرگ ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی در میان زنان یائسه مرتبط است.

هشدار! انزوای اجتماعی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را در زنان مسن افزایش می دهد

به گزارش جهان بانو، پژوهشگران دریافتند که حتی بعد از ارزیابی و مقایسه تنهایی و انزوای اجتماعی با سایر رفتارهای پرخطر همچون عدم فعالیت بدنی و سیگار کشیدن، این رفتار با احتمال بیشتر سکته مغزی و بیماری قلبی در این جمعیت به ترتیب ۸ و ۵ درصد مرتبط است. لازم به ذکر است که برای زنان مسن‌تر تا هر اندازه که بیشتر تنها باشند و یا درگیر انزوای اجتماعی باشند، خطر بیماری های یادشده تا ۲۷ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

این پژوهش انزوای اجتماعی و تنهایی در طی ۸ سال را در میان تقریباً ۵۸ هزار زن با استفاده از پرسشنامه مورد مطالعه و بررسی قرار داد. افرادی که در این مطالعه شرکت بودند، هیچ سابقه قبلی در بیماری هایی همچون حمله قلبی، بیماری عروق کرونر قلب یا سکته مغزی نداشتند. در طول انجام این پژوهش پزشکان موارد جدیدی از بیماری ها را در بدن این داوطلبان تشخیص دادند به طوری که مشخص شد ۱۵۹۹ نفر از این افراد به بیماری عروق کرونر قلب مبتلا هستند و برخی نیز به دلیل ابتلا به بیماری قلبی عروقی فوت کردند.

«جان بلتیر»، عضو تیم تحقیق از دانشکده هربرت ورتهایم آمریکا می‌گوید: «این مسئله یک سیگنال قوی برای ما است و نشان  می دهد احتماال ابتلا به بیماری قلبی عروقی در بین افرادی که از نظر اجتماعی منزوی و یا تنها هستند، بیشتر وجود دارد.»

بلتیر اضافه کرد: «امروزه تنهایی و انزوای اجتماعی در همه زمینه‌ها و به طور چشمگیری برای افراد مسن‌تر وجود دارد.»

با توجه به اینکه رابطه بسیار واضحی میان سلامت ضعیف از جمله بیماری قلبی و سکته و انزوای اجتماعی و تنهایی وجود دارد، پژوهشگران بر این باورند که برای بهبود سلامت افراد مبتلا به این بیماری ها گام بعدی تمرکز بر راه‌هایی برای شناسایی افرادی است که در معرض خطر قرار دارند. به همین دلیل اندازه گیری تنهایی و انزوای اجتماعی می‌تواند به عنوان بخشی از مراقبت‌های اولیه استاندارد در شناسایی بیماران در معرض خطر نقش بزرگی ایفا کند.