هشدار؛ استفاده از محتواهای اروتیک یکی از عوامل افزایش خشونت علیه زنان است

مطالعات انجام شده نشان دهنده آن است که محتواهای اروتیک و جنسی که در قالب‌های مختلفی همچون فیلم‌ها، ویدیوکلیپ و موسیقی ساخته شده و بعضی از آن‌ها به طور عمد گروه ‌سنی نوجوان را مورد هدف قرار داده است، به مرور زمان تبعات منفی زیادی برای استفاده کنندگان این قبیل محتواها به دنبال خواهد داشت.

هشدار؛ استفاده از محتواهای اروتیک یکی از عوامل افزایش خشونت علیه زنان است

به گزارش جهان بانو، محتواهای اروتیک و جنسی دیگر تنها برای بزرگسالان تولید نمی‌شود. در سال‌های گذشته افراد مختلفی سعی کرده اند محتواهای این چنینی را در قالب کلیپ‌ و موسیقی‌ استفاده کنند؛ کلیپ‌ ها و موسیقی‌ هایی که موجب میل و رغبت گروه‌های سنی کودک و نوجوان می‌شود. ویدیوکلیپ‌هایی که سن و سال بازیگران و نوع ادبیات آن ها حکایت از این دارد که مخاطب هدف آن‌ها افراد کم سن و سال است. این مسئله در چندسال اخیر به دغدغه بسیاری از والدین و فعالان تربیتی حوزه کودک و نوجوان تبدیل شده است. اما این جنس محتواهای مستهجن چه اثراتی در ذهن مخاطبان کودک و نوجوان خواهد داشت؟

پژوهش هایی که در رابطه با این موضوع انجام شده است، نشان دهنده آن است که استفاده بیش از حد از رسانه به خصوص در مواردی که محتواهای خشونت آمیز و جنسی داشته باشد، موجب خواهد شد که دیدگاه کودکان نسبت به جهان پیرامونشان شکل دیگری پیدا کند و به عبارتی «منحرف» شود. همچنین باید گفت که تماشای محتواهای خشونت آمیز موجب افزایش رفتارهای پرخطر در میان این گروه سنی خواهد شد و قرار گرفتن در معرض این محتواها می‌تواند ظرفیت آنها را برای داشتن روابط انسانی پایدار و موفق کاهش دهد.

در یک مطالعه مشخص شده است که محتواهای جنسی موجب افزایش پرخاشگری و خشونت علیه زنان می‌شود. از آنجایی که در کلیپ‌ها و تصاویر اروتیک رفتارهای تحقیرآمیز و زننده‌ای نسبت به زنان و شخصیت آن‌ها وجود دارد، به طور غیرمستقیم می‌تواند به مردان و پسران جوان بیاموزد که رفتارهای تحقیرآمیز و پرخاشگرانه نسبت به زنان قابل قبول و حتی عادی ‌است. رفتارهای این چنینی در این نوع محتواها به عنوان رفتارهای بدون خطر و جذاب به مخاطب نشان داده می‌شود و ممکن است گروه سنی کودک و نوجوان به دلیل تاثیرپذیری بیشتر آنچه را که می‌بینند بپذیرند و سعی در تقلید و تکرار این قبیل رفتارها داشته باشند.

یک تجزیه و تحلیل در سال ۲۰۰۹ از مطالعات انجام شده در زمینه خشونت علیه زنان و محتواهای جنسی نشان می‌دهد بین این دو یعنی مصرف محتوای اروتیک و نگرش‌هایی که به خشونت علیه زنان منجر می‌شود، رابطه ای معنادار وجود دارد. این پژوهش نشان داد ۷۶درصد از جوانانی که مرتکب نوعی آزار و اذیت جنسی شده‌اند، در گروه استفاده کنندگان از محتواهای جنسی قرار داشتند.

مطالعات انجام شده در این زمینه نشان دهنده آن است که جوانانی که در گذشته به استفاده از محتواهای اروتیک گرایش داشته‌اند، ممکن است اعتماد کمتری نسبت به اطرافیان خود به خصوص همسرشان داشته باشند و همین مسئله در دراز مدت می‌تواند موجب از بین رفتن امید آن‌ها برای داشتن روابط زناشویی سالم و یک شریک زندگی خوب بشود.