هجوم زنان باردار برای زایمان در یک تاریخ تولد رند

به گزارش جهان بانو، این روزها در صفحات مجازی صحبت از یک تاریخ تولد لاکچری دیگر با عنوان «۰۱/۱/۱» است. این موضوع زیاد شنیده می شود که بیمارستان ها از هم اکنون برای چنین تاریخ تولدی برنامه ریزی کرده و مادران نیز این روز خاص را از پیش رزرو می کنند. صرف نظر از اینکه […]

هجوم زنان باردار برای زایمان در یک تاریخ تولد رُند

به گزارش جهان بانو، این روزها در صفحات مجازی صحبت از یک تاریخ تولد لاکچری دیگر با عنوان «۰۱/۱/۱» است. این موضوع زیاد شنیده می شود که بیمارستان ها از هم اکنون برای چنین تاریخ تولدی برنامه ریزی کرده و مادران نیز این روز خاص را از پیش رزرو می کنند.

صرف نظر از اینکه چه پزشکانی و کدام بیمارستان ها چنین امکانی را برای مادران فراهم می کنند و چه هزینه های هنگفتی برای زایمان دریافت می کنند که در سال های گذشته به مبالغ ۱۵۰ میلیون تومان نیز رسیده بود، خود خانواده ها تا چه اندازه از زایمان های زودرس و عوارض آن برای فرزندانشان اطلاع دارند؟

سال هاست که در رابطه با این موضوع بحث های بسیاری در بین مسئولین، رسانه ها و پزشکان در جریان است و آنان برای آگاه کردن این مادران تلاش می کنند.

اگر یک نوزاد به هر دلیلی زودتر از زمان معین و با روش های مصنوعی زایمان متولد شود، به احتمال بسیار زیاد سلامت او و مادرش در خطر خواهد بود. جنین برای متولد شدن می بایست به حدی از بلوغ رسیده باشد و زمانی که این اتفاق رخ دهد، به طور طبیعی پالس های تولد برای مادر ارسال می شود و علائمی مانند درد های زایمان و پاره شدن کیسه آب همگی نشان دهنده پایان دوره تکاملی جنین هستند. حال تصور کنید که هیچ یک از این اتفاقات رخ نداده باشد و به دلایلی همچون زایمان در یک تاریخ رند، کودک متولد شود. در چنین شرایطی خطرات بسیاری سلامت مادر و نوزاد را تهدید می کند.

چهار هفته پایانی تا هنگام تولد جنین برای وزن گیری و سیستم گوارشی و تنفسی کودک بسیار حیاتی است. همان دویست تا سیصد گرم چربی که در هفته های پایانی در بدن کودک به وجود می آید، در صورت تشکیل نشدن موجب بروز مشکلاتی پس از تولد خواهد شد؛ مشکلاتی مانند عدم تکامل ریه، بیماری زردی، عدم کنترل قند خون و شوک های دمایی.

بر اساس یافته های جنین شناسان و ماماها در فرایند زایمان هورمون اوکسی توسین بین مادر و فرزند ترشح می شود و این هورمون نقش بسیار مهمی در شکل گیری رابطه عاطفی میان مادر و جنین در دوران بارداری دارد. ذکر این نکته ضروری است که در زایمان سزارین این هورمون تولید نمی شود و همین مسئله موجب آسیب در ارتباط عاطفی بین مادر و فرزند پس از تولد می شود. همچنین ترشح این هورمون به تولید شیر مادر کمک می کند. همانطور که می دانید نوزادانی که با روش زایمان القایی متولد می شوند، از موهبت شیر آغوز که نخستین شیر پس از تولد محسوب می شود و فواید بسیاری نیز برای نوزاد دارد، محروم می مانند.

علاوه بر اینها در ارتباط با تاخیر در نوزادان خطرات بسیار دیگری وجود دارد و کم شدن مایع دور جنین و مدفوع کردن جنین در رحم مادر، آسیب به ریه و ایست قلبی نوزاد، مشکلات بینایی و حتی نابینایی از جمله آن هاست. همچنین به این دلیل که چنین نوزادانی در دستگاه اکسیژن قرار می گیرند ممکن است دچار مشکلات شبیکه چشم و بینایی شوند.

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، نارسایی کلیوی، عفونت و مشکلات تنفسی، قلبی و مغزی ، تقلید نکردن صدا در شش ماهگی، واکنش نشان ندادن به صداهای بلند، غان و غون نکردن در یک سالگی، سربرنگرداندن، مشکلات دندانی و اختلالات رشد فیزیکی، یادگیری و ارتباطی از موارد دیگری است که به علت زایمان های زود یا دیرهنگام برای جنین به وجود می آید.

بنابراین هنگامی که یک خانواده بخواهند سلامت فرزند خود را به بهای یک تاریخ تولد رند به خطر بیندازند نه تنها نشان از سطح فرهنگ بالا ندارد، بلکه کاملا نشان دهنده فقر فرهنگی است. امید می رود که در آینده شاهد چنین تاریخ تولدهای از پیش تعیین شده ای نباشیم.

منبع: تازه نیوز و فارس نیوز