نگاهی به وضعیت لایحه حفظ کرامت زنان؛ پس از ۱۰ سال همچنان در صف بررسی

یکی از اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: بنده باور دارم که لایحه حفظ کرامت و حمایت از بانوان در برابر خشونت به عنوان لایحه ای که از اهمیت بسیاری برخوردار است، باید به زودی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد تا بعضی از مشکلات بانوان با اجرای لایحه های این چنینی […]

یکی از اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: بنده باور دارم که لایحه حفظ کرامت و حمایت از بانوان در برابر خشونت به عنوان لایحه ای که از اهمیت بسیاری برخوردار است، باید به زودی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد تا بعضی از مشکلات بانوان با اجرای لایحه های این چنینی به حداقل برسد.

به گزارش جهان بانو به نقل از ایرنا، معاونت امور زنان و خانواده دولت دهم متن اولیه لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت و حفظ کرامت آنان را تهیه و تدوین نمود و برای بررسی بیشتر و تصویب لایحه به دولت ارسال کرد. با این وجود این لایحه در نشست کمیسیون لوایح با توجه به ماهیت قضایی آن از دستور کار دولت خارج شد. لایحه مذکور در دولت یازدهم دوباره در دستور کار قرار گرفت و با تشکیل ۴ کارگروه تخصصی، متن آن بازخوانی، اصلاح و تکمیل شد و در نهایت در اسفند ماه سال ۹۵ برای تصویب در اختیار دولت قرار گرفت.

همچنین این لایحه با توجه به ماهیت قضایی آن بنا بر تصمیم دولت در تاریخ ۲۶ اردیبهشت سال ۹۶ از کمیسیون لوایح به قوه قضاییه ارجاع شد تا آن قوه نظر موافق خود را در رابطه با مواد مربوطه اعلام کند. گفتنی است که لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت از اردیبهشت ۹۶ تا شهریور ۹۸ در قوه قضاییه ماند و در نهایت با پیگیری دولت و تشکیل جلسات مشترک با قوه قضاییه به عنوان لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت به دولت بازگشت.

کمیسیون لوایح دولت این لایحه را در دستور کار خود قرار داد و در چندین جلسه با دعوت از صاحبنظران و کارشناسان مرتبط و نمایندگان دستگاه های قضایی و اجرایی ذیربط، متن لایحه را اصلاح، تکمیل، بررسی و تصویب کرد. در نهایت، لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت در دی ماه سال ۹۹ توسط هیات دولت به تصویب رسید و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

این لایحه قریب به ۵ ماه در مجلس شورای اسلامی در انتظار اعلام وصول بود و سرانجام با پیگیری‌های مجدانه دولت در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام وصول شده و با قید یک فوریت به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارجاع شده است.

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز با اشاره به اینکه برای لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت با فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی مذاکراتی انجام داده است تا این لایحه با فوریت در دستور کار مجلس قرار گیرد، اظهار کرد: پس از تنظیم سندهای پشتیبان و رفع نواقص، لایحه مذکور با قید فوریت در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. لایحه حفظ کرامت و حمایت از بانوان ۱۰ سال است که در انتظار تصویب و اجرا معطل مانده است و با رایزنی‌های انجام شده می‌توان امیدوار بود که به زودی در رابطه با این لایحه نتیجه خوبی حاصل شود.

خزعلی افزود: مجلس شورای اسلامی لایحه حفظ کرامت و حمایت از بانوان را در دستور کار خود قرار داده است و بر اساس پیگیری‌های انجام شده فراکسیون زنان اعلام کرده است که با قید فوریت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این فراکسیون اعلام کرد که لایحه مذکور در اولویت قرار دارد. با این وجود به دلیل دستور جلسات مختلف در مجلس تاکنون امکان بررسی آن فراهم نشده است که امیدوار هستیم بتوانیم شاهد سرعت بخشی به این طرح در مجلس شورای اسلامی باشیم و پس از ۱۰ سال لایحه حفظ کرامت و حمایت از بانوان در برابر خشونت به سرانجام برسد.

در رابطه با این موضوع فاطمه مقصودی، عضو فراکسیون زنان مجلس در پاسخ به اینکه چرا باید برای تصویب و قانونی شدن این لایحه ۱۰ سال زمان صرف شود، بیان کرد: چندین سال است که این لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و به تازگی برای ورود به صحن علنی مجلس آماده شده است.

وی افزود: باید به این نکته اشاره کرد که کارهای خوبی روی این لایحه صورت گرفته است. با این وجود تا زمانی که این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار نگیرد نمی‌توان به طور دقیق در رابطه با آن اظهار نظر کرد. البته تلاش‌های جدی صورت گرفته است تا جایگاه و شان بانوان در لایحه حفظ کرامت و حمایت از بانوان حفظ شود.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ما می‌توانیم موارد خوبی بر روی این لایحه اعمال کنیم، با این وجود عمده‌ترین کار این است که از لحاظ قانونی لایحه مذکور را مورد بررسی قرار دهیم. می‌خواهیم با این لایحه قانونی را تدوین کنیم که در عین حفظ و شان جایگاه زنان از آن ها در برابر خشونت محافظت کند.

مقصودی خاطر نشان کرد: همه باید به این باور برسیم که زن موجودی الهی است و نمی‌توان جایگاه او را خدشه‌دار کرد و این یکی از اصلی‌ترین اقدامات است. به این دلیل این موضوع مطرح شد که مشاهده شده است بعضی افراد به گونه ای ناشایست با خانم ها رفتار می‌کنند و اعتقاد دارند که زن از هیچ جایگاهی برخوردار نیست و به دنبال تخریب بانوان هستند. جای هیچ شک و شبهه ای نیست که این رفتار اشتباه است، با این وجود باید پرسید که چرا با گذشت ۴۳ سال از انقلاب اسلامی هنوز بعضی از افراد به دنبال تخریب زنان هستند.

وی تصریح کرد: البته باید اعتراف کرد که ما زنان نیز مقصر هستیم که اجازه بعضی تخریب‌ها به جایگاه زنان را داده‌ایم. ما امیدوار هستیم که این لایحه هر چه زودتر تصویب شود تا بتوانیم بخشی از مشکلات موجود در این زمینه را حل کنیم، چرا که باور داریم باید برای تغییر دیدگاهها نسبت به زنان کاری کرد تا جایگاه واقعی آن ها حفظ شود.

این عضو فراکسیون زنان مجلس بیان کرد: زمان بسیار زیادی برای بررسی و اصلاح این لایحه صرف شده است و اگر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود به جایگاه واقعی زنان دست پیدا می‌کنیم.

مقصودی در ادامه گفت: مطرح شدن هرچه سریع‌تر این موضوع را از هیات ریئسه مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنیم. در حال حاضر زمان خاصی برای مطرح شدن این لایحه اعلام نشده است، با این وجود باید این موضوع در اولویت قرار بگیرد، چرا که با توجه به فضای موجود در جامعه و دغدغه‌مندی بانوان این لایحه می‌بایست هرچه سریع‌تر در صحن مطرح شود.

با توجه به تلاش های جدی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای به نتیجه رساندن این لایحه پس از گذشت ۱۰ سال، امیدواریم به زودی لایحه مذکور به صحن علنی مجلس شورای اسلامی برود تا با تصویب آن گام‌های بعدی برای جلوگیری از خشونت علیه بانوان برداشته شود.