نگاهی به عوامل قتل زن جوان در اهواز؛ سنت‌های غلط عشیره‌ای همچنان ادامه دارد

خبر شوکه کننده بود؛ یک جوان اهوازی همسر جوان ۱۷ ساله خود را سر برید و سپس برای نشان دادن غیرت خود با سر بریده به وسط خیابان دویده است. اگر چه که این اتفاق در نظر بسیاری تازه و غیرقابل باور است، با این وجود واقعیت این است که چنین قتل دلخراشی هرچند همیشه […]

نگاهی به عوامل قتل زن جوان در اهواز؛ سنت‌های غلط عشیره‌ای همچنان ادامه دارد

خبر شوکه کننده بود؛ یک جوان اهوازی همسر جوان ۱۷ ساله خود را سر برید و سپس برای نشان دادن غیرت خود با سر بریده به وسط خیابان دویده است.

اگر چه که این اتفاق در نظر بسیاری تازه و غیرقابل باور است، با این وجود واقعیت این است که چنین قتل دلخراشی هرچند همیشه شوکه کننده است، اما چندان بی‌سابقه نیست.

اگر اهل سینما باشید احتمالا عروسِ آتش خسرو سینایی را با بازی درخشان حمید فرخ‌نژاد به خاطر دارید. این فیلم به سنت‌های عشیره‌ای در جنوب ایران، خودسوزی و ازدواج اجباری اشاره می‌کند و در سالی که به نمایش عمومی درآمد نیز واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. عروس آتش داستان دختری بود که به حکم قواعد عشیره باید با پسر عمویش ازدواج می کرد، اما در اهواز شیفته استاد خود شد و این مسئله مشکلاتی را به وجود آورد که در نهایت به قربانی شدن دختر انجامید.

حالا پس از ۲۲ سال عروس دیگری قربانی شد و این بار نیز به دست پسر عمویش. اما چرا چنین اتفاقاتی به وقوع می پیوندد و ریشه این مسائل کجاست؟ در اینجا باید این نکته را یادآوری کرد که گرامی‌داشت برخی سنت‌های غلط در رابطه با این نوع حوادث تاثیر به سزائی دارد. برخی از افراد به دنبال بسط و اشائه سنت‌های غلط قبیله‌ای هستند و هیچ تلاشی برای مبارزه با این رسوم نمی‌کنند. تابستان سال گذشته در بعضی از استان‌های کشور برای پنجمین بار عده ای به دنبال ثبت ملی رسم خون بس بودند؛ رسمی که در عمل بانوان را وثیقه ای برای پایان نزاع‌های خون‌بار می‌کند.

در آن زمان امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در گفتگو با پایگاه خبری سلام نو تصریح کرد که این رسم برای ایجاد صلح میان اقوام، قبایل و عشایر تاثیرگذار بوده و هنوز نیز از نظر منطق درونی بعضی از نقاط کشور یک رسم پذیرفتنی است. با این وجود امروزه دیگر از نظر اخلاقی چنین چیزی قابل قبول نیست و ثبت ملی آن خدشه وارد کردن به فرهنگ است.

در پایان باید گفت که افرادی که مرتکب چنین جنایت های هولناکی می شوند، باید در برابر قانون پاسخگو باشند. قوه قضاییه و ضابطین آن نیز نباید اجازه دهند در چنین مواردی زورِ عشیره به قانون برسد و خون یک انسان مظلوم به واسطه سنت‌های غلط پایمال شود.