نگاهی به جنبش های محلی زنان آمریکایی در مبارزه با ترامپ در کتاب اخیر جنیفر روبین

دونالد ترامپ، رئیس جمور سابق ایالت متحده ی آمریکا ، از جمله افراد مشهور در سیاست و تجارت آمریکا است که سابقه ای بسیار منفی در ارتباط با زنان دارد. سو استفاده هایی که او از زنان کرده است و نفرت پراکنی های وی علیه این قشر بر کسی پوشیده نیست. زنان زیادی بوده اند […]

none

دونالد ترامپ، رئیس جمور سابق ایالت متحده ی آمریکا ، از جمله افراد مشهور در سیاست و تجارت آمریکا است که سابقه ای بسیار منفی در ارتباط با زنان دارد. سو استفاده هایی که او از زنان کرده است و نفرت پراکنی های وی علیه این قشر بر کسی پوشیده نیست. زنان زیادی بوده اند که از وی به خاطر فساد های اخلاقی اش شکایت کرده بودند اما ترامپ با وعده ی پول و رشوه ، آنها را مجبور سکوت می کرد. در مناظرات انتخاباتی اش هم ادبیاتی که در مورد زنان یا در مواجهه با آنها به کار می برد، سخیف و وقیحانه بود. 

حال بعد از انتخاب شدن او به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، بسیاری لب به اعتراض گشودند. افراد کارشناس و صاحب نظر به سیر انتخابات اعتراض داشتند و معتقد بودند که ترامپ افرادی را با استفاده از رشوه وادار به رای کرده و در انتخابات پیروز شده است. این کارشناسان از تریبون های مختلف صدای اعتراض شان را بلند کردند، اما با تهدید و زور ترامپ سکوت اختیار کردند.  در این میان ، عده ای از زنان کانادا ، ساکت ننشسته و برای اعتراض حرکت هایی را آغاز کردند.

بسیاری از کارشناسان سیاسی می گویند که جنبش های سیاسی از طریق سازماندهی رأی دهندگان آغاز می شود و میلیون ها زن در سراسر ایالات متحده این نوع آمادگی را در انتخابات اخیر نشان دادند. در اینجا، در میدلند ـ محله ای در ایالت اونتاریو کانادا، زنان محلی از طریق تلاش های مجازی یا حضوری،  بخشی از این جنبش بوده اند. در سال ۲۰۱۷، گروهی از زنان مترقی که به صورت خودجوش سازماندهی شده بودند، توانستند بیش از ۴۰۰ تن از ساکنان منطقه را در همان محلی که رای دهندگان مترقی در اقلیت بودند، گرد هم بیاورند.

این بخشی از داستانی است که جنیفر روبین، ستون نویس روزنامه ی واشنگتن پست در کتاب سال ۲۰۲۱ خود به نام« مقاومت: چگونه زنان دموکراسی را از دست دونالد ترامپ نجات دادند» با کمک سه تن از زنان فعال عصر حاضر یا از پیشکسوتان این عرصه در منطقه میدلند نوشته شده است. این کتاب چندین روایت از این که چگونه رهبران زن در سراسر ایالات متحده – مانند کاملیا هریس، معاون رئیس جمهور فعلی و استیسی آبرامز، نماینده سابق ایالت جورجیا – توانستند صدای خود را در انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ تقویت کنند،  بیان می کند.

آلیسون ویلکاکس از میدلند گفت: «آنها (زنان نامبرده شده در کتاب) تأثیر شگرفی بر کشور ما داشته اند. تعداد زیادی از زنان ما در سیاست و حکومت شرکت کرده‌اند‌، علی رغم اینکه می توانستند هیچگاه وارد چنین عرصه‌ی پیچیده ای نشوند و خود را درگیر نکنند‌. من و فکر می‌کنم این صداهای زنانه است که قطعاً بیش از آنچه که بوده‌اند باید شنیده شوند.”

بر اساس این کتاب، زنان میدلند که شبکه ی جنبشی زنان میشیگان( یک تشکل مخصوص حرکت های زنان با عنوان ثبت شده W.O.M.A.N) را در واکنش به ریاست جمهوری ترامپ تأسیس کردند، با گروهی مشابه در شهرستان ساگیناو(شهری کوچک در ایالت میشیگان) ارتباط برقرار کردند تا برای شرکت در راهپیمایی که یک روز پس از تحلیف ترامپ در واشینگتن دی سی در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷ برگزار می شد، اتوبوس اجاره کنند. این کتاب می‌گوید که با عزیمت مردم منطقه به واشینگتن، یک راهپیمایی محلی نیز در میدلند برپا می‌شد، که به زنان مترقی شوک وارد کرد؛ چرا که تصور می‌کردند تنها تعداد کمی از دموکرات‌ها در شهر سنتی محافظه‌کار آن‌ها وجود دارد.

شولز در مصاحبه ای با دیلی نیوز گفت: «این واقعاً شروع به تغییر دیدگاه های مردم به روشی بود که همیشه با آن رای می دادند. آنها خود دیدند که شاید راه دیگری هم برای این اتفاق مهم وجود داشته باشد.» تلاش های محلی که توسط نویسنده مورد توجه قرار گرفته است، امروز ادامه دارد. صدها زن در منطقه میدلند در رویدادهای محلی حضور پیدا کرده و در اقدامات سراسری ایالت مانند تقسیم بندی مجدد جلسات، شرکت می‌کنند.

اخیراً برخی از دموکرات‌ها در منطقه میدلند احساس می‌کنند که شانس بیشتری برای آن‌ها وجود دارد، زیرا فرآیند تقسیم‌بندی مجدد اخیر میشیگان باعث ایجاد مرزهای سیاسی کم‌تر می‌شود. ویلکاکس در مورد انتخابات قبلی گفت: «پیش از این، به روشی که مناطق طراحی می شدند، تقریباً غیرممکن بود که یک نامزد دموکرات پیروز شود. اصلا چرا کسی که می داند شانسی برای پیروزی وجود ندارد، باید به خود چنین زحمتی بدهد؟ البته در حال حاضر، خیلی هم مسلم نیست که یک دموکرات پیروز شود، اما شانس  بالایی وجود دارد، زیرا احزاب به صورت یکسان در این مناطق پیرو و طرفدار دارند.»

نام ویلکاکس به دلیل مشارکتش در بنیانگذاری شبکه ی جنبشی زنان میشیگان،  در این کتاب برجسته شده است. به عنوان رهبر این گروه، او ستونی نوشت که در روزنامه دیلی نیوز منتشر شده است و در کتاب هم برجسته شد.

ویلکاکس در ستون دیلی نیوز در سال ۲۰۲۰ گفت: «ما احساس می کردیم که ترامپ با توسل به ترس ها و تعصبات مردم پیروز شده است و می خواستیم در مقابل چنین پدیده‌ای مقاومت کنیم. ما می‌خواستیم آمریکا به پیشرفت‌های رو به جلو خود ادامه دهد و تلاش کند تا به آرمان‌های موجود در اسناد تاسیس تشکیلات ما – به ویژه آرمان‌های برابری و عدالت، صرف نظر از جنسیت، مذهب، رنگ پوست یا وضعیت اقتصادی عمل کند.»

جن سیولینو، یکی دیگر از بنیانگذاران این تشکل، که قبلاً در میدلند زندگی می کرد، آنچه را که برخی از رهبران مترقی در زمان انتخابات تجربه کردند توصیف کرده است. سیولینو از آن زمان به خارج از ایالت نقل مکان کرد. در این کتاب سیولینو ، به یاد می‌آورد: «توهین های نفرت‌انگیز و نژادپرستانه را که همراه با نام ترامپ که سر ما (اعضای خانواده ام) فریاد زدند.»

او افزود: “این در میدلند بود. ما نگران بودیم که ترامپ می خواهد چه نوع سیاستی را در پیش بگیرد و چه نوع لفاظی‌هایی وجود خواهد داشت.» به گفته ناشر هارپر کالینز، اثر «مقاومت: چگونه زنان دموکراسی را از دست دونالد ترامپ نجات دادند»، اولین پرتره جامع از موج سیاسی تاریخی زنان را ارائه می‌کند که توسط رئیس جمهور وقت یعنی ترامپ، تحریک شده است.

هارپر کالینز در توضیح این کتاب می گوید: «این داستان به هیچ عنوان نافی این نیست که چگونه زنان آمریکایی زندگی خود را تغییر دادند، ترامپ را شکست دادند، موقعیت های بی سابقه ای از قدرت را به دست آوردند و سیاست ایالات متحده را در دهه های آینده مجددا تعریف کردند.»