نگاهی به جشنواره مد و لباس فجر؛ کیفیت نامطلوب و مخاطبان ناراضی

یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر ۱۴۰۱ در حالی به کار خود پایان داد که نه تنها خبری از اقدامات و تغییرات تازه در این جشنواره نبود، بلکه در مقایسه با جشنواره‌های گذشته مد و لباس فجر کیفیت‌ آن چند درجه پایین تر بود. به گزارش جهان بانو، فروردین ۱۴۰۱ بود که دبیر یازدهمین جشنواره […]

یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر ۱۴۰۱ در حالی به کار خود پایان داد که نه تنها خبری از اقدامات و تغییرات تازه در این جشنواره نبود، بلکه در مقایسه با جشنواره‌های گذشته مد و لباس فجر کیفیت‌ آن چند درجه پایین تر بود.

به گزارش جهان بانو، فروردین ۱۴۰۱ بود که دبیر یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر از ملاک‌های انتخاب رنگ سال و ضرورت آن سخن گفت و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور رنگ سبز ایرانی یا همان «سبز پرشین» را به عنوان رنگ سال ۱۴۰۱ انتخاب کرد.

همین چند ماه پیش بود که این کارگروه از انتخاب رنگ سال برای «جشنواره یازدهم مد و لباس فجر» به عنوان تازه‌ ترین اقدام خود یاد کرد و رنگ سال ایرانی نمادی از تغییرات پیش رو در این جشنواره عنوان  شد. اما چه اتفاقی افتاد؟ یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در حالی به کار خود پایان داد که نه تنها خبری از اقدامات و تغییرات تازه در این جشنواره نبود، بلکه در مقایسه با جشنواره‌های گذشته مد و لباس فجر کیفیت‌ آن چند درجه پایین تر بود. امسال از آن اشتیاق، ازدحام جمعیت و طرح‌های متنوع و خوب سال‌های گذشته خبری نبود؛ همچنین لباس اقوام ایرانی و پوشش کشورهای مختلف در جشنواره امسال مشاهده نمی‌شد.

اگر به مد، فشن، طراحی و دوخت لباس علاقه دارید و در جشنواره مد و لباس فجر امسال شرکت نکرده اید، احتملا در جریان اخبار این جشنواره قرار دارید. افراد کمی در جشنواره شرکت‌ کرده بودند و جای خالی طراحان بنام و چیره دست کاملا احساس می‌شد. گزارش‌ها و مشاهدات حکایت از این دارد که کیفیت لباس‌ها، طراحی و اجرای آن‌ها به‌شدت ضعیف بوده و شایسته تنها جشنواره بزرگ مد و لباس کشورمان نبود.

لباس‌هایی که در این جشنواره در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، یک اثر هنری تلقی می‌شوند و داوران در بخش رقابتی جشنواره درباره آنها اظهار نظر می‌کنند. در بیشتر لباس‌ها ایرادات دوخت و دوز به راحتی قابل مشاهده بود و کیفیت پایین آنها توی ذوق می‌زد. مساله این است که این لباس‌ها چگونه مجوز حضور در چنین جشنواره‌ای را دریافت کرده بودند؟ صندلی‌های خالی کارگاه‌ها در طول روزهای برگزاری جشنواره نیز مهر تاییدی بر نارضایتی مخاطبان این صنعت است.

کاش طراحان لباس، استادان این عرصه و مسئولان برگزاری این نوع جشنواره‌ها همگی به صنعت جشنواره مد و لباس کشورمان توجه کنیم و برای افزایش سطح کیفی آن تلاش کنیم تا جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، همان‌طور که سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفته، برای چرخه‌های متعدد پوشاک و سبک پوشش زنان و مردان ایرانی یک جشن واقعی باشد و فرهنگ ایرانی_اسلامی ما را نشان دهد.

اگر جشنواره‌ای بتواند مشکلی از نظام طراحی و هنر لباس و چالشی را در دسترسی ارزان، سالم و بالای مردم به لباس و پوشاک، استانداردهای فرهنگی، کیفیت رابطه بین تولیدکنندگان و طراحان، مالکیت معنوی و عرصه توزیع برطرف کند و اگر جشنواره‌ای بتواند شاخص‌هایی مانند کاربردی بودن، عفیفانه بودن، پایدار بودن و سلامت را در فرهنگ پوشش یک مردم ارتقا دهد، حتما می‌تواند یک سرمایه بزرگ و یک جشن عمومی سالانه برای این عرصه کلیدی از فرهنگ کشور باشد.

همشهری آنلاین