نگارش «سفارش نامه حجاب» توسط دانشجویان دانشگاه اوکلند جهت بهبود تعامل متخصصین پوست با زنان مسلمان

اختصاصی جهان بانو: یک دانشجو و یک فارغ التحصیل دانشگاه اوکلند  (OUWB)واقع در ایالت میشیگان، در تلاشند تا متخصصان پوست را از ملاحظات خاصی که باید هنگام درمان زنان مسلمان محجبه در نظر بگیرند، آگاه کنند. به این منظور، با انتشار سفارش نامه حجاب حساسیت های فرهنگی که باید در تعامل با زنان مسلمان مدنظر […]

نگارش «سفارش نامه حجاب» توسط دانشجویان دانشگاه اوکلند جهت بهبود تعامل متخصصین پوست با زنان مسلمان

اختصاصی جهان بانو: یک دانشجو و یک فارغ التحصیل دانشگاه اوکلند  (OUWB)واقع در ایالت میشیگان، در تلاشند تا متخصصان پوست را از ملاحظات خاصی که باید هنگام درمان زنان مسلمان محجبه در نظر بگیرند، آگاه کنند. به این منظور، با انتشار سفارش نامه حجاب حساسیت های فرهنگی که باید در تعامل با زنان مسلمان مدنظر گرفته شود را در شش بند به متخصصین پوست یادآور شدند.

بنابر گزارش سایت دانشگاه اوکلند (۳۰ آگوست ۲۰۲۱)، دانشجوی سال چهارم پزشکی، رافع رحمان، نویسنده اصلی “سفارش نامه حجاب: پیشنهاداتی جهت بهبود مراقبت در کلینیکهای پوستی” بود. این گزارش در ابتدای ماه آگوست در مجله انگلیسی درماتولوژی که یکی از مجلات برتر بین المللی در زمینه پوست و مو است، چاپ شد.

رافع رحمان

یکی از نویسندگان همکار این مقاله فاطیما فحصنام دارد که به تازگی در رشته درماتولوژی (بیماریهای پوستی) از دانشگاه ایالتی وین (Wayne State University) فارغ التحصیل شده است. وی فارغ التحصیل دانشگاه اوکلند نیز هست. فحص در اینستاگرام با نام dermy doctor (دکتر پوست) با ۵۴۰۰۰ دنبال کننده به عنوان عضوی اثرگذار فعالیت دارد.

سفارش نامه حجاب

هدف از این گزارش ارائه توصیه هاییبرای ارائه مراقبتهای بهداشتی با توجه به حساسیت های فرهنگی است و «در نهایت بهبود روابط پزشکان با بیماران با حجاب در کلینیکهای پوست».

فحص می گوید: «امیدوارم متخصصان پوست و متخصصان پوست تحت آموزش که این مقاله را می خوانند در نظر داشته باشند که چه تغییراتی را می توانند در فرایند ویزیت و برخورد با بیماران ایجاد کنند تا نسبت به مسائل فرهنگی حساس شده و به بیمارانشان این امکان را بدهند که در طول معاینه احساس راحتی کنند؛ در غیراین صورت فرایند معاینه می تواند برای بیمار دشوار باشد.»

بر اساس این مقاله حجاب «پارچه ای است که زنان مسلمان آن را می پوشند تا موی خود را بپوشانند و عفت خود را در حضور مردان غیر اعضای خانواده حفظ کنند». زنانی که حجاب دارند به طور کلی دست ها و پاهای خود را نیز می پوشانند و تنها صورت، دست ها و پاها تا مچ پوشیده نیست.

در صورتی که بیمار نیاز به درمان بیماری داشته باشد، می تواند حجاب خود را در حضور کارکنان مراقبتهای بهداشتی بردارد. با این حال، نگرانی های مربوط به حریم خصوصی ممکن است سبب احساس ناراحتی در بیماران شود و اساساً توانایی بیمار در دریافت مراقبتهای لازم را کاهش دهد.

فحص در ادامه می گوید: «من خودم حجاب دارم و احساس آسیب پذیری و ناراحتی را هنگام برداشتن حجاب در طول معاینه و رویارویی با پزشکان و نشان دادن موها و پوستم در مقابل دیگران که از اعضای خانواده ام نیستند، درک می کنم.»

هرچند، همانطور که رحمان اشاره می کند، نوشتجات زیادی وجود ندارد که به طور ویژه به نحوه برخورد متخصصان پوست و نحوه ارائه مراقبتهای بهداشتی با توجه به حساسیت های فرهنگی بپردازد. به همین دلیل بود که رحمان این پروژه را شروع کرد.

رحمان گفت: ما شکافی را در نوشتجات و مقالات شناسایی کردیم و تمام تلاشمان را کردیم تا این خلاء را پر کنیم. بسیار مهم است که مطمئن شویم تمام بیماران در طول ویزیت احساس راحتی می کنند.

رحمان اظهار امیدواری کرد که پزشکان – به ویژه آنها که تازه کار هستند و تجربه زیادی با بیماران مسلمان ندارند- به این مقاله به عنوان یک راهنما مراجعه کنند.

نکات مطرح شده در این مقاله براساس تجربیات نویسندگان آن به نگارش در آمده است.

یکی از توصیه های مطرح شده در این گزارش آن است که درباره حجاب با احترام صحبت کنید. در این بخش ذکر شده است که می توان به حجاب با عنوان «headscarf» (روسری) یا «veil» (حجاب) اشاره کرد.

در صورت امکان باید از بیماران پرسیده شود که ترجیح می دهند ارائه دهنده خدمات به آنها زن باشد یا مرد و این حق انتخاب به آنها داده شود که این ارائه دهندگان، از جمله کارکنان و کارآموزان، زن باشند. باید از بیماران پرسیده شود که تا چه حد از حضور کارموزان مرد راحت هستند.

اگر بیماری با برداشتن حجابش موافقت کرد اما مضطرب به نظر رسید، توصیه می شود که این حق انتخاب به او داده شود که یک همراه زن در اتاق کنار او باشد.

همچنین توصیه شده است که بیمارانی که حجاب دارند در اتاق مناسبی از کلینیک نشانده شوند تا در صورت باز شدن در احتمال دیده شدن آنها توسط افرادی که بیرون از اتاق هستند کاهش یابد.

بندهای دیگر سفارش نامه حجاب به شرح زیر است:

از بیمار بپرسید که آیا می تواند در طول معاینه بخشی از حجاب خود را بردارد یا نه. حجاب را به طوری کنار بزنید که بخشهای مورد معاینه مشخص شود و در عین حال آشکار شدن نواحی مجاور آن به حداقل برسد.

اگر نیاز به گرفتن عکس بدون حجاب از بیمار باشد، باید به او اطمینان بدهید که عکسها با هدف بررسی بیماری او گرفته می شوند و حداقل کارکنان خارج از آنجا با آن سر و کار خواهند داشت.

در پایان هر ویزیت، اگر بیمار حجاب خود را برداشته یا قصد کشیدن پرده را دارد، به طور شفاهی اعلام کنید که می خواهید در را باز کنید و خارج شوید، تا بیمار در معرض دید افراد بیرون از اتاق قرار نگیرد.

فحص می گوید: به عنوان یک متخصص پوست که بیمارانی از هر قشر را می بینم، احساس کردم توجه به نیازها و حساسیت های فرهنگی زنان مسلمان محجبه مهم است؛ زیرا این افراد در جامعه به حاشیه رانده شده اند و اغلب از مراجعه به متخصص پوست برای دریافت مراقبتهای بهداشتی اجتناب می کنند زیرا ممکن است احساس راحتی نکنند.

رحمان می گوید امیدوار است این مقاله به دیگران کمک کند تا «مهارتهای فرهنگی» خود را گسترش دهند.

رحمان اضافه می کند: «ما در آینده با مردمان مختلفی سر و کار داریم و لازم است مطمئن شویم که بیماران احساس راحتی می کنند تا روابط بهتری میان بیمار و پزشک ایجاد کنیم. به همین دلیل روی این جمعیت تمرکز کردیم… اگر نسبت به باورها و فرائض آنها آگاهی داشته باشید، آنها در کنار شما احساس راحتی بیشتری خواهند کرد و در نهایت می توانید به آنها خدمات بهداشتی با کیفیت بالاتری ارائه بدهید.»

وی می گوید: اگر این طرح حداقل برای یک بیمار سودمند باشد، برایم ارزشمند است که در دراز مدت برایش وقت صرف کنم.