نقش موثر فناوری های نوین در بهبود وضعیت سلامت زنان

پیشرفت در فناوری پزشکی می‌تواند زمینه ساز دسترسی آسان زنان و مادران به مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان باشد.

نقش موثر فناوری های نوین در بهبود وضعیت سلامت زنان

به گزارش جهان بانو، همان‌طور که انرژی خورشیدی و تلفن هوشمند این امکان را برای کشورهای در حال توسعه فراهم کرده است تا به مراحل پیشرفته‌تر فناوری نزدیک شوند، پیشرفت و توسعه در فناوری پزشکی نیز می‌تواند دسترسی آسان به مراقبت‌های بهداشتی را برای زنان و مادران در کشورهای مختلف جهان فراهم کند.

با توجه به آمارها، هر روز به طور میانگین ۸۳۰ زن به علت عوارض ناشی از بارداری یا زایمان جان خود را از دست می‌دادند. این داده ها در سال ۲۰۱۵ به واسطه مطالعات و پژوهش های متعدد به دست آمده است. مرگ‌ومیر زنان در دوران بارداری یا وضع حمل تقریبا قابل پیشگیری است، بنابراین باید گفت که این اتفاق ناخوشایند بیش‌تر در مناطقی به وقوع می‌پیوندد که مردم آن از دسترسی لازم به منابع اولیه محروم هستند. میزان مرگ‌ومیر در کشورهای قاره آفریقا، کشورهای آسیای جنوبی و جنوب شرقی به طرز معناداری بیشتر از سایر نقاط جهان است.

الزام سونوگرافی قابل حمل برای مراقبت از مادران

خوشبختانه باید گفت که فناوری پزشکی در راستای پیشگیری از مرگ‌ومیر زنان پیشرفت های قابل توجهی کرده است. با این وجود متاسفانه این فناوری‌ها در کشورهای پیشرفته بیش‌تر در معرض دسترسی قرار دارند. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد نوآوری‌های فناوری، دسترسی زنان کشورهای فقیر را به خصوص در زمینه درمان بیماری سرطان و دیگر نیازهای بهداشتی افزایش می‌دهد. اگرچه این نوآوری‌ها معجزه نمی‌کنند، اما می‌توان برای افزایش سلامت زنان با استفاده از روش‌های نوین از آن ها بهره برد.

اگر بخواهیم به یکی از مشکلات موجود در حوزه سلامت زنان در کشورهای فقیر اشاره کنیم، آن مشکل سونوگرافی قابل حمل است. به عنوان مثال، کلینیک‌های روستایی در چین اکثر اوقات نمی‌توانستند واحد سونوگرافی گران‌قیمت جنرال‌الکتریک را نیز بپردازند، در نتیجه تیمی از مهندسان جنرال‌الکتریک دست به کار شدند و یک نسخه‌ قابل حمل و ارزان‌قیمت را با بهره گیری از نرم‌افزارهای ویژه طراحی کردند. همچنین این مهندسان اخیرا موفق به گسترش فناوری اولتراسوند شده اند. گفتنی است که این فناوری از طریق تلفن هوشمند قابل دسترسی است. پیشرفت فناوری برای سونوگرافی‌های قابل حمل نه تنها برای مراقبت از مادر بسیار مهم هستند، بلکه می‌توان با  استفاده از این فناوری ها به ارائه خدمات بهتر در زمینه مراقبت‌های بیهوشی، بیوپسی، اورژانسی و بهداشتی پرداخت. همچنین تمام روش‌های تصویربرداری از داخل بدن بیمار نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است.

هوش مصنوعی در تشخیص سرطان پیش‌گام می‌شود

در حال حاضر فناوری سونوگرافی برای کلینیک‌های کم‌بودجه و مناطق دورافتاده نیز در دسترس است. زنان نه تنها به مراقبت‌های بارداری بهتر، بلکه به بهبود مراقبت‌های اورژانسی، تشخیص به موقع و درمان‌های پیشگیرانه هم دسترسی خواهند داشت. استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی به منظور ارتقای سلامت زنان یک  فعالیت علمی بسیار تاثیرگذار است. پژوهشگران در دانشگاه «لیهای» واقع در پنسیلوانیا از یک الگوریتم هوش مصنوعی برای کمک به تشخیص بیماری «دیسپلازی دهانه رحم» استفاده می کنند. لازم به ذکر است که این بیماری با عفونت ویروس پاپیلومای انسانی همراه است. این روش به عنوان روش جایگزین برای تجهیزات گران‌قیمت مانند آزمایش‌های سنتی «HPV» و تست پاپ‌اسمیر مورد استفاده قرار می گیرد. به طور میانگین ۸۰ درصد از زنانی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، بیش‌تر به سرطان دهانه رحم مبتلا می‌شوند و در این کشورها غربالگری‌های پیشگیرانه تقریبا اتفاقی نادر محسوب می شود. دانشمندان از دانشگاه لیهای قادر به انجام غربالگری با هزینه‌های بسیار کم هستند.

اغلب این مسئله در کلینیک‌های روستایی مشاهده می شود که مردم دسترسی بسیار محدودی به ماموگرافی دارند. انجام ماموگرافی معمولا هزینه زیادی دارد و رادیولوژیست‌های آموزش‌دیده و متخصص برای انجام آن بسیار کم هستند. می توان گفت که ۹۰ درصد از زنان در کشوهای در حال توسعه تقریبا ماموگرافی دریافت نمی‌کنند و بیماری سرطان آن‌ها به مراحل پیشرفته می‌رسد.

محققان از دانشکده مهندسی زیست‌پزشکی، علوم و سیستم‌های سلامت دانشگاه درکسل آزمایش تست سینه را در کشورها توسعه دادند که آن نوعی ابزار دستی و با باتری برای تشخیص سرطان سینه بدون تشعشع است. نتایج موردنظر از طریق برنامه‌های موجود در تلفن هوشمند چند دقیقه بعد ارائه می‌شود. هزینه‌های ماموگرافی در هند تقریبا ۲۰ دلار هزینه می‌شود و این روش نوین هزینه‌ها را به میزان قابل‌توجهی بین یک تا چهار دلار کاهش می‌دهد.

تلفن‌های هوشمند دسترسی زنان به مراقبت‌های بهداشتی را به‌شدت بهبود بخشیده‌اند. زنان از تلفن‌های هوشمند خود می‌توانند برای ارسال یادآوری نوبت‌های دکتر، زمان مصرف قرص، چک‌آپ، ارائه مشاوره از راه دور، تسهیل دسترسی به کلینیک‌های بهداشتی، بهبود تماس با کارکنان بهداشتی و کسب اطلاعات در دوران بارداری استفاده کنند. نوآوری و فناوری به سلامت بهداشت زنان اهمیت ویژه‌ای می‌دهد.