نقش زنان در مدیریت مالی خانواده

اصلاح الگوی مصرف در جامعه نیازمند همت بانوان است زیرا شبکه های اجتماعی در صدد ترویج روحیه تجملگرایی هستند و زنان می توانند این مهم را در نهاد خانه مدیریت کنند که به کف جامعه کشیده نشود.

به گزارش جهان بانو، یاسمن زارعی، مدرس حوزه و دانشگاه گفت : زنان نقش بی بدیلی در اقتصاد داخلی خانواده بر عهده دارند و این موضوعی است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.

وی ادامه داد: زنان حتی اگر خانه دار باشند و درآمد ناشی از شغل نداشته باشند، در مدیریت اقتصادی خانواده نقش به سزایی دارند زیرا مدیریت الگو و نحوه مصرف برعهده آنهاست.

زارعی افزود: بانوان می توانند با برنامه ریزی دقیق در هزینه های خانواده صرفه جویی کرده و پس انداز نیز داشته باشند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: بهره وری در حوزه اقتصاد خانواده، یعنی اینکه چگونه از امکانات و شرایط موجود بیشترین سود نصیب خانواده شود. 

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف، یکی از راه های اساسی برای افزایش بهره وری در خانواده است، گفت: بانویی با ۵ میلیون حقوق یک زندگی را مدیریت می کند و از طرف دیگر بانویی دیگر با ۱۵ میلیون درآمد نمی تواند تا پایان ماه این مبلغ را مدیریت کند.

زارعی ادامه داد: متاسفانه در سایه شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام، مصرف گرایی در خانواده رواج یافته و این شبکه در افراد نیاز کاذب ایجاد کرده که مستقیما بر بنیان خانواده تاثیر گذاشته است.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: وقتی به آن نیاز کاذب ایجاد شده در اینستاگرام پاسخ دادید، خیلی خوشحال نمی شوید و بعد که به خودتان می آیید متوجه می شوید که اصلا به این کالا احتیاجی نداشتید.

وی با بیان اینکه بسیاری از نیازهای کاذب ایجاد شده در بستر فضای مجازی زودگذر است، افزود: اگر این نیازها با دانش مدیریت نشود مستقیما بر اقتصاد خانواده تاثیر می گذارد.

زارعی با تاکید بر اینکه مدیریت این نیازهای کاذب در خانه بر عهده بانوان است، گفت: مادران باید هوشمندانه این نیازها را در خانه ساماندهی کنند زیرا اگر بخواهند به تمامی این نیازها پاسخ دهند، حقوق ماهیانه پاسخگوی زندگی آنها نخواهد بود.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: اصلاح الگوی مصرف در جامعه نیازمند همت بانوان است زیرا شبکه های اجتماعی در صدد ترویج روحیه تجملگرایی هستند و زنان می توانند این مهم را در نهاد خانه مدیریت کنند که به کف جامعه کشیده نشود.

زارعی در خاتمه خاطرنشان کرد: دشمن با ترویج مصرف گرایی در نهاد خانواده در صدد ترویج روحیه ناامیدی در خانه و جامعه است زیرا فرد نمی تواند به همه نیازهای کاذب پاسخ دهد و در نهایت ناامید می شود در صورتی که بسیاری از این نیازها لحظه ای و پس از مدتی از بین می رود.