نخستین کلینیک حقوق شهروندی زنان و خانواده در کشور افتتاح شد

به گزارش جهان بانو، اولین کلینیک حقوق شهروندی زنان و خانواده کشور با تلاش دفتر امور خانواده و بانوان استانداری آذربایجان غربی در شهرستان ارومیه افتتاح شد. در آئین افتتاح این مرکز مصطفوی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندارآذربایجان غربی اظهار کرد: اصل ۲۱ قانون اساسی کشور مبتنی بر برابری حقوق آقایان و بانوان است. بانوان […]

افتتاح نخستین کلینیک حقوق زنان و شهروندی در کشور در شهرستان ارومیه

به گزارش جهان بانو، اولین کلینیک حقوق شهروندی زنان و خانواده کشور با تلاش دفتر امور خانواده و بانوان استانداری آذربایجان غربی در شهرستان ارومیه افتتاح شد.

در آئین افتتاح این مرکز مصطفوی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندارآذربایجان غربی اظهار کرد: اصل ۲۱ قانون اساسی کشور مبتنی بر برابری حقوق آقایان و بانوان است. بانوان هر جامعه ای سهم عمده ای از جمعیت آن جامعه را به خود اختصاص می دهند. با این وجود اما با اظهار تاسف باید گفت که زنان در تمام جهان از حقوق مساوی برخوردار نیستند و باید برای  رفع این معضل، شان حقوقی مادران و زنان بیشتر از گذشته ارتقا پیدا کند.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: امیدواریم که با افتتاح این مرکز زمینه ای مناسب برای احقاق حقوق و معاضدت قضایی به زنان به ویژه زنانی که به خدمات این مرکز نیاز دارند، با کمک و همکاری کانون وکلا فراهم شود.

همچنین در ادامه این مراسم علیلو، مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری از ماهیت کلینیک های حقوقی سخن گفت. وی بیان کرد: گسترش عدالت به خصوص عدالتی همه شمول برای خانواده ها و بانوان و رشد و ارتقاء حقوق شهروندی ماهیت این مراکز در جامعه است. با تشکیل اتاق فکر، همکاری دفتر زنان، کانون وکلای دادگستری و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی رایگان، نقش آفرینی وکلا و همکاری دستگاه های متولی اقداماتی به منظور ارایه راهکارهای عملیاتی و کاهش بار حقوقی در دعواهای خانوادگی و شناسایی کاستی ها و خلاءهای ساختارهای حقوق شهروندی انجام خواهد شد.

وی در ادامه گفت: کار اساسی که این مراکز انجام می دهند و هدف آن ها، آموختن حقوق بانوان و کودکان به آن ها و ترویج این موضوعات است. مشاوره، ورود و مدیریت آسیب های اجتماعی باید در زمان مناسب و از طریق نظام ارجاع صورت گیرد. همچنین نحوه مدیریت این موارد باید به گونه ای باشد که هنگام آسیب دیدن یک کودک یا یک زن در بخش های گوناگون، بتوان او را به دستگاه قضایی، بهزیستی و یا دستگاه های ذی ربط معرفی کرد.

  همچنین رییس کانون وکلای استان آذربایجان غربی نیز تصریح کرد: این کلینیک  در حوزه حقوق شهروندی و با محوریت کانون خانواده تشکیل شده است. همچنین این مرکز کمکهای حقوقی مناسب و مفیدی به بانوان مخصوصا به زنان سرپرست خانوار و آسیب دیده به منظور حل مشکلات آنان ارائه خواهد کرد.

همچنین در این آئین، تفاهم‌نامه همکاری میان کانون وکلای دادگستری استان آذربایجان غربی و دفتر بانوان امضا شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما