نخستین دوره جایزه “فریده ماشینی” در مطالعات زنان برگزار شد

همزمان با دهمین سالگرد زنده نام «فریده ماشینی» فعال حقوق زنان و پژوهشگر قرآن، نخستین دوره جایزه مطالعات زنان با نام ایشان با معرفی آثار و افراد برگزیده در این زمینه با حضور جمعی از اندیشمندان، اساتید و فعالان حوزه زنان برگزار شد. به گزارش جهان بانو،‌ در این مراسم که به همت خانواده خانم […]

همزمان با دهمین سالگرد زنده نام «فریده ماشینی» فعال حقوق زنان و پژوهشگر قرآن، نخستین دوره جایزه مطالعات زنان با نام ایشان با معرفی آثار و افراد برگزیده در این زمینه با حضور جمعی از اندیشمندان، اساتید و فعالان حوزه زنان برگزار شد.

به گزارش جهان بانو،‌ در این مراسم که به همت خانواده خانم ماشینی و مشارکت موسسه مطالعات و تحقیقات زنان و با همکاری انجمن ایرانی مطالعات زنان در روز یکشنبه هشتم خرداد به صورت حضوری و مجازی تشکیل شده بود، با سخنرانی حجت‌الاسلام سروش محلاتی در باب تاملی در موضوعات قرآنی موضوعات زنان به ویژه مواجهه بلقیس و سلیمان با عنوان عقلانیت زمینی و اقتدار آسمانی افتتاح شد.

مدیرعامل موسسه مطالعات و تحقیقات زنان و دبیر جایزه، به عنوان سخنران بعدی ضمن تاکید بر اهمیت نقش مطالعات زنان در پیشرفت جوامع و ضرورت توجه به پژوهشها و آثار در این حوزه، با بیان اینکه این جایزه که تازه در ابتدای مسیر خود می باشد تلاش دارد با هدف شناسایی و معرفی تلاشها موجب تشویق و ایجاد انگیزه برای محققان و فعالان حوزه زنان گردد.

روشنفکر سپس در گزارشی از آثار ارسال شده به دبیرخانه و فرایند انتخاب برگزیدگان، ضمن تقدیر از استقبال خوبی که در این مدت کوتاه پس از اعلام فراخوان شده و خاطر نشان نمودند که حتما در ادوار بعدی با فرصت و زمان بیشتری به موضوعات متنوعی در حوزه زنان پرداخته شود.

آیین رونمایی از سومین کتاب فریده ماشینی با عنوان ” درس آموخته های قرآنی” که به جلسات تفسیر قرآن ایشان در حدود دو دهه پرداخته شده است برنامه بعدی این مراسم بود که توسط ملک از دوستان این بانوی فقید و حاضران جلسات با بیان توضیحاتی در خصوص نحوه برگزاری بدیع جلسات و فیش برداری‌های صورت گرفته به ویژه با رویکرد مسائل زنان اجرا شد.

پس از آن گزارش دو بخش اصلی زیر مجموعه جایزه شامل تحقیقات علمی و پژوهشی مرتبط با پایان نامه ها و مقالات، تالیفات و کتب توسط خانم ها دکتر بهشتی و دکتر بروجردی ارائه شد.

در آخرین بخش از مراسم نیز بیانیه دبیرخانه توسط خانم عبادی از سوی کمیته علمی و داوری جایزه قرائت شد که ضمن تشکر از همراهی و همکاری همه علاقمندان به اعتلای امور زنان و مشارکت مفید و موثر آنان در نخستین دوره این جایزه، برگزیدگان این دوره در سه بخش به شرح ذیل معرفی و با حضور خانم ها دکتر ابتکار، مولاوردی، دکتر روشنفکر و دکتر رحیم عبادی و اهدای لوح تقدیر، تندیس و سکه بهار آزادی از آنان تقدیر شد:

بخش اول: تحقیقات و مطالعات زنان

  1. سرکار خانم دکتر ملوک‌السادات بهشتی پژوهشگر و سرپرست تحقیق ” هسته نگاری تحکیم خانواده مبتنی بر منابع دانش در حوزه مطالعات زنان” به عنوان محقق برتر این بخش و شایسته دریافت لوح تقدیر و جایزه
  2. سرکار خانم دکتر حمت بروجردی، محقق و پژوهشگر به دلیل انجام دو پژوهش” کتابنامه و دانشنامه زنان” شایسته دریافت لوح تقدیر و جایزه
  3. سرکار خانم ناهید طیبی دانش آموخته رشته دکتری تاریخ اهل بیت از جامعه المصطفی، با پایان نامه دکتری با موضوع ” نقد یافته های شیعی در خصوص حجاب” به عنوان پژوهشگر برتر این بخش و شایسته دریافت لوح تقدیر و جایزه
  4. سرکار خانم دکتر شمس السادات زاهدی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به دلیل انجام پژوهش ملی با عنوان ” بررسی و رصد تغییرات حاصله در جایگاه شغلی زنان در مدیریت از سال ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰ ” شایسته دریافت لوح تقدیر و جایزه شدند.

بخش دوم: تالیفات و آثار مکتوب

  1. سرکار خانم دکتر مریم السادات محقق داماد به عنوان محقق و پژوهشگر برتر این بخش به دلیل تالیف کتب” خلع اقتدایی یا انحلال نکاح با اراده زوجه” شایسته دریافت تندیس، لوح تقدیر و جایزه
  2. سرکار خانم پرستو سرمدی کارشناس ارشد مطالعات زنان و پژوهشگر امور زنان با تالیف کتاب” زنان و دولتهای پس از انقلاب” شایسته دریافت لوح تقدیر و جایزه شدند.

بخش سوم: اشخاص و کنشگران فعال در حوزه مطالعات زنان

که این بخش شامل هفت شاخص اصلی دستاوردهای علمی، مدیریتی، فعالیتهای آموزشی، مشارکت در تاسیس نهادهای مدنی و دولتی، فعالیتهای اجتماعی، تجربه و کسوت، تاثیرگذاری، افتخارات و موفقیتها بوده است.

  1. کمیته داوری ضمن تقدیر از استاد پیشگام سرکار خانم منیرالسادات گرجی و تقدیر و تشکر از زحمات سرکار خانم مولاوردی و سرکار خانم دکتر ابتکار در مدیریت امور زنان، سرکار خانم دکتر زهرا شجاعی، محقق و پژوهشگر و مدیر پیشکسوت امور زنان را شایسته دریافت تندیس، لوح تقدیر و جایزه دانستند.
  2. کمیته داوری ضمن گرامیداشت یاد و نام دکتر صادق آیینه وند و تقدیر و تشکر از زحمات دکتر هادی خانیکی و دکتر مهریزی به خاطر تلاشهای موثر آنان در حوزه مطالعات زنان، جناب آقای دکتر شهریار نیازی عضو هیات علمی دانشگاه تهران را شایسته دریافت تندیس، لوح تقدیر و جایزه دانستند.
  3. کمیته داوری ضمن سپاس از همه کنشگران و فعالان اجتماعی و رسانه ای حوزه زنان، سرکار خانم فیروزه صابر، فعال، مدیر و کارافرین نمونه را به عنوان فعال و کنشگر اجتماعی برگزیده به ویژه در بخش غیردولتی و نهادهای مردم نهاد شایسته دریافت تندیس، لوح تقدیر و جایزه دانستند.

در انتها دبیرخانه جایزه بر این باور است در سال نخست برگزاری، فرصت کافی برای دریافت آثار و ارزیابی آن فراهم نگردیده و قطعا نواقص و خطاهای احتمالی در این مسیر نوپا را پذیرفته و امید دارد تا در ادوار آتی جایزه همراه با ایجاد فرصت مناسب برای هر چه بهتر و باشکوهتر برگزار نمودن آن تلاش نماید.

    در پایان این مراسم نیز بیانیه پایانی با مروری بر ایده ها و باورهای خانم ماشینی و بیان اهداف و برنامه های بعدی این جایزه در سالهای آتی قرائت شد.