ناباروری زنانه نداریم/ناباروری، مشکلی مشترک از طرف پدر و مادر

به گزارش جهان بانو، ناباروری از جمله مشکلاتی است که بر اساس آمارهای موجود در کشور قریب به ۲۰ درصد از زوج‌ها با آن رو به رو می‌شوند. اگر چه که موضوع ناباروری در نگاه اول مسئله ای پزشکی به نظر می‌رسد اما دارای ابعاد اجتماعی و فرهنگی وسیع و گسترده ای است. در رابطه […]

یکی از اعضای مرکز ناباروری ابن سینا بیان کرد که ناباروری مسئله ای نیست که تنها وجهه زنانه داشته باشد

به گزارش جهان بانو، ناباروری از جمله مشکلاتی است که بر اساس آمارهای موجود در کشور قریب به ۲۰ درصد از زوج‌ها با آن رو به رو می‌شوند. اگر چه که موضوع ناباروری در نگاه اول مسئله ای پزشکی به نظر می‌رسد اما دارای ابعاد اجتماعی و فرهنگی وسیع و گسترده ای است.

در رابطه با این موضوع دکتر بهرنگ آبادپور، جراح و متخصص اورولوژی و ناباروری مردان در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: بر اساس آمارهای جهانی، تقریبا ۱۵ درصد از زوج‌ها به مشکل ناباروری‌ دچار هستند. لازم به ذکر است که بر اساس مطالعه ای که پژوهشگاه ابن‌سینا در سطح کشور انجام داد، در کشور ما آمار ناباروری بالاتر از میانگین جهانی و قریب به ۲۰ درصد است. البته اگر درمان به‌موقع و مناسب انجام گیرد بیشتر موارد ناباروری درمان پذیر است. 

آبادپور اضافه کرد: در حافظه سنتی و تاریخی ما عامه مردم به این مسئله باور دارند که ناباروری مشکلی است که به بانوان مربوط می شود. دو عامل وجود دارد که به شکل‌گیری این باور کمک کرده است؛ اول آن که زایمان و بارداری موضوعی زنانه است و در نتیجه این ذهنیت به وجود آمده است که اختلالات باروری یا ناباروری نیز تنها به زنان مربوط می شود و اصطلاح «نازایی» نیز نشان‌دهنده همین رویکرد است. دومین عامل نیز این مسئله است که ناباروری مردان موضوعی نبوده است که به راحتی پذیرفته شود، چرا که در فرهنگ عامه ناباروری مرد عامل ننگ و شرمساری، نقض‌کننده مردانگی و به نوعی ضعف و نقصان وی تلقی می‌شده است. این عوامل سبب می‌شد که بانوان مقصر ناباروری یا عامل آن قلمداد شوند و در نتیجه بار علاج و درمان را نیز به‌تنهایی به‌ دوش بکشند.

وی به پژوهش های انجام‌شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: در یک بررسی آماری مشخص شد که در ۱۷ تا ۲۸ درصد از زوج‌های نابارور که زمان زیادی را هم تحت درمان قرار داشتند، آقا اصلاً بررسی و درمان نشده بود و بررسی‌ها و مداخلات درمانی تنها روی خانم انجام شده بود.

این متخصص ناباروری مردان بر واقعیات زیست‌شناسی تولید مثل تاکید کرد و یادآور شد: واقعیات زیست‌شناسی به‌درستی نشان می دهد که نقش زن و مرد در تولید مثل و لقاح مساوی و یکسان است. اکنون همه می‌دانیم که جنین نتیجه لقاح یک سلول تولید مثلی مرد (اسپرماتوزوئید) و یک سلول تولید مثلی زن (تخمک) است. در نگاه علم جنین‌شناسی به تولید مثل، سهم زن و مرد در تداوم نسل و تشکیل جنین مساوی است. علم ژنتیک هم ثابت می کند که نیمی از مواد ژنتیکی مورد نیاز برای تشکیل جنین از زن و نیم دیگر آن از مرد است. یعنی اگر از نظر ژنتیکی هم به این مسئله نگاه کنیم سهم خانم و آقا در تشکیل ژنتیک فرزند مساوی است. 

آبادپور خاطر نشان کرد: طبق پژوهش های انجام شده بر روی زوج‌های ناباروری که دلیل ناباروری‌شان مشخص شده است، قریب به ۴۰ درصد از موارد منجر به ناباروری ناشی از علل زنانه، حدود ۴۰ درصد ناشی از علل مردانه و به طور تقریبی ۲۰ درصد نیز ناشی از علل مشترک هستند که این موضوع نشان می دهد عوامل ناباروری ترکیبی از علل مردانه و زنانه است. لذا همه تحقیقات آماری و مستندات علمی سهم برابر زن و مرد را در ناباروری و باروری نشان می دهند. با این وجود باعث تاسف است که هنوز هم مشاهده می کنیم بعضی مردان این واقعیت‌ها را قبول نمی کنند و حتی وقتی به مرکز ما مراجعه می‌کنند، می‌گویند «خانم را برای درمان آورده‌ایم». لذا درست است که این باور اشتباه تا حد زیادی در جامعه کم‌رنگ شده است، اما همچنان وجود دارد و برای اصلاح آن نیازمند افزایش آگاهی عمومی و فرهنگ‌سازی هستیم.

وی بر اساس آنچه که مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا اعلام کرده است، تصریح کرد: در مراکز مدرن درمان ناباروری و در علم پزشکی جدید هنگامی که یک زوج برای کاهش توان باروری یا درمان ناباروری اقدام می‌کنند، حتماً لازم است که هر دو باهم و به صورت هم زمان مراجعه کنند. پزشکان متخصص هم باید هر دو نفر را به‌ موازات یکدیگر مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند با تشخیص یک علت یا چندین علت که باعث ناباروری شده است، درمان مناسب را به زوج پیشنهاد دهند. در مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا هم هر دو همسر از ابتدا با یکدیگر و به طور همزمان پذیرش می‌شوند و به‌ موازات هم در کلینیک‌های تخصصی زنان و مردان مورد بررسی قرار می‌گیرند. بعد از انجام بررسی‌های تشخیصی نیز پزشکان متخصص زنان و مردان با به اشتراک گذاشتن نتایج بررسی‌های خود، با همفکری هم در ارتباط با مداخلات درمانی مناسب برای آن زوج تصمیم می‌گیرند. بنابراین یکی از اهداف اصلی ما در برگزاری این پویش، نهادینه کردن این باور در فرهنگ عمومی است که “ناباروری فقط مسئله زنان نیست”.

منبع: ایسنا