موضوع جمعیت در اولویت قرار دارد/ همه تلاش ها باید صرف اجرای درست این قانون شود

به گزارش جهان بانو محمد جواد محمودی، رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با تصویب لایحه جوانی جمعیت اظهار کرد: با در نظر گرفتن این مسئله که ایران در آینده با پیری جمعیت مواجه خواهد شد و ضرورت پیشگیری از این بحران از جمله موضوعات بدیهی می […]

موضوع جمعیت در اولویت قرار دارد/ همه تلاش ها باید صرف اجرای درست این قانون شود

به گزارش جهان بانو محمد جواد محمودی، رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با تصویب لایحه جوانی جمعیت اظهار کرد: با در نظر گرفتن این مسئله که ایران در آینده با پیری جمعیت مواجه خواهد شد و ضرورت پیشگیری از این بحران از جمله موضوعات بدیهی می باشد، باعث تاسف است که تا به امروز هیچ اقدامی به منظور بالا رفتن رشد جمعیت انجام نشده است.

وی به مزایای این قانون اشاره کرد و گفت: اضافه بر عوامل تشویق کننده مادی و معنوی به منظور پشتیبانی از خانواده ها برای فرزندآوری می توان به تعیین نهاد متولی مشخص در راستای دنبال کردن لغو قوانینی که در سال های گذشته در حوزه کاهش فرزندآوری و مسائل در ارتباط با جمعیت جاری بوده است اشاره کرد.

رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی اضافه کرد: پس از این لازم است که به سوی اجرایی کردن قانون برویم. همچنین لزوم مطالبه مردم و رسانه ها به منظور اجرایی کردن این قانون ضروری است، چرا که باید از دچار شدن این قانون به سرنوشت بعضی قوانین دیگر مانند قانون تسهیل ازدواج جوانان جلوگیری کرد. بنابراین با توجه به اولویت مسئله جمعیت لازم است که همه کوشش ها و تلاش ها برای تامین اعتبار و اجرای درست این قانون صرف شود.

محمودی بیان کرد: توجه بیشتر به مسئله بانوان نابارور ضرورت دارد. در بودجه امسال مبلغی برای بیمه ناباروری اختصاص داده شده است. اگر چه که فعلا این مبلغ به طور کامل تخصیص داده نشده، با این وجود بر اساس قانون بودجه برای بیمه ناباروری سنواتی پایدار در بودجه اختصاص داده می شود و لازم است که هر سال نیز مبلغی به آن تخصیص داده شود.

وی عنوان کرد: بخش بزرگی از آنچه که در این قانون مطرح شده است، تجارب دیگر کشورها در این زمینه است. البته لازم است که بدانیم فقط عوامل تشویق کننده مادی نمی تواند ساختار جمعیتی را اصلاح کند، چرا که عوامل تمایل نداشتن به فرزند آوری تنها مادی نیست و موضوعات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز در این زمینه از اهمیت بسیاری برخوردار است و لازم است که دگرگونی هایی در آن رخ دهد.

منبع: خبرگزاری رسا