رسانه در شکل گیری ملاک های فانتزی تاثیرگذار است

نگاهی به موانع فرهنگی ازدواج

معیارهای غلط در انتخاب همسر و حضور کمرنگ واسطه‌‌های ازدواج در جامعه امروز، ازدواج جوانان را با مشکلاتی مواجه کرده است که در ادامه به بهانه روز ازدواج به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.
ازدواج

ازدواج یکی از اتفاقات مهم زندگی است که به دنبال آن خانواده‌ای تشکیل می‌شود که در تمام عمر پشتیبان و حامی فرد است، با این وجود تشکیل خانواده در شرایط امروزی کار چندان آسانی نیست. گذشته از مشکلات اقتصادی که بر کسی پوشیده نیست، برخی نگرش‌ها و طرز فکرها موجب می‌شود که ازدواج جوانان با مشکلاتی مواجه شود. این باورهای نادرست که در بیشتر موارد ریشه در مسائل فرهنگی دارند، کام بسیاری از جوانان را تلخ کرده و حتی در مواردی آن‌ها را از ادامه مسیر ازدواج و همسرگزینی منصرف می‌کند.

ازدواج خیالی با ملاک های فانتزی!

شاید شما هم شنیده باشید که یکی از آشنایانتان معیارهایی به اصطلاح «فانتزی» و غیر واقعی در مورد ازدواج و تشکیل خانواده دارد. اما این معیارها چیست و اصلا «معیارهای فانتزی» در ازدواج چه معنایی دارد؟

ایده‌آل گرایی یا فانتزی‌ها همان تصاویر لذت بخش و شیرینی هستند که در دنیای خیال ما شکل می‌گیرند، اما در دنیای واقعی به گونه‌ای متفاوت ظاهر می‌شوند. به عبارت دیگر به ازدواجی که بر مبنای تصورات غیر واقعی و فانتزی‌ باشد، ازدواج خیالی می‌گویند. در این موارد معمولا افراد به دلیل تاثیرپذیری از فضای فیلم و سریال‌ها و بلاگرهای اینستاگرام تصورات اشتباهی نسبت به انتخاب همسر و تشکیل خانواده پیدا می‌کنند که ممکن است حتی در صورت انتخاب صحیح، آن‌ها را از زندگی مشترک دلسرد کند. این تصورات غلط از مذموم دانستن شیوه ازدواج سنتی شروع شده و رفتارها، ملاک‌ها و روابط متقابل زوجین پس از ازدواج را نیز در بر می‌گیرد.

تاکید بسیار بر روی زیبایی همسر و اهمیت بیش از حد به مادیات و مسائل اقتصادی نمونه‌ای از این ملاک‌هاست که فانتزی های ازدواج سهم بسزایی در پررنگ تر شدن این ملاک‌ها داشته اند.

کمرنگ شدن نقش واسطه های ازدواج

اگر در دهه‌های گذشته واسطه های ازدواج نقشی پررنگ در همسریابی برای جوانان داشتند، در سال های اخیر این نقش کم رنگ شده و این افراد مانند گذشته فعالیت تأثیرگذاری ندارند. به گفته مریم ابراهیمی، کارشناس امور خانواده این موضوع تا حدی به نگاه جامعه به این افراد برمی‌گردد. واسطه ازدواج بودن امروزه نه تنها شأن اجتماعی و برخورد احترام آمیز به همراه ندارد، بلکه در مواردی شأن اجتماعی افراد را می‌شکند و گاهی دردسرهایی را هم برای فرد واسطه گر به دنبال دارد. بسیاری از روانشناسان حاضر نیستند به این کار ورود پیدا کنند چون شأن اجتماعی پایینی دارد. به خصوص اگر یک ازدواج منجر به طلاق و جدایی شود، برخی خانواده‌ها رفتارهای نادرستی از خود نشان می دهند.

این کارشناس خانواده تاکید می‌کند که برخی از رفتارهای افراد واسطه گر هم اشتباه است. به عنوان مثال زمانی که برخی افراد با معیارهای نادرست به آن‌ها مراجعه می‌کنند، واسطه ازدواج باید در صدد اصلاح این گونه معیارها باشد، نه اینکه با توجه به همان معیارها و ملاک‌ها برای فرد همسرگزینی کند.

تحصیلات و اشتغال؛ موانعی برای کسب مهارت‌های زندگی مشترک

سیستم آموزشی ما اگرچه اشکالات متعددی دارد، اما شاید یکی از مهمترین اشکالات آن عدم آموزش مهارت‌های زندگی به افراد است. مهارت های زندگی اصطلاحا به توانایی ها و رفتارهای سازنده ای گفته می شود که افراد را قادر می کند تا با چالش ها و مشکلات زندگی روزمره به طور تاثیرگذاری مقابله کنند. این مهارت‌ها که شامل مهارت‌های زندگی مشترک هم می‌شود، در طول دوران مدرسه و دانشگاه به افراد آموزش داده نمی‌شود و آن‌ها پس از ۱۶ سال تحصیل در مدرسه و دانشگاه، در حالی فارغ‌التحصیل می‌شوند که از این مهارت‌ها بی بهره اند. اگرچه کسب علم و دانش و اشتغال به خصوص برای دختران از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما اهمیت دادن به این مسائل نباید موجب غفلت از یادگیری مهارت‌های زندگی شود.

در حال حاضر مشکلات اقتصادی بسیاری در مسیر تشکیل خانواده جوانان سنگ اندازی می‌کند، اما در این میان برخی فرهنگ های غلط و معیارهای نادرست موجب شده تا ازدواج جوانان به مسأله ای پیچیده تبدیل شود که این موضوع نیازمند بازبینی در معیارهای ازدواج و نگاه درست داشتن به مقوله همسرگزینی و زندگی مشترک است.