منیر قیدی؛ تنها بانوی فیلمساز جشنواره چهلم فیلم فجر

به گزارش جهان بانو، چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور ۲۲ اثر سینمایی در بخش مسابقات برگزار خواهد شد. منیر قیدی در لیست اسامی فیلمسازان حاضر در این دوره از جشنواره، تنها بانوی فیلمسازی است که در این رویداد سینمایی حضور پیدا کرده است. بر اساس روال هر ساله ترکیبی از فیلم های فیلمسازان […]

منیر قیدی؛ تنها بانوی فیلمساز جشنواره چهلم فیلم فجر

به گزارش جهان بانو، چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور ۲۲ اثر سینمایی در بخش مسابقات برگزار خواهد شد. منیر قیدی در لیست اسامی فیلمسازان حاضر در این دوره از جشنواره، تنها بانوی فیلمسازی است که در این رویداد سینمایی حضور پیدا کرده است.

بر اساس روال هر ساله ترکیبی از فیلم های فیلمسازان مرد و زن در این رویداد سینمایی به رقابت می پردازند. بانوان سینمای کشورمان با وجود تعداد محدود پا به پای کارگردانان مرد در عرصه فیلمسازی به فعالیت می‌پردازند، حرف هایی برای گفتن دارند و چه بسا در این سال‌ها هم تراز بسیاری از کارگردانان مرد فیلم ساخته‌ باشند.

برای بررسی وضعیت کارگردانان زن سینمای ایران کیفیت به مراتب بیشتر از کمیت اهمیت دارد و دلیل این امر نیز این است که تعداد آنان بسیار پایین‌تر از کارگردانان آقاست. با این وجود همین زنان توانسته اند فیلم‌های خاطره انگیزی را در سینمای کشورمان از خود به یادگار بگذارند. همچنین آن ها موفق به کسب جوایز بسیاری شده اند و نامشان در تاریخچه سینمایی ایران به ثبت رسیده است.

هرسال در جشنواره فیلم فجر با حضور دو الی سه فیلم از فیلمسازان زن مواجه بوده ایم، اما در جشنواره امسال، منیر قیدی تنها بانوی کارگردانی است که یکی از فیلم‌های مهم این رویداد سینمایی را کارگردانی کرده است.

این بانوی فیلمساز دارای لیسانس مدیریت فرهنگی هنری است و به عنوان یکی از کارگردانان جوان سینمای ایران مشغول به فعالیت است. وی فعالیت هنری خود را با منشی صحنه بودن، دستیار کارگردانی و بازیگری آغاز کرده است. قیدی در سال ۱۳۹۱ کارگردانی مجموعه تلویزیونی «حتی اگر شب باشد» را بر عهده داشت و پس از آن با فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» در جشنواره سی و پنجم موفقیت های بسیاری به دست آورد. این اثر سینمایی موفق شد تا در بسیاری از رشته‌ها کاندید دریافت سیمرغ شود و سرانجام سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین جلوه‌های ویژه بصری و استعداد درخشان بهترین فیلم اولی را از آن خود کرد.

به همین دلایل و با توجه به شناختی که از سینمای این بانوی کارگردان داریم، انتظار می‌رود که اثر جدید وی در جشنواره چهلم مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد و جوایز بسیاری را نیز دریافت کند.

«دسته دختران» به‌عنوان دومین اثر این فیلمساز مانند فیلم سینمایی «ویلایی ها» در ژانر دفاع مقدس ساخته شده است. حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی این اثر سینمایی را به عنوان یک محصول مشترک تولید کرده اند که تنها نماینده کارگردانان زن در جشنواره چهلم فیلم فجر به شمار می‌آید.

محمدرضا منصوری تهیه‌کنندگی «دسته دختران» را بر عهده داشته است. این اثر روایتی آزاد از مقاومت دختران ایرانی در نخستین روزهای جنگ تحمیلی است و به جنگ ۳۴ روزه خرمشهر در شروع حمله رژیم بعث به ایران می‌پردازد.

منیر قیدی در «دسته دختران» مقاومت و ایثار بانوان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ را روایت می‌کند. وی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه‌به‌خانه در خرمشهر را بازسازی کرده است و اثر او نخستین تصویرِ سینمایی با نگاه زنانه از مقاومت و پایداری در روزهای ابتدایی جنگ است.

صدف عسگری، هدی زین‌العابدین، فرشته حسینی، پانته‌آ پناهی‌ها و نیکی کریمی در «دسته دختران» به ایفای نقش می‌پردازند و مهدی حسینی‌نیا، محمد صدیقی‌مهر، یاسین مسعودی و حسین سلیمانی نیز ترکیب کامل آن را شکل می‌دهند.

منبع: سوره سینما