معلم ویژه دانش‌آموزان اوتیسم نداریم

رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: معلم ویژه آموزش دانش‌آموزان اوتیسم نداریم.

حجت‌الله الماسی با اشاره به اینکه تا مهر ماه سال ۱۴۰۳ محتوای کتاب‌های دانش‌آموزان اوتیسم با کم‌توان ذهنی یکی بود، اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد دانش‌آموزان اوتیسم رو به افزایش است، متخصصان سازمان آموزش و پرورش استثنایی با انجام پژوهش‌ها به این نتیجه رسیدند که محتوای کتاب‌های درسی  این دانش آموزان تغییر کند.

وی بیان کرد: دانش‌آموزان اوتیسم مشکلات خاصی در حوزه حواس دارند که در کتاب‌ها مورد توجه واقع نشده بود. بر اساس برنامه، سازمان آموزش استثنایی قرار است در یک دوره شش‌ساله کل کتاب‌های دانش‌آموزان اوتیسم را تغییر دهد.

رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه امسال کتاب کار دوره پیش‌‎دبستانی تغییر کرد و برای اولین بار در اختیار مربیان در استان‌ها قرار گرفت، عنوان کرد: آموزش و پرورش کودکان استثنایی مانند آموزش و پرورش عادی پایه اول، دوم و سوم ندارد. دانش‌آموزان کم‌توان پایه اول را در سه سال می‌خوانند، برای دانش‌آموزان اوتیسم هم متناسب با شرایط و نتایج پژوهش‌ها، مشخص می‌شود تحصیل آن‌ها چه مدت طول می‌کشد.

الماسی ادامه داد: امسال هفتصد و سی دانش‌آموز اوتیسم در سنجش بدو ورود به دبستان شناسایی شدند که یکی از دلایل آن دقت در سنجش‌ها و ارزیابی‌ها و تخصصی‌شدن سنجش است که توسط متخصصان انجام می‌شود. معلم ویژه آموزش دانش‌آموزان اوتیسم نداریم. آموزگارانی که جذب می‌شوند، آموزش‌دیده ویژه کودکان استثنایی هستند، اما نیازمند جذب گرایش‌های تخصصی هستیم و قرار شد این پیشنهاد به دانشگاه فرهنگیان ارائه شود.

وی اضافه کرد: جمعاً در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ حدود دو هزار و پانصد آموزگار آموزش و پرورش کودکان استثنایی و همچنین متخصص گفتاردرمانگر و کاردرمانگر جذب شد. حدود پنجاه مدرسه اختصاصی اوتیسم در کشور وجود دارد، اما در جا‌هایی که تعداد این دانش‌آموزان کم است و امکان ایجاد مدرسه مستقل برای آن‌ها نیست، کلاس‌های جداگانه برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

ایسنا