معلم مسلمان انگلیسی: با پوشیدن حجاب به جای ظاهرم بر اساس رفتارم قضاوت می شوم

اختصاصی جهان بانو- سارا وارد، معلم سفیدپوست انگلیسی، می گوید که با پوشیدن روسری احساس قدرت می کند، چرا که حجاب به او این امکان را می دهد که بر اساس سلوک و رفتارش قضاوت شود نه بر اساس ظاهرش. وی معتقد است که حجاب باعث ارتقاء انسان می شود، زیرا اسلام می گوید زیبایی […]

معلم مسلمان انگلیسی: با پوشیدن حجاب به جای ظاهرم بر اساس رفتارم قضاوت می شوم

اختصاصی جهان بانو- سارا وارد، معلم سفیدپوست انگلیسی، می گوید که با پوشیدن روسری احساس قدرت می کند، چرا که حجاب به او این امکان را می دهد که بر اساس سلوک و رفتارش قضاوت شود نه بر اساس ظاهرش. وی معتقد است که حجاب باعث ارتقاء انسان می شود، زیرا اسلام می گوید زیبایی به شکل و ظاهر نیست، بلکه به  رفتار، شخصیت و ارزشهای اخلاقی است.

سارا وارد

به گزارش وبسایت خبریمای لاندن (MyLondon)  (27 آگوست ۲۰۲۱)، والدین سارا وارد(Sara Ward)پیش از تولد او در دهه ۱۹۷۰ میلادی مسلمان شدند و سارا به عنوان یک مسلمان پرورش یافت و بزرگ شد.

از جمله شیوه هایی که مردم اعتقادات خود را بیان کرده و آن را مورد تکریم قرار می دهند استفاده از لباسها و نمادهای مذهبی است.

برای یک معلم مسلمان اهل کینگستون، پایتخت کشور جامائیکا، حجاب معانی مختلفی دارد، از جمله این که با آن می تواند در جامعه حضور فعال داشته باشد.

سارا وارد ۴۱ ساله با پوشیدن حجاب احساس قدرت می کند، زیرا به او این امکان را می دهد که بر اساس رفتارش قضاوت شود نه بر اساس ظاهرش.

این مسلمان اهل لندن به دلیل حجابش با پیش داوریهایی مواجه شده است.

سارا گفت: «با حجاب می توانیم جلوی قضاوت شدن بر اساس ظاهرمان را بگیریم تا بر اساس نحوه رفتار و سلوکمان قضاوت شویم.»

سارا که در خانواده ای مسلمان متولد شد و والدینش در سال ۱۹۷۱ به اسلام گرویدند، حجاب را برای احترام به آموزه های قرآن انتخاب کرد و احساس کرد در دنیایی که به شدت درگیر ظواهر جسمانی است، حجاب به او قدرت بخشیده است.

سارا گفت: «از سن ۱۷ سالگی حجاب را انتخاب کردم و از همان زمان فلسفه نهفته در آن را درک کردم و آنقدر این انتخاب برایم بدیهی بود که خودم را وقف آن کردم.

«امروزه می بینیم که تا چه حد قضاوتمان درباره زیبایی وابسته به ظواهر شده و بر آنچه در اینستاگرام یا تصاویر می بینیم استوار است. در این شرایط حجاب یک عامل توانمند ساز و ارتقاء دهنده است، زیرا اسلام می گوید زیبایی شما به شکل و ظاهر شما نیست، بلکه زیبایی در رفتار شما به عنوان یک انسان، در شخصیت شما و در ارزشهای اخلاقی شماست. 

«وقتی می خوانیم که زنان اروپایی اجازه استفاده از روسری را ندارند یا در تیم هندبال نروژ اجازه ندارند نوع پوشش خود را در مسابقات انتخاب کنند، واقعا عجیب است.

«چرا به این نکته توجه نمی کنیم که باید به مردم اجازه بدهیم انتخاب های شخصی خود را که به دیگران آسیبی نمی رساند داشته باشند و باید به انتخابشان احترام بگذاریم.»

با این همه، این معلم مسلمان نگران تعصباتی بود که با پوشیدن روسری در مدرسه ابتدایی با آن مواجه می شد.

سارا در این باره گفت: «وقتی تدریس را شروع کردم کمی نگران بودم.

«من پنج سال بود که تدریس می کردم و وقتی اولین کلاس به من داده شد، نگران بودم که بچه ها چه واکنشی نسبت به من که روسری بر سر داشتم نشان می دهند.

«به یاد دارم که وقتی به اولین کلاسم می رفتم با خودم فکر میکردم “آنها سوالات زیادی از من خواهند پرسید”، و می دانید چه شد؟ آنها تا شش ماه چیزی نپرسیدند، هیچ کس چیزی نگفت.

«بعد از شش ماه، یکی از بچه ها گفت “چرا اونو سرت کردی؟”، و من با خودم فکر کردم که واقعا مشخص است که این تعصبات به آنها یاد داده و آموخته شده است.

«بچه های خردسال به این مسئله توجه نمی کنند و اهمیت نمی دهند. من معلمشان بودم و آنها به نحوه برخورد من با خودشان اهمیت می دادند. این که آیا منصف هستم و با آنها عادلانه رفتار می کنم؟ آیا مهربان هستم؟ آیا نسبت به آنها دلسوز هستم یا سخت گیر؟

«این قضیه درس مهمی به من داد، زیرا یاد گرفتم که این تعصبات اکتسابی هستند و یاد گرفته می شوند.»

مادر سارا نیزدر خانواده اش این تعصبات را تجربه کرد. وقتی به دیدن مادر سالخورده اش رفته بود مادرش به او هشدار داده بود که نباید حجاب داشته باشد.

پدر و مادر سارا در جوانی
مادر سارا در سال ۱۹۷۱ اسلام آورد و حجاب بر سر کرد.

سارا وارد گفت: «مادر من روسری بر سر می کند و مادربرزگم انگلیسی است.

«مادربزرگم چندان مذهبی نبود، اما قبلا هرگز با ما مشکلی نداشت.

«مادربزرگم بسیار نگران واکنش مردم نسبت به حجاب مادرم بود و به مادرم می گفت “اگر روسری سرت کنی مردم بیشتر به تو خیره می شوند. اگر آن را سرت نکنی برایت راحت تر است ، چون دیگر کسی چیزی نمی گوید.”

«از آنجا که او در آن زمان در آستانه فراموشی و زوال عقل به سر می برد، مادرم با او به سوپرمارکت می رفت.

«وقتی مادربزرگم مردم را دید که با مادرم صحبت می کنند و رفتار و تعامل عادی با او دارند، فکر میکنم کلیشه هایی که در ذهنش داشت شکسته شد.»

سارا اظهار کرد که الزامی بودن پوشاندن موی سر را مانند باری بر دوش خود نمی بیند، زیرا مردان نیز در این امر نقش خود را ایفا می کنند.

سارا توضیح داد: «بسیاری از مردم زنان محجبه را می بینند و فکر می کنند که اسلام باری را بر دوش زنان قرار داده است، اما در واقع دستورالعمل اول در این امر متوجه مردان است.

«در قرآن پیش از دستور به پوشاندن موی سر، دستور حفظ نگاه و غضّ بصر به مردان ابلاغ شده است.»

سارا ضمن اظهار تاسف و ناامیدی نسبت به اظهارات بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، که زنان مسلمان را”سارقان بانک و صندوق پست”نامیده بود، گفت: «خط مشی شخصی من این نیست که بگویم این عبارات را می پسندم یا نمی پسندم، اما به عنوان یک زن مسلمان و از دیدگاه شخصی خودم بسیار متاسفم که او چنین سخنی را به زبان آورده و بابت آن عذرخواهی نکرده است. او در عذرخواهی نکردن بسیار یک دنده است.

«من به عنوان یک انسان ممکن است حرف اشتباهی را به زبان بیاورم؛ چون سوگیریهای طبیعی خودم را دارم، جهالتهای خودم را دارم و ممکن است اشتباهی بکنم و حرفی بزنم که منصفانه نباشد، اما امیدوارم اگر چنین کاری کردم و کسی به من تذکر داد، حداقل عذرخواهی کنم و بگویم متاسفم.

«چیزی که من در این قضیه دیدم این بود که او عذرخواهی و اظهار تأسف نکرد؛ این نشان می دهد که او می دانست که مردم را رنجانده است و از این موضوع ناراحت نبود.»

این مسلمان اهل لندن احساس می کند که صدای زنان مسلمان شنیده نشده است و مردم تصور می کنند که آنها سرکوب شده اند.

سارا گفت: «به وفور می بینیم که مردان و غیرمسلمانان درباره ما، برای ما و به جای ما می نویسند؛ اما کجا آنها صدای ما را به گوش جهان رسانده اند و کجا این فضا را در اختیارمان قرار داده اند که عقاید خودمان را بیان کنیم.

«اینطور تصور می شود که من به زور روسری بر سر می کنم یا دلایل روسری سر کردن را نمی دانم.

«هر طور شده از من انتظار دارند که درک کنم حجاب سرکوبگرانه است و مردم باید بیایند و مرا از بند تصورات غلطم رها کنند.

«اما چیزی که در بسیاری از این بحثها غایب است، صدای زن مسلمان است که بگوید: من آگاهانه انتخاب کرده ام، حجاب به من کمک می کند، و من [متقابلاً] از فلسفه آن حمایت می کنم؛ حجاب پیروی از یک قانون مذهبی است و من خوشحالم که آگاهانه این کار را انجام می دهم.»

سارا که مادر سه فرزند است، افزود که حجاب به او کمک کرد تا زندگی اجتماعی و خصوصی اش را از هم جدا کند و در خانواده همیشه موهای او باز و بدون پوشش است.

وی در این باره گفت: «حجاب چیزی است که به من کمک می کند تا خویشتن اجتماعی و خویشتن زندگی خصوصی ام را تعریف کنم.

«واضح است که وقتی در خانه و در کنار بچه هایم هستم روسری بر سر نمیکنم، موهایم باز است و حجاب ندارم.

«اگر در بین گروهی از دوستانم باشم هم می توانم به انتخاب خودم روسری ام را بردارم.

«این به انتخاب من بستگی دارد که برای چه کسی خودِ زندگی خصوصی ام را آشکار کنم و برای چه کسی این کار را نکنم، پس باز هم این مسئله به من قدرت می دهد زیرا این من هستم که تصمیم می گیرم به چه کسی موهایم را نشان بدهم و از چه کسی پنهانش کنم.»

سارا معتقد است که با وجود مشکلات فراواندر جامعه، تمرکز بر پوشش زنان مسلمان و تبدیل آن به مسئله اصلی امری اشتباه است.

وی یادآور شد: «وقتی این تمرکز را بر زنان مسلمان و لباسشان می بینم با خودم فکر می کنم که با وجود جنبش «من هم» (Me too) [جنبشافشاگرانه قربانیان آزار جنسی]، مسائل زیادی در جامعه وجود دارد که نیاز به رسیدگی دارد.[بنابراین] من فکر نمی کنم پوشش زنان مسلمان بزرگترین معضل و نگرانی جامعه باشد.»