مشکلات فیلمسازان زن در آمریکا؛ از درآمد کم فیلم ها تا تبعیض جنسیتی

به گزارش جهان بانو، با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی هالیوود در راستای افزایش تعداد فیلمسازان زن، تنها دوازده درصد از فیلم‌های پرفروش سال را زنان ساخته‌اند. چندی پیش مرکز مطالعات حضور زنان در تلویزیون و سینما در دانشگاه سن دیگو گزارشی به نام «سقف پیشرفت چربی» را منتشر کرد. این گزارش نشان دهنده آن است که […]

مشکلات فیلمسازان زن در آمریکا؛ از درآمد کم فیلم ها تا تبعیض جنسیتی

به گزارش جهان بانو، با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی هالیوود در راستای افزایش تعداد فیلمسازان زن، تنها دوازده درصد از فیلم‌های پرفروش سال را زنان ساخته‌اند.

چندی پیش مرکز مطالعات حضور زنان در تلویزیون و سینما در دانشگاه سن دیگو گزارشی به نام «سقف پیشرفت چربی» را منتشر کرد. این گزارش نشان دهنده آن است که تنها دوازده درصد از فیلم‌های پرمخاطب سال به دست بانوان ساخته شده است. این آمار حکایت از ریزش چهار درصدی فیلم های ساخته شده توسط زنان در مقایسه با ارقام سال گذشته دارد. مارثا لازن، مدیر این مرکز در ارتباط با این موضوع بیان کرد: امسال درصد فیلمسازان زن کمتر بوده است. ملاک ما موفقیت مالی قریب به اتفاق زنان در سینما و تلویزیون است. درآمد بالای چند زن را نمی‌توان به وضع مابقی زنان مرتبط دانست.

گفتنی است که زنان بیست و پنج درصد از پست‌های اصلی را در پشت‌صحنه بر عهده داشته‌اند و مسئولیت هایی مانند تهیه‌کنندگی، نویسندگی، مدیر تولید، فیلم‌برداری و تدوینگر بودن بر عهده آن ها بوده است. این رقم نسبت به سال گذشته دو درصد افزایش داشته است.

همچنین زنان بیست و شش درصد از مدیران پروژه را تشکیل می‌دهند که پنج درصد بیشتر از سال گذشته است. آنها سی و دو درصد از تهیه‌کنندگان را هم تشکیل می‌دهند که این رقم در مقایسه با آمار سال گذشته پیشرفتی دو درصدی داشته است. تعداد فیلم‌برداران و تدوینگران و نویسندگان نیز به میزان مشابه سال گذشته است.

لازم به ذکر است که تبعیض و نابرابری در دستمزدها و اعتراض به سایر مسائل، از دیگر مواردی است که بارها در جشنواره های مختلف سینمایی همچون جشنواره کن در سال های اخیر مورد اعتراض قرار گرفته است.

منبع: سوره سینما