مشکلات زنان سرپرست خانواده از زبان نماینده این قشر در ویژه برنامه دانشگاه تهران

به گزارش جهان بانو، ویژه برنامه ” بشنوید، این صدای مردم است” به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد. در این برنامه نمایندگانی از اقشار مختلف مردم حضور داشتند. پرستاران، تولیدکنندگان، مردم افغانستان، معلمان، بانوان سرپرست خانوار، سربازان، نماینده ویژه ای از خوزستان و عضوعدالتخواه شورای شهر امیدیه از جمله این اقشار بودند و نمایندگان هرکدام […]

مشکلات زنان سرپرست خانواده از زبان نماینده این قشر در ویژه برنامه دانشگاه تهران

به گزارش جهان بانو، ویژه برنامه ” بشنوید، این صدای مردم است” به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد. در این برنامه نمایندگانی از اقشار مختلف مردم حضور داشتند. پرستاران، تولیدکنندگان، مردم افغانستان، معلمان، بانوان سرپرست خانوار، سربازان، نماینده ویژه ای از خوزستان و عضوعدالتخواه شورای شهر امیدیه از جمله این اقشار بودند و نمایندگان هرکدام از آن ها به بیان مطالبات گوناگون قشر خود پرداختند.

نماینده بانوان سرپرست خانوار در این نشست اظهار کرد: بسیار خوشحال هستم که به عنوان یک زن سرپرست خانواده در اینجا حضور دارم. بنده در اینجا برخی از مشکلات را مطرح می‌کنم که امیدوار هستم به گوش مسئولین برسد. مسئله بیمه زنان سرپرست خانوار یکی از این مشکلات است. این بانوان زحمتکش تا زمانی که تحت پوشش قرار نگیرند، بیمه ندارند و برای برخوردار شدن از بیمه لازم است که تحصیلات بالا داشته باشند و یا از مزایایی نظیر این برخوردار باشند.

وی افزود: مسئله دیگر درآمد ماهیانه است. هنگامی که خانم از همسرش جدا شد، وقتی که تصمیم دارد با فرزندانش شروع به یک کسب و کار کند، فرایند طولانی و زمان بری را طی خواهد کرد.

نماینده بانوان سرپرست خانوار تصریح کرد: از مسائل دیگری که این قشر از بانوان با آن دست و پنجه نرم می کنند، امکانات اجتماعی است. هستند بانوان کارآفرینی که با وجود به دست آوردن چنین موقعیتی به بن بست می خورند و با مشکل مواجه می شوند. مشکل ما عدم برخورداری از یک مکان برای ایجاد کارگاه و یا آموزشگاه است. ما حتی قادر به وام گرفتن هم نیستیم.

وی در ادامه گفت: کسی پاسخگوی مشکلات این چنینی بانوان سرپرست خانوار نیست. در ابتدا کارمان را با ذوق و خوشحالی آغاز می کنیم اما با مشکل مواجه می شویم. برای ارائه جواز کسب و برند مانع وجود دارد و کسی پاسخگوی مشکلات ما نیست. برای برند و جواز کسب درِ دفترهایشان بسته است. به همین دلیل ناچار هستیم که در منزل کار کنیم.

نماینده بانوان سرپرست خانوار خاطر نشان کرد: در کشور ما برای بانوان سرپرست خانوار خدمات رفاهی وجود ندارد. با تحقیقاتی که در ارتباط با این موضوع انجام داده ام، فهمیدم که امنیت شغلی به جای بهتر شدن، بدتر می شود. یکی از خانم هایی که بنده می شناسم و چند فرزند نیز دارد، مجبور شده است که فرزندش را نزد خانواده‌ی همسرش بازگرداند. بیشتر خانم ها به خاطر نبود امنیت شغلی، به کارآفرینی روی آورده‌اند.

وی اضافه کرد: مادران سرپرست خانوار، نقش مهمی را در جامعه ایفا می کنند، چرا که تربیت کننده فرزندانی هستند که در آینده مدیریت کشور را به دست می گیرند. من اسم نمیبرم؛ اما با توجه به تحقیقاتی که انجام داده ام متوجه شدم که با مدرکی که بنده در حال حاضر به عنوان کارآفرین دارم، حاضر شده اند در خارج از کشور خانه و ماشین و امکانات دیگری به بنده بدهند، اما من نخواستم از کشورم خارج شوم.

نماینده بانوان سرپرست خانوار تاکید کرد: در پایان باید بگویم که ما نمی خواهیم مسئولین به ما منزل رایگان بدهند، اما امنیت شغلی می‌خواهیم تا بتوانیم فرزندانمان را به درجه ای برسانیم که قادر باشند در آینده کشورمان نقش موثری ایفا کنند.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران