مشکلات بانوان کولبر استان کردستان

به گزارش جهان بانو، شیوا قاسمی‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با بازدید فراکسیون زنان از موقعیت و وضعیت بانوان استان کردستان، اظهار کرد: سفری به استان کردستان داشتیم و از این استان بازدید کردیم. فراکسیون زنان مجلس نخستین بار بود که به این استان سفر می کرد. همچنین ما پیش از این تصمیم گرفته بودیم که از […]

مشکلات زنان کولبر استان کردستان

به گزارش جهان بانو، شیوا قاسمی‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با بازدید فراکسیون زنان از موقعیت و وضعیت بانوان استان کردستان، اظهار کرد: سفری به استان کردستان داشتیم و از این استان بازدید کردیم. فراکسیون زنان مجلس نخستین بار بود که به این استان سفر می کرد. همچنین ما پیش از این تصمیم گرفته بودیم که از وضعیت بانوان در استان‌های کشور به صورت میدانی بازدید کنیم و این بازدیدها را از حوزه انتخابی ۱۶ نماینده زن این فراکسیون آغاز کردیم.

وی اضافه کرد: پس از این بازدیدها به منظور استفاده از جایگاه نظارتی مجلس برای حل مشکلات، مطالبات جامعه بانوان را در فراکسیون و کمیسیون های تخصصی مورد بررسی قرار می‌دهیم. در این سفر با گروه های مختلفی از جمله بانوان نخبه، سازمان های مردم نهاد، بانوان توانمند و بانوان کارآفرین و افرادی از این دست دیدارهایی داشتیم تا آزار و اذیت بانوان، معضلات بانوان سرپرست خانوار، کودک همسری، معیشت بانوان، خشونت علیه بانوان و مشکلاتی از این قبیل را مورد بررسی‌ قرار دهیم.

این عضو فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: برای پیگیری معضلات و مشکلاتی که در حوزه بانوان وجود دارد، از ظرفیت فراکسیون زنان و سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی استفاده می‌کنیم تا در صورت وجود قوانین مشکل دار در برخی موارد آن ها را بر طرف کنیم و اگر این مشکل در سطح کشوری مطرح است برای حل آن اقدام کنیم.

 قاسمی‌پور با اشاره به بیشترین مشکلات بانوان استان کردستان عنوان کرد: اغلب معضلات بانوان این استان، مرتبط با بیکاری و معیشت است. بانوان کردستانی در پی کسب استقلال هستند و لازم است که این زنان برای کسب اراده خویش استقلال مالی به دست آورند.

وی در ارتباط با ایجاد طرح و یا لایحه در بخش بانوان بیان کرد: مهم ترین لایحه‌ای که در این زمینه در حال بررسی است، لایحه تامین امنیت بانوان در برابر خشونت است. دولت لایحه تامین امنیت بانوان را ابلاغ کرده است، نشست هایی چند برای تکمیل این لایحه برگزار شده است تا نواقص و ایرادات آن بر طرف و لایحه تکمیل شود و پس از آن به صحن علنی خواهد رفت.

این نماینده مجلس در ارتباط با بانوان کولبر کردستانی تشریح کرد: حقیقت این است که ما نمی‌توانیم کتمان کنیم که بانوان کولبر وجود دارند و در رسانه‌ها نیز این موضوع مطرح شده است. در گذشته بانوان نیز کولبری می‌کردند و اکنون تعداد آن ها کم است. ما با بانوانی که در گذشته به کولبری اشتغال داشتند از پیش نشست هایی داشتیم. عمده ترین مسئله این افراد این است که از آنان پشتیبانی و حمایت شود، زیرا آن ها در دوران جوانی اقدام به فعالیت اقتصادی می کردند؛ با این وجود اکنون ناتوان هستند و توانایی فعالیت اقتصادی ندارند و به همین دلیل تقاضای پشتیبانی دارند.

قاسمی‌پور با اشاره به فراهم کردن و آماده سازی بستر اقدامات لازم برای جایگزینی کولبری خاطر نشان کرد: کولبری حرفه ای نیست که برای بانوان و حتی آقایان شایسته باشد، بنابراین می‌توان کسب و کارهای دیگری را ایجاد و جایگزین کولبری کرد. در بخش صنایع دستی کارهایی انجام شده است تا آن هنرهایی که مربوط به گذشته بوده و به وسیله بانوان کردستانی احیا شده است، بتواند موجبات توانمندسازی بانوان را فراهم کند تا در کنار اشتغال به کارهای منزل، محصولاتی را تولید کنند و کسب درآمد داشته باشند.

وی تاکید کرد: عمده مشکل این بانوان که در بخش صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند، بازار فروش این محصولات است. تولیدات صنایع دستی در استان کردستان موجود است اما فروش کم است و در صورت برگزاری نمایشگاه برای فروش محصولات بانوان، آنان می‌توانند محصولات تولید شده‌ را به فروش برسانند.

منبع: برنا