مستند هزار زن؛ مستندی با موضوع بانوان کشتی گیر ایران زمین

به گزارش جهان بانو مژگان اینانلو، کارگردان مستند «هزار زن» در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا با اشاره به فرایند تولید این مستند بیان کرد: این اثر در ارتباط با بانوان کشتی گیر کشورمان است و تولید آن چهار سال به طول انجامید. ساخت این فیلم مستند اخیرا به پایان رسیده و آماده نمایش است و امیدوار هستم […]

مستند هزار زن؛ مستندی با موضوع بانوان کشتی گیر ایران زمین

به گزارش جهان بانو مژگان اینانلو، کارگردان مستند «هزار زن» در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا با اشاره به فرایند تولید این مستند بیان کرد: این اثر در ارتباط با بانوان کشتی گیر کشورمان است و تولید آن چهار سال به طول انجامید. ساخت این فیلم مستند اخیرا به پایان رسیده و آماده نمایش است و امیدوار هستم تا مستند هزار زن در سینمای هنر و تجربه به اکران درآید. فعلا نیز در تلاش برای آغاز اکران آن از جشنواره خارجی هستم.

وی در خصوص علت نامگذاری این مستند تشریح کرد: هنگامی که فدراسیون بین المللی کشتی از ایران خواست تا رشته کشتی بانوان در کشور آغاز به فعالیت کند، رسول خادم فراخوان داد و هزار نفر از بانوان به این رشته ورزشی ورود پیدا کردند.

سرگذشت یک لایحه

اینانلو به ساخت مستند دیگری با عنوان «سرگذشت یک لایحه » نیز اشاره کرد و افزود: محوریت این مستند نیز بانوان هستند و موضوع آن، لایحه منع خشونت علیه زنان است. در حال حاضر مستند «سرگذشت یک لایحه » در مرحله تدوین اولیه به سر می‌برد. ساخت این مستند ۱۱ سال زمان برده است. اکران خصوصی این اثر از پخش عمومی آن برای بنده در اولویت بالاتری قرار دارد و حوزه علمیه قم و قوه قضاییه دو نهادی هستند که دوست دارم این فیلم را تماشا کنند.

این بانوی مستندساز که تا به امروز موفق به ساخت بیش از ۲۷ فیلم مستند شده است، در ارتباط با آثاری که بیشتر به آنها علاقه مند است، توضیح داد: در گذشته فیلمی با عنوان «زنان فرماندار» ساختم که در تلویزیون خیلی دیده شد. موضوع این مستند مربوط به چند سال پیش است. در آن زمان چهار زن در شهرهای استان سیستان و بلوچستان به سمت فرمانداری رسیدند و من در مستند خود به معرفی آنها پرداختم. همچنین تلویزیون چندین مرتبه این مستند را در روز زن و هفته وحدت پخش کرده است.

مستندساز باید هنر متقاعد کردن را داشته باشد

وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین شرط برای مستندسازشدن چیست، گفت: افرادی که مایل هستند تا به عرصه مستند سازی وارد شوند، باید هنر متقاعد کردن دیگران را داشته باشد. در غیر این صورت بهتر است که وارد کار مستندسازی نشوند. من در کارگاه‌هایم می‌گویم که مستندساز باید اولین هنرش، متقاعدکردن دیگران باشد.

اینانلو اضافه کرد: در ذهن مستندساز هیچ مرزی برای خلاقیت و تولید ایده وجود ندارد. من در جلسه‌ای از هنرجویانم خواستم تا سوژه‌های مورد نظر خود را روی کاغذ پیاده کنند و این پیش فرض را داشته باشند که هیچ محدودیت مالی گریبانگیر آن ها نخواهد شد. حدود ۹۰ درصد از این افراد تمایل داشتند تا درباره زندگی یک شخصیت معروف فیلم بسازند. من گفتم این جاست که اشکال پیش می‌آید. مستندساز نباید از هیچ سوژه‌ای بترسد. من همیشه با دوستانم با هیجان در مورد سوژه‌هایی که در ذهن دارم صحبت می‌کنم، ولی نمی‌دانم چه کسی پولش را می‌دهد. حتی در برخی از موارد نمی‌دانم که خود سوژه راضی به همکاری خواهد شد یا خیر. در اولین مرحله ذهن مستندساز باید آماده شود که خلاقیت و شجاعت داشته باشد.

مصرف گرایی هولناک و بیمارگونه جامعه؛ سوژه مستندهای بعدی

این مستندساز در ارتباط با سوژه مستندهای آینده ی خود تصریح کرد: دوست دارم در خصوص مصرف گرایی بیمارگونه جامعه مستند بسازم. در جامعه ما افراد بدون توجه به شرایط اجتماعی خودشان تمایل دارند تا در صورت امکان شبیه بالاترین سطوح جامعه شوند و این رقابت خط پایان ندارد. بیماری تغییر ظاهر هم سوژه جالبی است. در کلینیک زیبایی زنان طبقه متوسطی را مشاهده می‌کنم که در سن پنجاه سالگی هستند، اما می‌خواهند با پول وام پیکرتراشی کنند. حالا همین خانم به خیلی از شهرهای ایران مسافرت نکرده است و مهارت خاصی هم ندارد، با این وجود تغییر ظاهر اولویت نخست این فرد است.

منبع: ایرنا