مردان معترض به قوانین مهریه و زنان در پی کسب حقوق اولیه خود

به گزارش جهان بانو، در طول ۹ ماه اخیر مردان دو بار در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواهان دگرگونی قوانین مهریه و عدم زندانی شدن بدهکاران آن شدند. با وجود اینکه در این دو تجمع مشکلات بانوان در مورد وصول مهریه و دلایل تمایل آن ها به تعیین مهریه‌های سنگین از نظرها […]

تعدادی از مردان در اعتراض به قوانین مهریه مقابل مجلس شورای اسلامی اعتراض کردند

به گزارش جهان بانو، در طول ۹ ماه اخیر مردان دو بار در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواهان دگرگونی قوانین مهریه و عدم زندانی شدن بدهکاران آن شدند. با وجود اینکه در این دو تجمع مشکلات بانوان در مورد وصول مهریه و دلایل تمایل آن ها به تعیین مهریه‌های سنگین از نظرها پنهان شد، گمان می رود که وضعیت هر دو سوی داستان مهریه در دو سال گذشته و با در نظر گرفتن تغییرات اقتصادی و افزایش قیمت سکه به مرحله بحرانی رسیده است. بنابراین لازم است که مجلس شورای اسلامی برای رفع این مشکل هر دو طرف این ماجرا‌ را مورد توجه قرار دهد.

در دی ماه سال ۹۹ تعدادی از مردان و خانواده‌هایشان که برای عدم پرداخت مهریه محکوم شده بودند، در برابر مجلس اقدام به تجمع کرده و خواهان  عوض شدن قوانین مهریه شدند. پس از این تجمع اعتراض آمیز، تجمع ۲۷ مهرماه امسال دومین تجمعی است که اشخاص حاضر در آن تقاضا داشتند تا از تعداد پرداخت سکه های مهریه که منجر به حبس می شود کاسته شود.

پس از تجمع اول نحوه اجرای محکومیت های مالی مهریه در قالب یک طرح در مجلس به اعمال وصول رسید. در این یک سال گاهی اخباری مبنی بر حذف محکومیت بدهکاران مهریه و تعیین سقف برای پرداخت آن اطلاع رسانی شده است و آخرین خبر هم از تعیین سقف ۱۴ سکه برای مهریه حکایت دارد که البته کمیسیون اجتماعی مجلس آن را رد کرد و در حال حاضر تغییراتی که مجلس به دنبال اعمال آن بر قوانین مهریه است به طور کامل واضح و روشن نیست.

نمی‌توان مشکلاتی که در پرداخت مهریه از سوی آقایان وجود دارد و فشارهای اقتصادی نشئت گرفته از آن را کتمان کرد، اما بنا بر آنچه که فعالین حقوق بانوان می گویند از سال گذشته تا به امروز با ابلاغ یک بخشنامه از سوی رئیس قوه قضائیه سابق با این مضمون که «آقایان تا حد امکان در زندان نباشند مگر آنهایی که مالی دارند و آن را پنهان می‌کنند»، در عمل مردان برای پرداخت مهریه زندانی نشده اند. از طرف دیگر بر اساس قانون «اعسار» اگر آقایان استطاعت مالی برای پرداخت مهریه نداشته باشند، می توانند مهریه همسرشان را تا سقف ۱۱۰ سکه  قسط بندی کرده و به زندان نروند. حتی مواردی وجود دارد که با دادخواست تعدیل توانسته اند همین مقدار پرداخت اقساط را نیز کاهش دهند.

با این وجود در این یک سال آن گونه که معضلات مالی آقایان در پرداخت مهریه مورد توجه قرار گرفته است، مشکلات بانوان برای رسیدن به مهریه و دلایل متمایل شدن آنان به مهریه‌های سنگین که اغلب به علت نابرابری و عدم توازن حقوق آن ها در زندگی مشترک است، دیده نشده است. با وجود اینکه اخیرا رئیس قوه قضائیه بر لزوم بازبینی و عوض کردن برخی رفتارها، قوانین و رویکردها به نفع زنان و برنامه ریزی برای پیشگیری از زیادشدن طلاق و تبعات ناشی از آن در کشور تاکید کرده است، صدای خسته بانوان برای به دست آوردن حقوق اولیه و بدیهی خود مانند حق خروج از کشور، حق تحصیل، حق طلاق و مواردی از این دست به سرانجام نرسیده است و در صورتی که این حقوق در ازدواج در نظر گرفته شوند، قطعا بانوان به تعیین مهریه‌های سنگین اقدام نخواهند کرد.

همچنین لازم است که دختران به سمت مواردی همچون شروط ضمن عقد که تا حدودی کفه حقوق و شرایط ازدواج و زندگی مشترک را برابر می کنند، سوق داده شوند و تفاهمات و توافقات اولیه بر سر حق و حقوق دو طرف در آغاز ازدواج صورت گیرد تا از چنین مسائلی پیشگیری شود.

منبع: ایسنا