مرخصی قاعده مند

اجازه استراحت ویژه ماهانه به زنان در اسپانیا  زنانی که از دردهای شدید دوران عادت های ماهانه رنج می برند، طبق طرح اصلاحاتی که هفته آینده توسط دولت اسپانیا تصویب می شود، هر ماه اجازه خواهند داشت تا سه روز از محل کار خود مرخصی بگیرند. پیش‌نویس این طرح که توسط ایستگاه رادیویی« Cadena Ser […]

اجازه استراحت ویژه ماهانه به زنان در اسپانیا

 زنانی که از دردهای شدید دوران عادت های ماهانه رنج می برند، طبق طرح اصلاحاتی که هفته آینده توسط دولت اسپانیا تصویب می شود، هر ماه اجازه خواهند داشت تا سه روز از محل کار خود مرخصی بگیرند.

پیش‌نویس این طرح که توسط ایستگاه رادیویی« Cadena Ser » رسانه ای شد، اسپانیا را به اولین کشور غربی تبدیل می‌کند که این حق را که بر اساس آن زنان در طول دوره ی ماهانه خود مرخصی خواهند داشت، را ارائه می دهد.

در حال حاضر تنها برخی از کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، کره جنوبی و اندونزی و همچنین زامبیا مرخصی قاعدگی اعطا می کنند.

بر اساس گزارش انجمن زنان و زایمان اسپانیا، حدود یک سوم زنانی که عادت ماهانه دارند، از درد شدیدی به نام دیسمنوره رنج می برند که اگر دردهای قبل از قاعدگی نیز در نظر گرفته شود، این نسبت افزایش می یابد. علائم دیسمنوره شامل درد حاد شکمی، سردرد، اسهال و تب و… است.

آنجلا رودریگز، وزیر امور برابری این کشور، در مصاحبه ای با ال پریادیکو گفت: «اگر کسی بیماری با چنین علائمی داشته باشد به او ناتوانی موقت گفته و مرخصی داده می شود، بنابراین باید در مورد قاعدگی نیز همین اتفاق بیفتد یعنی به یک زن که ماهی یکبار همچین شرایطی دارد، اجازه بدهد چند روزی در خانه بماند».

مدارس بسته های بهداشتی تهیه کنند

این طرح که قرار است در جلسه سه شنبه آینده کابینه تصویب شود، شامل اقدامات دیگری هم برای بهبود سلامت دوران قاعدگی است، مانند الزام مدارس به تهیه وسایل بهداشتی برای دخترانی که به آن نیاز دارند.

این بسته ها همچنین به زنانی که در حاشیه ی جامعه زندگی می کنند، رایگان ارائه می‌شود و نیز مالیات بر ارزش افزوده از قیمت فروش آنها در سوپرمارکت‌ها حذف می‌شود که این تقاضای دیرینه زنان در اسپانیا بوده است.