ماه زنان تاریخ ساز

به گزارش جهان بانو، ماه تاریخی زنان در طول سال یک ماه اعلام شده است و این ماه سهم زنان در رویدادهای تاریخی و جامعه معاصر را برجسته می کند. در ماه مارس در ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا، مطابق با روز جهانی زن در ۸ مارس و در ماه اکتبر در کانادا مطابق با […]

ماه زنان تاریخ ساز

به گزارش جهان بانو، ماه تاریخی زنان در طول سال یک ماه اعلام شده است و این ماه سهم زنان در رویدادهای تاریخی و جامعه معاصر را برجسته می کند. در ماه مارس در ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا، مطابق با روز جهانی زن در ۸ مارس و در ماه اکتبر در کانادا مطابق با جشن روز افراد در ۱۸ اکتبر جشن گرفته می شود.

این بزرگداشت در سال ۱۹۷۸ به عنوان “روز تاریخ زنان” در شهرستان سونوما در کالیفرنیا آغاز شد و توسط گردا لرنر و اتحاد ملی تاریخ زنان به عنوان هفته ملی (۱۹۸۰) و سپس ماه (۱۹۸۷) در ایالات متحده به رسمیت شناخته شد. پس از آن این رویداد در سطح بین المللی گسترش یافت.

ماه مارس و روز جهانی زن به یاد و خاطره رای خواران، رویاپردازان و زنان پیشرویی که سقف شیشه را شکسته و به نمایندگی از زنان امروزی برای برابری جنگیده اند، اختصاص دارد.

در اینجا به برخی از رویدادهای تاریخی که در طول ۱۵۰ سال گذشته رخ داده است اشاره می کنیم:

۱۹ تا ۲۰ ژوئیه ۱۸۴۸: در اولین کنوانسیون حقوق زنان که توسط خود آن ها سازماندهی شد، کنوانسیون شهر سنکا فالز با حضور ۳۰۰ نفر شرکت کننده ازجمله الیزابت کلادی استنتون و لوکریشا مات در نیویورک برگزار شد. شصت و هشت زن و ۳۲ مرد از جمله فردریک داگلاس اعلامیه همراهی و همدردی را امضا می‌کنند. این کار به تنهایی جرقه دهه‌ها فعالیت را برانگیخت و در نهایت بعد از ۷۲ سال منجر به تصویب قرارداد ۱۹ام  شد که به زنان حق رأی برابر با حق رای مردان را اعطا کرد.

۲۳ ژانویه ۱۸۴۹: الیزابت بلکول اولین زنی بود که از دانشکده پزشکی فارغ التحصیل شد و در ایالات متحده پزشک شد. او در بریستول در انگلستان متولد شد و از کالج ژنو در نیویورک با بالاترین نمرات فارغ التحصیل شد.

۲۹ مه ۱۸۵۱: سوجونر تروث یک برده سابق که تبدیل به مطالبه گر ممنوعیت برده داری واز فعالان حقوق زنان شده بود،  سخنرانی معروف اش در کنوانسیون حقوق زنان شهر در ایالت اوهایو را ارائه می دهد. « آیا من یک زن نیستم؟ به من نگاه کن! به بازوی من نگاه کن! من شخم زدم و کاشتم و در انبارها جمع کردم و هیچ مردی نتوانست بالا سرم بیاید!  آیا من یک زن نیستم؟ من می توانستم به اندازه یک مرد کار کنم و به اندازه یک مرد بخورم – زمانی که توانایی اش را داشته باشم- و شلاق را نیز تحمل کنم! و آیا من یک زن نیستم؟ من ۱۳ فرزند به دنیا آورده‌ام و بیشتر دیده‌ام که همه آنها به بردگی فروخته‌ شده اند و وقتی با غصه ی مادرم فریاد زدم، کسی جز عیسی صدایم را نشنید! آیا من یک زن نیستم؟»

۱۰ ژوئن ۱۹۶۳: علیرغم پیشرفت های زیادی که در زمینه حقوق برابر زن و مرد انجام شده بود، کشور همچنان با نابرابری های زیادی روبرو بود. این موضوع از طریق جلسه ی مخصوص رئیس جمهور وقت جان.اف کندی در مورد وضعیت زنان مطرح شد. این جلسه به منظورمشاوره دادن به رئیس جمهور در مورد موضوعاتی که هنوز به وضعیت زنان مربوط می شد، مانند انواع تبعیض های جنسیتی و این اصل که کارفرمایان از نظر قانونی می توانند به زنان برای انجام کار مشابه حقوق کمتری نسبت به مردان پرداخت کنند، صورت گرفت.

۱۸ ژوئن ۱۹۸۳: سالی راید با پرواز در شاتل فضایی چلنجر اولین زن آمریکایی شد که به فضا رفت.

بعد از گذشت بیش از ۱۰۰ سال از این تاریخ سازی زنان همچنان پیشگامان، مبتکران و رهبران عرصه های خود هستند.