مادر بودن حرمت دارد، مادران را محترم بشمارید

به گزارش جهان بانو شهیده جهانیان، متخصص سلامت باروری و مامایی و عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به شرایط مادران در بخش‌های زنان و زایمان بیمارستان‌ها اظهار کرد: مادران از احترام، جایگاه والا و ارزشمندی برخوردار هستند و ضروری است که این مسئله به دانشجویانی که در حال آموزش […]

مادر بودن حرمت دارد، مادران را محترم بشمارید

به گزارش جهان بانو شهیده جهانیان، متخصص سلامت باروری و مامایی و عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به شرایط مادران در بخش‌های زنان و زایمان بیمارستان‌ها اظهار کرد: مادران از احترام، جایگاه والا و ارزشمندی برخوردار هستند و ضروری است که این مسئله به دانشجویانی که در حال آموزش و تحصیل هستند گوشزد شود و در آن‌ها تثبیت و نهادینه شود. پیری جمعیت و فرزند آوری در سال های اخیر کلماتی پر تکرار محسوب می شوند و پرداختن به آن‌ها در حیطه عمل نیازمند عزمی جدی در همه سطوح مسئولیتی است.

وی افزود: یکی از مواردی که در ارتباط با این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد، سهم سیستم آموزشی مرتبط با زایمان است. اینکه این سیستم تا چه مقدار برای فرزندآوری آمادگی دارد و تا چه اندازه با خواسته‌ها و نیازهای بانوان در هنگام مراجعه برای زایمان مطابقت دارد، همگی از پرسش‌های مهمی است که در این حوزه بیان می شود و تا کنون مسئولین مرتبط با این امر پاسخ درست و محکمی به آن‌ها نداده‌اند.

این متخصص سلامت باروری و مامایی تصریح کرد: آنچه که ما به عنوان پزشک در بررسی‌های میدانی مشاهده کرده‌ایم، این مسئله است که در بیمارستان‌های آموزشی جایگاه برخورد با مادر به درستی آموزش داده نشده است. روی صحبت من در خصوص موضوعات مطرح شده بیشتر در ارتباط با بیمارستان‌های آموزشی است که کانون پرورش ارائه دهندگان خدمات در تمام سطوح مامایی، تخصص زنان و اموری از این قیبل هستند. بنابراین لازم است که در این محیط ها احترام به جایگاه مادر با وسواس بسیار به تمامی افرادی که در حال تحصیل هستند آموزش داده شود؛ آن هم به گونه ای که این باور در آنان نهادینه شود.

جهانیان در ادامه گفت: احتمالا اکثر ما به عنوان افرادی که پزشک و درمانگر هستیم فراموش کرده ایم که قرار است در اتاق زایمان شاهد وقوع یک تولد باشیم. کسی که با وی در این اتاق رو به رو هستیم یک بیمار و ارباب رجوع نیست. او یک مادر است که قرار است ساعاتی را در کنار او سپری کنیم و کادر درمان باید احساس کنند که این توفیق را پیدا کرده‌اند که در کنار یک شخص که با از خود گذشتگی می‌خواهد با مادر شدن خود برای جامعه قدمی بردارد، حضور داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: در محیط بیمارستان‌های آموزشی مادران مظلوم کشورمان از احترام برخوردار نیستند. یک ماما و پزشک یا متخصص زنان در محیط‌های یادشده تنها به دلیل مؤلفه‌های تربیتی خودش تصمیم می‌گیرد که به مادران احترام بگذارد و آنان را تکریم کند. نهادینه شدن احترام به بانوانی که تصمیم به مادر شدن گرفته‌اند امری است که باید در کادر بهداشت و درمان انجام شود. این نکته ضروری به نظر می‌رسد که باید به انتخاب مادری که با وجود تمام فشارهای وارده در جامعه و سیستم بهداشتی _ درمانی تصمیم به مادر شدن گرفته است احترام بگذاریم.

این متخصص سلامت باروری و مامایی بیان کرد: لازم است که به تصمیم همه مادرانی که علاقه ای به حضور اینترن‌های مرد در وضعیت درد کشیدن زایمان خود ندارند احترام بگذاریم. ما باید به تصمیم خلقت درباره مادر شدن بانوان احترام بگذاریم، حتی اگر این مادران از طبقات کم برخوردار و مستضعف جامعه باشند. آنان نباید با رفتار و کلام سرزنش کننده مورد خطاب قرار گیرند. اگر مادری تصمیم گرفته است که مادر شدن خود را در فاصله های کوتاهی تجربه کند، باز هم باید به این تصمیم احترام بگذاریم.

جهانیان عنوان کرد: بنده به طور عمدی تک تک این واژه‌ها را در صحبت‌های پیشین خود به کار بردم. باعث تاسف است اما در مواردی کادر درمان به قضاوت مادران مراجعه کننده‌ای می پردازند که از سن کمی برخوردارند و با آنان با لحنی شماتت بار صحبت می‌کنند و آن ها را تحت فشار قرار می‌دهند. در حالی که لازم است احترام به مادر در همه اجزا سیستم بهداشت و درمان و نیز در سیستم آموزش کشور نهادینه شود.

وی یادآور شد: پیش از آموزش تمام امور آموزشی در ارتباط با زایمان ضروری است که به دانشجوی این رشته ها بیاموزیم زایمان امری فیزیولوژی و طبیعی است و فقط لازم است که آنان به همراهی مادر بپردازند.

این متخصص سلامت باروری و مامایی تاکید کرد: دخترانی که در دهه‌های ۶۰، ۷۰ و ۸۰  متولد شده‌اند با مادران نسل‌های پیش متفاوت اند و به روش متفاوتی نیز تربیت شده‌اند. مشاهده حتی یک مورد از این ناملایمات زنان و دختران را در تصمیم به مادر شدن به ابهام و تردید دچار می‌کند. بنابراین لازم است که حل این مشکل از دغدغه‌های سیاستگذاران موضوع فرزندآوری باشد.

منبع: مهر