ماجرای زنان کارگر در میدان کارگری شهر نورآباد چه بود؟

به گزارش جهان بانو معمولا هنگامی که از کارگر سخن می‌گوییم، اولین تصویری که در ذهن ما نقش می‌بندد، مردانی هستند که در میدان های شهر ایستاده یا نشسته‌ صف بسته اند و امیدوارند صاحب کاری به سراغ آن ها بیاید و آن ها از این طریق به کار مشغول شوند، نان آور خانواده باشند […]

ماجرای زنان کارگر دور میدان های شهرستان نورآباد

به گزارش جهان بانو معمولا هنگامی که از کارگر سخن می‌گوییم، اولین تصویری که در ذهن ما نقش می‌بندد، مردانی هستند که در میدان های شهر ایستاده یا نشسته‌ صف بسته اند و امیدوارند صاحب کاری به سراغ آن ها بیاید و آن ها از این طریق به کار مشغول شوند، نان آور خانواده باشند و شرمنده خانواده خود نشوند. با این وجود در شهر نورآباد بانوان سرپرست خانواری وجود دارند که از غیرتی مردانه برخوردارند و علی رغم بی توجهی مسئولان و محرومیت موجود تحمل ندارند که فرزندانشان را گرسنه ببینند.

هنوز خورشید در آسمان طلوع نکرده است که آن ها بیدار می‌شوند و دور میدان های شهر در ساعت های آغاز صبح تبدیل به پاتوق بانوانی که بقچه‌ها‌ی کوچک به همراه دارند می‌شود. این زنان هر روز صبح زود از منزل بیرون می‌آیند و در میدان‌های شهر در انتظار یک فرصت برای کار می‌نشینند؛ آن هم در میدانی که ممکن است حتی کار مطمئنی برای مردان هم پیدا نشود.

بانوان کارگر دور میدان‌ شهر نورآباد روزهای بسیاری را در انتظار کاری برای کسب درآمد گذارنده اند و اغلب انتظارشان نتیجه ای نداشته است. حالا آنها با شرایطی که یاد شد مجبور شده اند به میدان شهر بیایند، چرا که دیدن گرسنگی فرزند برای مادر طاقت فرسا است. بیشتر این زنان، بانوان سرپرست خانواده هستند و جز کار چاره‌ای برای امرار معاش ندارند.

هر چند زمان بیشتری می گذرد حضور بانوان در میدان‌ کارگری شهر افزایش پیدا می‌کند و این موضوع نشان می دهد که سال‌هاست هیچ مسئولی از میدان‌های این شهرستان بازدید نکرده است. در کمال تاسف باید گفت که با وجود عدم توجه مسئولان و نبود نهادهای صنفی کارگری که قادر باشند تا مطالبات و صدای بانوان کارگر نورآباد را به گوش مسئولان کشوری برسانند، حضور این زنان کارگر درمیدان‌های شهر افزایش پیدا کرده است و دستمزد آنها نیز بسیار ناچیز است.

حضور زنان کارگر در میدان شهر برای ما ننگ است

در ارتباط با این موضوع یحیی ابراهیمی، نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ننگ بر ما باد که هر روز از کنار ۲۰۰ زن در میدان‌های شهر به آسانی و بدون دغدغه عبور می‌کنیم و نام خود را مرد می‌گذاریم.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: لازم است که بانوان به عنوان محور خانواده در منزل حضور داشته باشند و فرزندانشان را تربیت کنند. هنگامی که یک زن به ناچار صبح پیش از بیدار شدن فرزندش از منزل به قصد امرار معاش بیرون می‌رود و زمانی که شب به خانه باز می گردد فرزندش خواب است، چه زمانی می تواند به وظیفه مادری بپردازد.

ابراهیمی اضافه کرد: اقداماتی مانند برپایی غرفه و ساخت ۲۰۰ مغازه برای بانوان موضوعی نیست که به زودی به مرحله اجرا برسد، با این وجود پیگیری هایی در جریان است که از ظرفیت سرمایه گذار به منظور خریداری چرخ خیاطی برای این زنان استفاده شود و پارچه در اختیارشان قرار داده شود تا به این صورت به کسب روزی حلال بپردازند.

تلاش برای اشتغالزایی زنان کارگر با خیاطی

وی اظهار کرد: جای خوشبختی است که با پیگیری های مکرری که برای حل این معضل انجام شد، موفق شدیم یک سرمایه گذار در بخش خصوصی به منظور ساخت کارگاه بزرگ تولید پوشاک در شهرستان دلفان جذب کنیم. در آینده ای نزدیک تعدادی از زنان کار نورآباد به عنوان خیاط و نه کارگر به فعالیت خواهند پرداخت.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که اشتغالزایی در خانه ها افزایش پیدا کند، به طور حتم تمامی زنان کارگر ساماندهی می شوند و علاوه بر این می‌توانند در منزل در کنار رسیدگی به امورات خانه به کسب درآمد نیز مشغول باشند.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: جلساتی با بانک کارآفرینی امید برگزار شد و در طی این نشست ها مقرر شد که بعد از جذب سرمایه گذار به وی تسهیلاتی ارائه دهند تا بتواند در جایگاه کارفرما امکاناتی مانند پارچه و چرخ خیاطی در اختیار بانوان کارگر قرار بدهد و برای این زنان در منزلشان اشتغالزایی شکل بگیرد.

حضور زنان کارگر در میدان‌های شهر در هیچ کجای کشور مرسوم نیست

درباره این موضوع نورالدین درمنان، فرماندار شهرستان دلفان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تصریح کرد: در بیشتر شهرهای کشور بانوان کارگر حضور دارند. شهرهای زیادی در ایران هستند که بانوان در آن شهرها به واسطه اشتغال در حوزه‌های کشاورزی به کسب روزی حلال می‌پردازند، اما متاسفانه در شهرستان دلفان برخی از بانوان به این علت که در گذشته ساماندهی نشده اند در میدان‌های شهرستان حضور پیدا می کنند و دنبال کار هستند.

فرماندار دلفان افزود: اینکه بانوان کارگر در میدان‌های شهر حضور داشته باشند، در هیچ یک از شهرهای کشور جاافتاده و مرسوم نیست و همین موضوع باعث شده است که در شهرستان دلفان حساسیت به وجود آید. به همین دلیل بعد از حضور در شهرستان دلفان در سمت فرماندار جلسه‌ای با اداره کار، بهزیستی، کمیته امداد و جهاد کشاورزی برگزار شد و در طی آن مقرر شد که بررسی‌های میدانی آماری بر مبنای میزان تحصیلات و سن این بانوان صورت گیرد و سپس نتایج این بررسی ها را در اختیار فرمانداری قرار دهند. با تاسف باید گفت که بعد از راستی آزمایی آمار تهیه شده دریافتیم که این آمار با واقعیت فاصله دارد و ارقام ثبت شده بسیار بیشتر از تصور بود. این طور که به نظر می رسد این زنان با تصور اینکه قرار است تسهیلاتی دریافت ‌کنند اسامی اقوام خود را هم به لیست افزوده بودند.

۴۰۰  زن کارگر میدانی در شهر نورآباد

وی تشریح کرد: پس از اینکه راستی آزمایی صورت گرفت، یک لیست حدودا ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفره از زنان کارگر که تعداد آن ها در نوسان و در حال تغییر بود تهیه شد. با این وجود هنوز هم به آمار دقیقی دست پیدا نکرده ایم زیرا بعضی از بانوان کارگر حاضر نیستند تا در این زمینه با ما همکاری کنند، بنابراین اطلاعاتی نیز در اختیار ما قرار نداده اند.

درمنان بیان کرد: سرانجام بانوان کارگری که شناسایی شده بودند بر مبنای میزان مهارت و سن تقسیم بندی شدند و اداره کار و جهاد کشاورزی هم به طرح ساماندهی زنان کارگر وارد شد.

فرماندار دلفان گفت: لازمه اقدامات عملیاتی برای زنان کارگر داشتن آمار دقیق از تعداد این زنان و همچنین همکاری آنها جهت ساماندهی است که متاسفانه بسیاری از آنها حاضر به همکاری نیستند.

انتقاد فرماندار از بی توجهی مسئولان در موضوع زنان کارگر

وی تصریح کرد: اگر در گذشته موضوع ساماندهی زنان کارگر شهرستان دلفان به طور جدی پیگیری می‌شد امروز شاهد حضور هیچ زن کارگری درسطح شهر نبودیم.

فرماندار دلفان خاطر نشان کرد: براساس آخرین پیگری‌های انجام شده با حضور برخی دستگاه‌های ذی‌ربط آمار نسبی از زنان کارگر تهیه شده است، در این آمار افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد شناسایی و زنانی که تحت پوشش هیچ‌نهادی نیستند براساس سن و مهارت در حال تفکیک هستند که جهت آموزش مهارت مورد علاقه‌شان به آموزشگاه‌های مهارت‌آموزی معرفی و امکاناتی جهت اشتغال در اختیار آنها قرار بدهیم.

حال جای این سوال است که غیرت مسئولان استان لرستان کجا رفته است که در ۸ سال گذشته شاهد این ماجرا بودند ولی اقدامی برای کمک به این بانوان زحمت کش و نجیب نکرده‌اند؟ مادری که بهشت زیر پای او است و باید گرما بخش کانون خانواده و مظهر ظرافت و جمال منزل و تأمین کننده عاطفه اهل خانه باشد، حالا در میدان شهر با غیرت و نجابت به انتظار کارگری نشسته است تا زندگی خود و فرزندانش را بچرخاند…

منبع: تسنیم