لزوم تکریم مادران در زایشگاه ها/دکتر میرمولایی: مادران از نحوه برخورد برخی از اعضای کادر درمان گلایه دارند

مدیر گروه مامایی و سلامت باروری دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: رعایت مواردی که جزو اجزای مراقبت های کرامت محور مادری محسوب می شوند، می تواند موجب خوشایند بودن زایمان شود و خاطره خوبی در رابطه با زایمان و مادر شدن در ذهن زن باقی بگذارد و این باعث می شود که نه تنها از […]

مدیر گروه مامایی و سلامت باروری دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: رعایت مواردی که جزو اجزای مراقبت های کرامت محور مادری محسوب می شوند، می تواند موجب خوشایند بودن زایمان شود و خاطره خوبی در رابطه با زایمان و مادر شدن در ذهن زن باقی بگذارد و این باعث می شود که نه تنها از اقدام دوباره برای بارداری نگران نباشد، بلکه دفعات دیگر نیز با شوق و رضایت برای زایمان به بیمارستان مراجعه کند. این موضوع در پژوهش های انجام گرفته اثبات شده است.

به گزارش جهان بانو، دکتر سیده طاهره میرمولایی از مسائل پیرامون زایمان طبیعی در بیمارستان‌ها سخن گفت. وی اظهار کرد: مادران اغلب از برخی رفتارهایی که از جانب کادر درمان صورت می گیرد گلایه دارند. بیشترین گلایه مادران در زایشگاه ها به این موارد اختصاص دارد: عدم  رعایت حریم خصوصی، فشار بر روی شکم در حین زایمان، وصل بودن دائمی به دستگاه مانیتورینگ قلب جنین و صدای مداوم آن، عدم اجازه برای حرکت کردن و از تخت پایین آمدن، بی توجهی، طرف صحبت نبودن و در برخی موارد بی احترامی به بیمار، اجازه ندادن به همراهان برای حضور پیدا کردن در اتاق و تنها ماندن در اتاق.

این متخصص زنان در رابطه با اینکه آیا آماری از بیمارستان‌هایی که حقوق مادران و کرامت ایشان را رعایت نمی‌کنند وجود دارد یا خیر، تصریح کرد:  در رابطه با این موضوع آمار دقیقی وجود ندارد. مطالعات انجام شده نیز صرفا چند بیمارستان را مورد مطالعه و بررسی قرار داده اند. البته مطالعات مروری هم وجود دارد و این مطالعات نتیجه چند مطالعه را به صورت یکجا ارائه می کنند. برخی پژوهش ها نیز به ایجاد فهرست در رابطه با رفتارهای مخالف با کرامت مادری در کشورهای مختلف پرداخته اند. با این وجود باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که تمامی رفتارهای منفی در یک بیمارستان به وقوع نمی پیوندد. اما برای این که به تعداد بیمارستان هایی که این موضوع را مد نظر قرار می دهند و به ارائه این مراقبتها می پردازند اضافه کنیم، لازم است تا آموزش های خود را در زمان تحصیل رشته های مرتبط افزایش دهیم و مراقبت های کرامت محور را هنگام تحصیل دانشجویان این رشته ها به مراجعان ارائه دهیم. به گسترش مطالعات در این زمینه بپردازیم و نتایج آن را در جامعه و مجامع علمی منتشر کنیم. همچنین آموزش های ضمن خدمت در رابطه با این موضوع را بیشتر کنیم تا به مرور زمان بر کمیت و کیفیت مراقبت های کرامت محور افزوده شود.

وی اضافه کرد: رعایت مواردی که جزو اجزای مراقبت های کرامت محور مادری محسوب می شوند، می تواند موجب خوشایند بودن زایمان شود و خاطره خوبی در رابطه با زایمان و مادر شدن در ذهن زن باقی بماند و این باعث می شود که نه تنها از اقدام دوباره برای بارداری نگرانی نداشته باشد، بلکه دفعات دیگر نیز با شوق و رضایت برای زایمان به بیمارستان مراجعه کند. این موضوع در پژوهش های انجام گرفته اثبات شده است. میرمولایی خاطر نشان کرد:  در دو دهه اخیر مراقبت های کرامت محور در کشورهای مختلف جهان بیشتر از گذشته مورد توجه قرار دارد و سازمان بهداشت جهانی نیز در رابطه با این موضوع به ارائه توصیه ها و پروتوکل های خود پرداخته است. در نتیجه لازم است که در کشور ما بیش از پیش به مقوله تکریم مادران در مراکز درمانی پرداخته شود و تلاش کنیم تا مراقبت های دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان که جزو مهمترین دوره های فیزیولوژیک در زندگی هر زنی محسوب می شود را با رعایت کرامت مادری به شکل هر چه کامل تر ارائه کنیم. همچنین به این مقوله مهم در آموزش های رشته های مرتبط بیشتر بپردازیم و نیز در زمان اشتغال در آموزش های ضمن خدمت بیشتر به این قبیل موضوعات توجه کنیم