قوه قضائیه پیگیری قانون تسهیل ازدواج را دستور کار خود قرار داد

رییس گروه حمایت از حقوق زنان و خانواده معاونت اجتماعی قوه قضائیه ضمن بیان این‌که نظارت بر حسن اجرای قوانین از جمله وظایف مصرح دستگاه قضایی در اصل ۱۵۶ قانون اساسی به شمار می رود، گفت: به همین منظور با توجه به ماموریت‌های سازمانی و با هدف تسهیل‌گری، عملیاتی نمودن «قانون تسهیل ازدواج جوانان» در دستور کار این گروه قرار دارد.

قوه قضائیه پیگیری قانون تسهیل ازدواج را دستور کار خود قرار داد

به گزارش جهان بانو، سیده نادیا محمدپور رییس گروه حمایت از حقوق بانوان و خانواده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در ارتباط با ماموریت‌های این اداره عنوان کرد: گروه حمایت از حقوق زنان و خانواده در مهر ماه سال ۹۹ به عنوان زیرمجموعه دفتر امور بانوان، کودکان و خانواده در این معاونت تشکیل شد و برنامه‌هایی نیز برای احقاق ماموریت‌های تعریف شده در دستور کار این گروه  قرار گرفت. ماموریت این گروه بر تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده نظارت دارد و پیشگیری‌های اولیه و ارتقایی را دنبال می کند و کلیه اقداماتی که انجام می‌گیرد، در راستای پیشگیری از بروز آسیب ها و ناهنجاری‌ها است.

محمدپور افزود: از وظایف مصرح دستگاه قضا در اصل ۱۵۶ قانون اساسی نظارت بر حسن اجرای قوانین است و به همین منظور با در نظر گرفتن ماموریت‌های سازمانی و با هدف تسهیل‌گری، عملیاتی نمودن «قانون تسهیل ازدواج جوانان» در دستور کار این گروه قرار گرفته است. این قانون با ۱۳ ماده در سال۱۳۸۴ توسط مجلس تصویب گردید و برای بهینه‌سازی درامر ازدواج و ارائه امکانات، تسهیلات و اشتغال به جوانان بسیار راهگشا است. همچنین در این قانون وظایف دستگاه‌ها و نهادها بسیار شفاف تبیین شده است؛ به عنوان مثال وظایفی که مرتبط با صندوق اندوخته ازدواج جوانان و وظایف ثانویه است به صندوق اندوخته ازدواج جوانان مرتبط نیست.

رییس گروه حمایت از حقوق زنان و خانواده به پیگیری آیت الله خامنه ای در خصوص عملیاتی نشدن این قانون پس از ۱۴ سال اشاره کرد و گفت: این گروه در سطح ستاد مکاتبه‌هایی را با سازمان بازرسی کل کشور، کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و معاون اول ریاست جمهوری اسبق انجام داده است و پیگیری تصویب آیین‌نامه اجرایی و اساسنامه صندوق و نیز پیگیری اجرای موادی از قانون که منوط به ایجاد صندوق مذکور نمی باشد را درخواست کرده است.

وی اضافه کرد: در راستای تسهیل در اجرایی شدن این قانون، دفتر امور زنان و خانواده معاونت اجتماعی پیگیری‌های لازم را انجام داد و با همکاری  وزارت ورزش و جوانان اجرای این برنامه، به صورت آزمایشی در  شهرستان خمین از استان مرکزی مورد توافق واقع شد و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی با توجه به ظرفیت و تعامل خوب در آن استان، توانستند سند ائتلاف استانی را در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم تدوین و نهایی کنند و بر اساس گزارش‌هایی که برای ما ارسال شده است، نهادها و دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کرده‌اند و در آینده اقدامات صورت گرفته اطلاع‌رسانی خواهد شد.

محمدپور تصریح کرد: باتوجه به پیگیری‌هایی که اخیرا انجام گرفته است، آخرین اقدامات درخصوص بازنگری (بند ۱ صندوق ذخیره اندوخته ازدواج جوانان) قانون تسهیل ازدواج جوانان توسط وزارت اقتصاد و دارایی با ایجاد کارگروهی در رابطه با تدوین پیش‌نویس این صندوق با مشارکت نمایندگان نهادها و دستگاه‌های مسئول در دستور کار قرار گرفت و جلسات آن به طور مستمر در حال برگزار شدن است.

رییس گروه حمایت از حقوق زنان و خانواده ابراز امیدواری کرد که با بازنگری در مواد قانون تسهیل ازدواج سند ائتلاف ملی در سطح ستاد نیز نهایی شود.