الزام شرکت‌های بزرگ اروپایی به اختصاص سهمیه ۴۰ درصدی به بانوان

به گزارش جهان بانو، اتحادیه اروپا موافقت خود را با اعمال سهمیه جنسیتی ۴۰ درصدی برای اطمینان یافتن از حضور پررنگ بانوان در هیات مدیره شرکت‌های فعال در ۲۷ کشور عضو اعلام کرد. این قانون شرکت‌های بزرگ ثبت شده در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا را موظف کرده است تا دست کم ۴۰ درصد از […]

به گزارش جهان بانو، اتحادیه اروپا موافقت خود را با اعمال سهمیه جنسیتی ۴۰ درصدی برای اطمینان یافتن از حضور پررنگ بانوان در هیات مدیره شرکت‌های فعال در ۲۷ کشور عضو اعلام کرد.

این قانون شرکت‌های بزرگ ثبت شده در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا را موظف کرده است تا دست کم ۴۰ درصد از کرسی‌های هیات مدیره یا ۳۳ درصد از تمامی سمت‌های مدیریتی خود را تا پایان ژوئن سال ۲۰۲۶ به بانوان اختصاص دهند.

داده‌های ثبت شده در اتحادیه اروپا نشان دهنده آن است که زنان در طول سال گذشته حدود ۳۰.۵ درصد از کرسی‌های هیات‌ مدیره شرکت‌ها در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده‌اند که بالاترین سطح این نسبت با ۴۵ درصد در فرانسه گزارش شده و پایین‌ترین حد آن نیز با ۸.۵ درصد در قبرس به ثبت رسیده است. 

در سال ۲۰۱۱ فرانسه برای اولین بار قانونی را در راستای افزایش حضور زنان در هیات مدیره شرکت‌ها به تصویب رساند که در سال ۲۰۱۷ اجرای آن آغاز گردید. با اجرایی شدن قانون جدید، فرانسه تنها کشور عضو اتحادیه اروپا خواهد بود که در رابطه با اجرای سهمیه تعیین شده در این قانون از سایر کشورها جلوتر است.  

همچنین در کشورهای آلمان، بلژیک، سوئد، هلند و ایتالیا به طور متوسط ۳۶ تا ۳۸.۸ درصد از اعضای هیات مدیره شرکت‌ها زن هستند. در مقابل، در هیات مدیره شرکت‌های فعال در استونی، قبرس و مجارستان کمتر از ۱۰ درصد کرسی‌ها به زنان تعلق دارد.