قفس رنگارنگ؛ قصه تلاش زنانی که زندگی خود را از ورطه هولناک بزه‌کاری می‌رهانند

به گزارش جهان بانو، «قفس رنگارنگ» به روایت ماجرای «نسیم»، دختری از خانواده‌ای جنوبی می‌پردازد که در خانواده خود با مسائل و مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و در ادامه داستان، به زندان می‌افتد و اتفاقات عجیبی را از سر می‌گذراند. حسن رئیسی نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «قفس رنگارنگ» در میانه اجرای این […]

قفس رنگارنگ؛ روایت تلاش زنانی که زندگی خود را از ورطه هولناک بزه‌کاری می‌رهانند

به گزارش جهان بانو، «قفس رنگارنگ» به روایت ماجرای «نسیم»، دختری از خانواده‌ای جنوبی می‌پردازد که در خانواده خود با مسائل و مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و در ادامه داستان، به زندان می‌افتد و اتفاقات عجیبی را از سر می‌گذراند. حسن رئیسی نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «قفس رنگارنگ» در میانه اجرای این اثر در تماشاخانه مهرگان، در ارتباط با تلاش خود در این نمایش به منظور آشنایی مخاطب با زوایای مختلف متن نمایش، کارگردانی و نحوه انتخاب بازیگر به ارائه توضیحاتی پرداخت.

وی با بیان اینکه تا کسی این نمایشنامه را نخواند و یا این اثر را روی صحنه نبیند به رویکرد کارگردان در خواستگاه نمایش پی نمی‌برد، خاطر نشان کرد: از آنجا که این نمایش حاصل پژوهش های فراوان بنده در مورد زندگی برخی از زنان بزه‌ کار و بزه دیده است، تلاش کردم تا حقیقت زندگی این قشر از جامعه را نوشته و در برابر مخاطبان به تصویر بکشم. همچنین بنده سعی کردم تا شجاعت بی‌نظیر نقش اصلی نمایش را نیز به عرصه ظهور برسانم و نشان دهم که مجرمین و افراد بزه دیده هم می‌توانند با شجاعت و اقتدار خود را از سخت ترین شرایط ممکن نجات دهند.

کارگردان نمایش «قفس رنگارنگ» تصریح کرد: بزه‌ کاران و بزه ‌دیدگانِ زن، دنیا و حرف‌های ملموس و عجیبی دارند؛ حرف‌هایی که به زمان و‌ مکان و قشر خاصی خلاصه نمی‌شود و افراد مختلف در هر زمانی حرف هایی برای گفتن دارند. به همین دلیل تصمیم گرفتم با وجود تمام دشواری‌ها بستری برای حرف زدن این قشر فراهم کنم.

رئیسی در مورد همراهی تماشاگر با این اثر نمایشی و ماجراهای آن بیان کرد: بنده باور دارم که در دقایق اولیه نمایش، مخاطب از لحاظ ذهنی و روحی با توجه به نوع میزانسن و المان‌ها و اتفاقاتی که روی صحنه می‌افتد، آمادگی رویارویی با قصه و وقایع آن را کسب می‌کند. در دقایق میانی نیز رمز و رموز و در عین حال باورپذیری روایت را درک خواهد کرد و در نهایت، مخاطب با معجزه عشقِ ازلی، خود را عضوی از اثر می‌داند.

لازم به ذکر است که نمایش قفس رنگارنگ به نویسندگی، طراحی و کارگردانی حسن رئیسی تنها تا ۲۰ دی ماه در تماشاخانه مهرگان بر روی صحنه خواهد رفت. در این اثر نمایشی مژگان واعظیان، پریسا مرادیان، مبینا معظمی، سعیده سادات کاظمی، فریبا ترکاشوند، سارا طیبی، سحر رحمانی، محمد توانا، رویا زمان، پارمیس شصتی حسیوند، آرمیتا رمضانی، علی اصغری، پریا بختیاری، کیانا بینا و ملیحه ‌پورمحمد ایفای نقش می‌کنند.

حمید احمدی‌فر (مجری طرح)، امیر نوروزی (طراح نور)، پریا بختیاری (طراح لباس)، شقایق سروش (طراح گریم)، مسعود پارسایی (طراح پوستر)، سحر رحمانی (دستیار کارگردان)، نسترن عبدی (منشی صحنه)، معصومه درخشان (دستیار صحنه)، عارفه قیدی (عکاس) و سارا حدادی (مشاور رسانه‌ای و تبلیغات) از دیگر عوامل و دست اندرکاران این اثر نمایشی هستند.

منبع: ایلنا