قانون جدید مهریه به نفع مردان است یا مسبب مشکلات جدید در زندگی مشترک خواهد شد؟

به گزارش جهان بانو، سال هاست که که در کشور ما با هدف اصلاح قانون مهریه و تعدیل‌ آن، قوانین گوناگونی تصویب شده است و پر فراز و نشیب‌ترین این قانون ها در سال ۹۹ در مجلس مطرح شد و به دنبال آن مسائل مختلفی عنوان شد. در طرح جدید مجلس درباره مهریه قرار است که سقف […]

قانون جدید مهریه به نفع مردان است یا مسبب مشکلات جدید در زندگی مشترک خواهد شد؟

به گزارش جهان بانو، سال هاست که که در کشور ما با هدف اصلاح قانون مهریه و تعدیل‌ آن، قوانین گوناگونی تصویب شده است و پر فراز و نشیب‌ترین این قانون ها در سال ۹۹ در مجلس مطرح شد و به دنبال آن مسائل مختلفی عنوان شد. در طرح جدید مجلس درباره مهریه قرار است که سقف مهریه ۱۴ سکه باشد و برای مبالغ بیشتر از آن مالیات تعیین ‌شود. آن طور که نمایندگان اعلام کرده اند، این طرح به‌زودی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. موافقان این طرح معتقدند که به منظور کاهش فشار روی مردان هنگام پرداخت مهریه این طرح بسیار مفید است. مخالفان آن نیز بر این باورند که اگر دیگر قوانین ازدواج اصلاح نشود، این قانون می تواند آسیب‌های سنگینی را به بانوان وارد کند. اکنون این پرسش در افکار عمومی و فعالین حقوق زن و مرد مطرح است که چنین قانونی به سود چه کسی است؟

بهنام پرتوی، وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط با این موضوع اظهار کرد: مهریه در فصل هفت قانون مدنی مطرح شده است و به صورت کامل حق و حقوق طرفین، نحوه‌ی مطالبه و انواع آن مشخص شده است و جزو ارکان اصلی عقد محسوب می‌شود. در ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی هم مطرح شده است که میزان مهریه بسته به توافق طرفین است.

وی افزود: به دلیل عدم توانایی مرد در پرداخت مهریه و تعداد بسیار زندانی‌های آن، برخی از آقایان در برابر مجلس اعتراض کردند، بنابراین موضوع بررسی قانون مهریه دوباره در مجلس مطرح شد. مجلس شورای اسلامی، کمیسیون‌های متعددی دارد که به وسیله آنها قانون جدید مهریه مطرح شده است و گفته شده است که سقف ۱۴ سکه را برای مهریه تعیین کرده اند. تعیین سقف برای  میزان مهریه، با نص صریح قانون مخالف است و این مسئله هم مطرح شده است که شرط عندالاستطاعه حذف و مهریه عند المطالبه شود، به این معنی که به محض جاری شدن خطبه‌ی عقد، مرد باید مهریه را پرداخت کند.

پرتوی در ادامه گفت: این مسئله باید بررسی شود. اول آن که اگر مرد تعداد ۱۴ سکه را که قیمت آن در حال حاضر بیشتر از ۱۵۰ میلیون تومان است پرداخت کند، با بررسی میزان و نوع وام‌های اعطایی بانک‌ها به همسران جوان، مشخص است که آقا قادر به این کارنیست. پرداخت چنین مهریه ای توانایی اقتصادی مرد را در آغاز ازدواج کاهش می‌دهد و افراد بسیاری تمایل به ازدواج نخواهند داشت که چنین اتفاقی فساد اخلاقی را در جامعه افزایش می‌دهد و بحرانی های جدیدی به وجود می‌آید.

این وکیل پایه یک دادگستری خاطرنشان کرد: در سند ازدواج، صفحاتی به نام توضیحات به وجود آمده است و این اختیار را به همسران می‌دهد تا با در نظر گرفتن شروطی برای زندگی خود و در صورت اجرا نشدن آنها به وسیله مرد، خانم بتواند درخواست طلاق داشته باشد. بنابراین باید مسائل حقوقی سند ازدواج را که تکالیف و حقوق همسران نسبت به یکدیگر هستند، بیشتر به زوجین معرفی شود و به صورت ریز و جزئی به آن نگاه نکنیم. اگر از آغاز به این مسائل توجه می‌شد و از دیدگاههای وکلای متخصص در موضوع خانواده بهره می‌بردیم، اکنون با این مشکلات مواجه نبودیم.

منبع: ایسنا