قانون برابری جنسیتی در کالیفرنیا خاک می­خورد/شکست تلاش‌ها برای ایجاد حضور برابر زنان و مردان در محیط کار

یک قاضی در دادگاه کالیفرنیا قانونی را که بر اساس آن شرکت‌هایی که مقر آنها در این ایالت قرار دارند باید تعدادی زن را در هیئت مدیره خود داشته باشند را لغو کرد. به گزارش جهان بانو، قانون تنوع جنسیتی کالیفرنیا که در سال ۲۰۱۸ تصویب شد، شرکت‌هایی را که اعضای هیئت‌مدیره آنها دارای شش […]

یک قاضی در دادگاه کالیفرنیا قانونی را که بر اساس آن شرکت‌هایی که مقر آنها در این ایالت قرار دارند باید تعدادی زن را در هیئت مدیره خود داشته باشند را لغو کرد.

به گزارش جهان بانو، قانون تنوع جنسیتی کالیفرنیا که در سال ۲۰۱۸ تصویب شد، شرکت‌هایی را که اعضای هیئت‌مدیره آنها دارای شش یا بیشتر عضو هستند را ملزم کرد که حداقل سه زن در هیئت‌مدیره آنها حضور داشته باشد. بر اساس این قانون، در هیئت‌مدیره شرکت‌های کوچک‌تر باید حداقل یک زن حضور داشته باشد.

بااین‌وجود قاضی مورین دافی-لوئیس در دادگاه عالی کالیفرنیا، قانون تنوع جنسیتی را مغایر قانون اساسی دانست. قاضی دافی-لوئیس در توضیح این تصمیم خود اظهار کرد: دولت این ایالت و همچنین تحقیقات آکادمیک نتوانسته ارتباطی بین حضور زنان در هیئت مدیره شرکت‌ها و بهبود عملکرد مالی آنها را نشان دهد.

بر اساس گزارش‌ها مقامات کالیفرنیا در حال بررسی این حکم هستند. در همین رابطه تام فیتون، رییس سازمان دیده‌بان قضایی در بیانیه‌ای گفت: دادگاه عالی کالیفرنیا حکم سهمیه‌بندی جنسیتی را غیرقانونی و برخلاف شایسته‌سالاری دانست. بااین‌وجود مقامات کالیفرنیا با چنین تصمیمی مخالف هستند و این لغو قانون را دومین تصمیم دادگاه عالی کالیفرنیا در ماه‌های اخیر می‌دانند که در راستای تبعیض جنسیتی است.

همانطور که گفته شد بسیاری در کالیفرنیا معتقدند لغو چنین تصمیمی دومین ضربه‌ای است که طی دو ماه گذشته به طرح‌هایی در راستای تنوع و برابری جنسیتی در بازار کار این ایالت وارد می‌شود. در ماه آوریل، دادگاه عالی کالیفرنیا یک قانون ایالتی را لغو کرد که شرکت‌های این ایالت را ملزم می‌کرد تا در انتخاب اعضای هیئت‌مدیره خود به تنوع قومی، نژادی و … هم توجه داشته باشند.

کالیفرنیا اولین ایالتی در آمریکا بود که حضور زنان را در هیئت‌مدیره شرکت‌ها اجباری کرد. در تعداد انگشت شماری از کشورهای اروپایی نیز قانون حضور اجباری زنان در هیئت‌مدیره تصویب شده است. همچنین در سال جاری، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به فایننشال تایمز گفت که او می‌خواهد اتحادیه اروپا قوانینی را تصویب کند که حضور زنان بیشتری را در هیئت‌مدیره الزامی کند.

همچنین سال گذشته کمیسیون اوراق بهادار و بورس مصوبه‌ای را دریافت کرد تا بر اساس آن شرکت‌های بورسی را ملزم کند تا سال ۲۰۲۳ حداقل یک عضو زن در هیئت‌مدیره آنها حضور داشته باشد و شرکت‌هایی که علی‌رغم حضور زنان مدیر در آنها، از این کار امتناع می‌کنند، باید دلیل عدم حضور زنان در هیئت‌مدیره خود را توضیح دهند.

بااین‌وجود و با تمام تلاش‌های صورت‌گرفته در غرب، دادگاه عالی کالیفرنیا قانون حضور الزامی زنان در هیئت‌مدیره شرکت‌های این ایالت و تلاش‌ها برای برابری جنسیتی در محیط کار را لغو کرد.