قانونگذاران چینی درصدد مقابله با آزار جنسی در محیط کار/ممنوعیت طرح پرسش درباره وضعیت تاهل و بارداری

به گزارش جهان بانو، قانونگذاران چینی اقدام به آماده کردن پیش‌نویس طرحی مبنی بر جلوگیری از تبعیض و آزار جنسی زنان در محل کار کرده اند و در ارتباط با این قانون بررسی هایی انجام گرفته است. این طرح پس از افشای چند پرونده برجسته در خصوص آزار جنسی زنان و جنجال آفرینی های پیرامون […]

قانونگذاران چینی درصدد مقابله با آزار جنسی در محیط کار/ممنوعیت طرح پرسش درباره وضعیت تاهل و بارداری

به گزارش جهان بانو، قانونگذاران چینی اقدام به آماده کردن پیش‌نویس طرحی مبنی بر جلوگیری از تبعیض و آزار جنسی زنان در محل کار کرده اند و در ارتباط با این قانون بررسی هایی انجام گرفته است. این طرح پس از افشای چند پرونده برجسته در خصوص آزار جنسی زنان و جنجال آفرینی های پیرامون آن در ماه‌های گذشته تهیه شد. در پیش نویس این طرح پرسش هایی با محوریت موضوعات جنسیتی همچون وضعیت باردارای یا تاهل زنان ممنوع اعلام شده است.

در دهه‌های اخیر استخدام زنان با در نظر گرفتن پیش شرط هایی همچون چگونگی وضعیت تاهل یا بارداری در این کشور امری مرسوم بوده و پیوسته نیز مورد انتقاد قرار داشته است.

همانطور که می دانید کشور چین در ۴ دهه گذشته در عرصه اقتصادی رشد چشمگیری داشته است. رشد اقتصادی در این کشور همراه با قانون تک فرزندی سبب شده است تا فرصت های شغلی و تحصیلی بیشتری برای زنان چینی فراهم شود.

با این وجود زنان به دلایلی مانند کمبود شدید گزینه‌های اقتصادی در مراقبت از کودکان، نقش پررنگ زنان در مراقبت از خانواده و وجود فیلترهای جنسیتی در هنگام استخدام نمی توانند همچون گذشته در این کشور به کار و فعالیت بپردازند و مشارکت آنان به عنوان نیروی کار در عرصه ی اقتصاد با کاهش روبرو بوده است.

گزارش سال ۲۰۱۹ دیده بان حقوق بشر در کشور چین و در ماه ژوئن حکایت از این دارد که یک پنجم از شغل هایی که در زمره امور خدماتی قرار می‌گیرند، به صورت ویژه برای متقاضیان مرد در نظر گرفته می شوند.

این گزارش به این موضوع نیز اشاره دارد که کارکنان زن مدارس بندی را مبنی بر “باردار نشدن” خود امضا می‌کنند. همچنین این گزارش تاکید کرده است که مجبور کردن این زنان به باردار نشدن در چین رویه ای مرسوم است. زنان با امضای قراردادهای اینچنینی قول می‌دهند که چندین سال باردار نشوند.

پیش نویس قانون جدید پیشنهادی در این کشور همراه با نگرانی‌های ناشی از قانون سه فرزندی این حق را به کارفرمایان می‌دهد تا در صورت تمایل زنان را استخدام نکنند. همچنین مقامات چینی به سرکوب جنبش محلی me too که موضوع آن اعتراض عمومی در ارتباط با تجاوز جنسی در محل کار است، اقدام کرده اند.

لازم به ذکر است که غول تجارت الکترونیک “علی بابا”، در اوایل ماه جاری میلادی یک کارمند زن که یکی از مدیران این شرکت را به آزار جنسی متهم کرده بود، اخراج کرده است.

بر اساس آنچه که خبرگزاری دولتی شین هوا اعلام کرده است، اصلاحات پیشنهادی با تعریف واضح‌ از چیستی آزار جنسی، مسیر اجرای قانون را هموارتر می‌کند.

در پیش نویس طرح جدید چین که در روز جمعه انتشار یافته است، هر گونه “رفتار فیزیکی نامناسب”، “سخنرانی مبتذل” و “نمایش یا انتشار تصاویر جنسی، اطلاعات، متن، صدا یا ویدئو” جرم اعلام شده و مبادرت به چنین کارهایی ممنوع است.

کارفرمایان نیز ملزم شده اند که با انجام تدابیری از وقوع این اتفاقات جلوگیری کنند. در صورت وقوع شکایت هایی در ارتباط با این موضوع باید “بدون تاخیر” به بررسی شکایات پرداخته  و اقدام در خور و واکنشی درست نشان دهند. با این وجود این قانون جزئیات مجازات متخلفان را ذکر نکرده است.

 منبع: عصر ایران