فواید اهدای خون برای زنان

در بسیاری از موارد ممکن است شنیده باشید که بانوان در دوران قاعدگی نمی‌توانند خون اهدا کنند. اما بر اساس گزارش‌های صلیب سرخ، زنان تنها در شرایط خاصی نمی‌توانند در این دوران خون خود را اهدا کنند.

به ‌عنوان ‌مثال، اگر سطح هموگلوبین خون شما نرمال باشد، مشکلی برای اهدای خون نخواهید داشت. همچنین، برای اهدای خون در دوران قاعدگی، نباید درد یا ناراحتی احساس کنید.

زنان در چه شرایطی نمی‌توانند خون اهدا کنند؟

معاون اداره کل انتقال خون قم درباره شرایطی که بانوان نمی‌توانند خون اهدا کنند، بیان کرد: زنان در دوران بارداری و تا ۶ هفته پس از زایمان و همچنین در دوران شیردهی، قادر به اهدای خون نیستند.

علاوه بر این، خانم‌ها در صورت داشتن سقط، تا ۶ ماه پس از آن نمی‌توانند خون اهدا کنند. همچنین در دوران قاعدگی، اگر قاعدگی شدید و دردناک باشد، تا زمانی که علائم برطرف نشود، نباید خون اهدا کنند.

وی با اشاره به اینکه مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی مانعی برای اهدای خون ندارد، گفت: بانوان باید قبل از اهدای خون دو لیوان آب بنوشند و همچنین بین ۱ تا ۳ ساعت قبل از اهدای خون، غذایی مختصر به جز تغذیه معمول خود میل کنند تا دچار ضعف نشوند. همچنین، از فعالیت‌های بدنی شدید قبل از اهدای خون باید خودداری شود.

کبیری در مورد الزامات پس از اهدای خون برای بانوان افزود: پس از اهدای خون، باید حدود ۱۰ دقیقه روی تخت استراحت کنند.

 همچنین بعدازاین استراحت، باید از شربت و شیرینی که به اهداکنندگان ارائه می‌شود استفاده کنند تا از افت فشار و ضعف جسمانی جلوگیری شود.

 علاوه بر این، اهداکنندگان تا یک ساعت پس از اهدای خون نباید دخانیات مصرف کنند و در طول روز نیز باید مایعات بیشتری بنوشند.

وی درباره مدت‌زمان اهدای خون گفت: زمان اهدای خون به طور متوسط ۱۰ دقیقه است، اما مدت‌زمان ورود به مرکز اهدای خون تا پایان فرایند خون‌گیری حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

معاون فناوری‌های نوین اداره کل انتقال خون قم در مورد میزان آهنی که در اثر اهدای خون از دست می‌رود و زمان بازگشت آن، اظهار کرد: با اهدای یک واحد خون، بدن تقریباً ۲۲۵ میلی‌گرم آهن از دست می‌دهد.

در شرایط عادی، بدن به‌تدریج این میزان آهن از دست‌ رفته را جبران می‌کند و با مصرف غذاهای غنی از آهن، معمولاً آهن ازدست‌رفته جایگزین می‌شود.

وی درباره مواد غذایی حاوی آهن که بانوان می‌توانند مصرف کنند، بیان کرد: از منابع غذایی حیوانی، بانوان می‌توانند از جگر، گوشت قرمز، مرغ، ماکیان، ماهی و زرده تخم‌مرغ برای جبران آهن خون استفاده کنند.

همچنین، سبزی‌های برگ سبز تیره مانند جعفری، برگ‌چغندر، برگ‌های تیره کاهو و حبوباتی مانند لوبیاچیتی، نخود و عدس نیز از منابع غذایی گیاهی غنی از آهن به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: تخمه‌کدو و آفتاب‌گردان، توت و انجیر خشک، کشمش سبز، مغز بادام، پسته و فندق نیز از مواد مغذی و غنی از آهن هستند که برای جبران آهن خون بسیار مفید هستند.

 البته مزیت گوشت نسبت به سایر مواد غذایی این است که میزان آهن آن نه‌تنها زیاد است؛ بلکه به‌راحتی جذب خون می‌شود.

کبیری تأکید کرد: مصرف ویتامین C که در انواع سبزی‌ها و میوه‌ها به‌ویژه مرکبات، کیوی، گوجه‌فرنگی، فلفل‌سبز و فلفل‌دلمه‌ای، گل‌کلم و کلم وجود دارد، جذب آهن را حتی تا ۲ برابر افزایش می‌دهد.

 همچنین برای جلوگیری از کاهش جذب آهن، بهتر است چای و قهوه در فاصله یک ساعت قبل و یک تا دو ساعت بعد از غذا مصرف نشود.

وی درباره آزمایش‌هایی که بر روی خون‌های اهدایی انجام می‌شود، گفت: آزمایش گروه‌های خونی، هپاتیت B، هپاتیت C، سفلیس و ایدز از خون‌های اهدایی انجام می‌گیرد و اگر در نتایج آزمایش‌ها مشکلی مشاهده شود، به فرد اهداکننده اطلاع داده خواهد شد تا برای انجام درمان‌های لازم اقدام کند.

معاون اداره کل انتقال خون قم تصریح کرد: با رعایت تمامی شرایط لازم در ضوابط تجویز، قرص‌های حاوی آهن به‌تمامی زنان در سنین باروری که موفق به اهدای خون می‌شوند، ارائه می‌شود و آموزش‌های لازم در زمینه نحوه مصرف و توصیه‌های پزشکی به آن‌ها داده می‌شود.

مزایای اهدای خون

شاید برای شما جالب باشد که بدانید اهدای خون علاوه بر ایجاد حس انسان‌دوستانه و حال و هوای سخاوتمندانه‌ای که می‌تواند نجات‌بخش زندگی افراد باشد، مزایای فوق‌العاده دیگری نیز به همراه دارد.

برای مثال، تحقیقات نشان می‌دهند که اهدای خون یک کالری سوز قوی برای بدن است که می‌تواند در کاهش انرژی اضافی نقش داشته باشد.

برخی آمارها نیز نشان می‌دهند که افراد به دلیل احساس خوبی که از اهدای خون کسب می‌کنند، معمولاً کمتر دچار افسردگی می‌شوند و زندگی شادتر و عمر طولانی‌تری را تجربه می‌کنند.

علاوه بر این موارد، برای افرادی که دارای هموگلوبین بالا هستند، اهداکردن خون می‌تواند در کاهش ویسکوزیته خون کمک کند. این وضعیت با تشکیل لخته‌های خونی که منجر به سکته قلبی و مغزی می‌شود، در ارتباط است.

بنابراین، خون دادن می‌تواند به داشتن قلب و عروقی سالم‌تر کمک کند. دیگر مزیت آن برای افرادی است که به مشکل هموکروماتوز دچار هستند. این افراد با انجام این کار مانع از تجمع بیش از حد آهن در بدن خود می‌شوند و با اهدای خون از بروز مشکلات سلامتی جلوگیری می‌کنند.

شرایط اهدای خون برای بانوان

بانوان نیز مانند آقایان می‌توانند در هر زمانی برای اهدای خون به مراکز مربوطه مراجعه کنند. با این‌ حال، توجه به شرایط  برای بانوان ضروری است. افراد سالم و بالغ می‌توانند این کار را هر ۳ ماه یک‌بار انجام دهند.

البته یک سری شرایط عمومی وجود دارد که هر فردی قبل از اقدام به اهدای خون باید از آن‌ها برخوردار باشد.

یکی از دلایلی که زنان کمتر داوطلب می‌شوند، موضوع کم‌خونی است که به دلایل مختلفی مانند دوره‌های قاعدگی ماهانه، زایمان و وضعیت سیستم ایمنی بدن به آن دچار می‌شوند.

سن

یکی از موارد مهم برای اهدای خون این است که شما در محدوده سنی تعیین‌شده قرار داشته باشید. براین‌اساس، افراد زیر ۱۸ سال و کسانی که بالای ۶۰ سال هستند، نمی‌توانند خون اهدا کنند. البته سن قانونی برای این ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد.

سطح هموگلوبین

هموگلوبین در واقع پروتئینی است که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد و وظیفه انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن را بر عهده دارد. کمبود هموگلوبین می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل یا بیماری باشد که عوارضی را برای افراد به همراه دارد.

یکی از شرایط اهدا برای بانوان، داشتن سطح مناسبی از هموگلوبین است که نباید کمتر از ۱۲.۵ گرم در دسی‌لیتر باشد.

میزان نبض

نبض در شرایط اهدای خون برای بانوان از اهمیت بالایی برخوردار است. نبض به معنای ضربان قلب است و نشان‌دهنده تعداد دفعاتی است که قلب در هر دقیقه ضربان می‌زند. اگرچه میزان ضربان قلب یا نبض ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما برای اهدا، نبض باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ مرتبه در دقیقه باشد.

همچنین، یکی دیگر از شرایط اهدای خون در بانوان این است که ضربان قلب نباید با بی‌نظمی همراه باشد.

وزن، یکی از شرایط اهدای خون برای بانوان

یکی دیگر از مواردی که در لیست شرایط اهدای خون برای بانوان و آقایان موردتوجه قرار می‌گیرد، میزان وزن بدن است.

 این نکته به جهت اطمینان از ایمنی افراد در شرایط لازم گنجانده شده است. همچنین، حجم خون موجود در بدن افراد بر اساس وزن آن‌ها تعیین می‌شود و نشان‌دهنده این است که آیا یک فرد توانایی لازم برای اهدا را دارد یا خیر.

به طور معمول، یک فرد بالغ باید حداقل ۴۵ کیلوگرم وزن داشته باشد تا بتواند برای اهدای خون اقدام کند.

دمای بدن

این مورد نیز به‌منظور اطمینان از نرمال بودن وضعیت افراد اهداکننده اهمیت دارد. به ‌این ‌ترتیب، دمای بدن فرد متقاضی نباید از ۳۷.۵۰ درجه سانتی‌گراد فراتر رود. در بسیاری از موارد، دمای بالا می‌تواند نشان‌دهنده وجود تب در افراد باشد و این موضوع مانعی برای اهدای خون خواهد بود.

فشارخون

از دیگر شرایط اهدای خون برای بانوان که باید به آن توجه شود، فشارخون است.

بر این ‌اساس، فشارخون سیستولیک باید بین ۱۰۰ تا ۱۸۰ و فشارخون دیاستولیک باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر جیوه باشد. برای اطلاع از فشارخون خود، می‌توانید به مراکز بهداشتی محل زندگی مراجعه کنید.

شرایط روحی و فیزیکی

فردی که برای اهدای خون اقدام می‌کند، علاوه بر موارد ذکر شده، باید از وضعیت روحی و جسمی مناسبی برخوردار باشد.

 این نکته به‌ خصوص در مورد وضعیت سلامتی با حساسیت بسیار بالایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. زیرا اهدای خون آلوده می‌تواند به وخیم‌تر شدن حال افراد نیازمند به خون منجر شود.

اهدای خون در دوران قاعدگی 

در بسیاری از موارد ممکن است در شرایط اهدای خون برای بانوان ذکر شده باشد که در صورت قرارداشتن در دوره قاعدگی نمی‌توانند خون اهدا کنند. اما بر اساس گزارش‌های صلیب سرخ، بانوان تنها در مواقع خاصی نمی‌توانند در این دوران خون خود را اهدا کنند.

 برای مثال، اگر هموگلوبین خون شما در سطح نرمال باشد، مشکلی برای اهدای خون نخواهید داشت. همچنین، برای اهدای خون در دوران قاعدگی نباید درد یا ناراحتی داشته باشید.

با این ‌حال، ازآنجاکه اهدا ممکن است منجر به ضعف و حتی غش‌کردن در افرادی شود که دچار افت فشارخون هستند، توصیه می‌شود که این کار به بعد از دوران پریودی موکول شود.

 بنابراین، اگرچه بهتر است در زمان ازدست‌دادن خون اقدام به اهدا نکنید، اما به‌طورکلی منعی برای انجام این کار در دوران قاعدگی وجود ندارد.

موارد منع اهدای خون در بانوان 

تا اینجا شرایط اهدای خون برای بانوان را بررسی کردیم که بیشتر موارد ذکر شده برای آقایان نیز صدق می‌کند. اما محدودیت‌هایی نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • زنانی که برای اهدای خون اقدام می‌کنند، نباید باردار یا شیرده باشند. حتی کسانی که قصد بارداری در آینده نزدیک را دارند نیز در لیست ممنوعه قرار می‌گیرند.
  • بانوان نباید در چند روز گذشته آنتی‌بیوتیک یا داروهای مشابه مصرف کرده باشند.
  • زنانی که در کمتر از شش ماه گذشته عمل جراحی انجام داده‌اند، نمی‌توانند خون اهدا کنند.

افرادی که در این مدت گوش خود را سوراخ کرده‌اند یا خال‌کوبی و طب سوزنی داشته‌اند نیز در این لیست قرار می‌گیرند

  • بانوان مبتلا به بیماری‌های جدی یا کسانی که خون یا فرآورده‌های آن را دریافت کرده‌اند، نمی‌توانند خون اهدا کنند.
  • افراد نباید در شش ماه گذشته با بیماران مبتلا به زردی یا هپاتیت تماس داشته باشند.
  • افرادی که در ۲۴ ساعت گذشته نوشیدنی الکلی مصرف کرده‌اند یا به سرفه، آنفولانزا و گلودرد مبتلا هستند، نمی‌توانند خون خود را اهدا کنند.
  • افراد مبتلا به آسم، مشکلات کبدی، مشکلات کلیوی، بیماری‌های گرگرفتگی یا غش، سل، اختلالات آلرژیک، افرادی که لکه‌های بنفش روی پوست دارند، کسانی که هورمون رشد دریافت کرده‌اند و افرادی که دیابت دارند نیز در لیست ممنوعه برای اهدای خون قرار می‌گیرند.
  • درصورتی‌که به بیماری‌های خونی، سرطان، مشکلات قلبی، خستگی، تعریق‌های شبانه، کم‌خونی، لخته‌شدن خون یا فشارخون بالا مبتلا هستید، نمی‌توانید برای اهدا خون اقدام کنید.
  • افرادی که دچار کاهش وزن هستند، کسانی که دارای مشکل بزرگ‌شدن غدد لنفاوی در گردن، کشاله ران و زیر بغل هستند، افرادی که لکه‌های سفید در دهان خود دارند و کسانی که به‌صورت مداوم دچار تعریق شبانه هستند نیز منع اهدای خون دارند.
  • در طول ۷۲ ساعت گذشته نباید کار دندانپزشکی انجام داده یا آسپرین مصرف کرده باشید.
  • زنانی که به‌ تازگی واکسینه شده‌اند یا مالاریای درمان نشده دارند نیز در این لیست قرار می‌گیرند.

زنان