فناوری هایی که بشر برای وجود آن ها باید از زنان تشکر کند

به گزارش جهان بانو، در طول تاریخ بشر، در بیشتر اوقات مخترعان مرد بسیار در کانون توجه قرار داشتند و البته علت این موضوع این حقیقت است که بعضی از اختراعات و پیشرفت های انجام شده توسط این اشخاص جهان را دگرگون کردند. اما این به معنای نقش کمرنگ زنان نیست و بسیاری از اختراعات […]

فناوری هایی که وجودشان وابسته به زنان بوده است

به گزارش جهان بانو، در طول تاریخ بشر، در بیشتر اوقات مخترعان مرد بسیار در کانون توجه قرار داشتند و البته علت این موضوع این حقیقت است که بعضی از اختراعات و پیشرفت های انجام شده توسط این اشخاص جهان را دگرگون کردند. اما این به معنای نقش کمرنگ زنان نیست و بسیاری از اختراعات شگفت انگیز و حیرت آور به وسیله آن ها آنها به وجود آمده اند و حتی ممکن است بسیاری از افراد از این موارد بی خبر باشند. در ادامه با بعضی از اختراعات اثرگذار بر زندگی بشر که توسط زنان معرفی شده اند، آشنا می شویم.

هدی لامار توسعه دهنده فناوری وای فای

هدی لامار، هنرپیشه اتریشی-آمریکایی که در دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ در فیلم هایی مانند سامسون و دلیله، اکستازی و دختر زیگفلد به ایفای نقش پرداخته بود، فعالیت هایی بسیار فراتر از دنیای هنرپیشگی نیز انجام می داد.

لامار در طول جنگ جهانی دوم، در پروژ توسعه و گسترش دستگاهی که از مسدود شدن سیگنال های اژدر توسط کشتی های دشمن جلوگیری می کرد، حضور داشت. او و همکارانش موفق به توسعه دستگاهی شدند که به فرستنده هدایت رادیویی و گیرنده اژدر اجازه می داد تا به طور همزمان میان فرکانس ها پرش کند. این فناوری به “پرش فرکانسی” معروف شد.

فناوری ابداعی وی بعدها در توسعه وای فای، بلوتوث، و جی‌پی‌اس بکار گرفته شد. بنابراین فعالیت های لامار در حوزه فناوری ارتباطات به تغییر روش این فناوری در جهان منجر شد.

شرلی آن جکسون توسعه دهنده فناوری کالر آی‌دی

باید گفت که به لطف فعالیت های شرلی آن جکسون، فیزیکدان آمریکایی، در روزگار ما کالر آی دی یا فناوری مشاهده شماره تماس گیرنده برای همه مردم قابل دسترسی است. جکسون اولین زن سیاه پوست است که موفق شد مدرک دکترای دانشگاه معتبر ام‌آی‌تی را دریافت کند.

او در سال ۱۹۷۶ در شرکت مخابراتی ای‌تی اند تی مشغول به کار شد. جکسون در زمینه های گوناگونی مانند فیزیک نظری، فیزیک حالت جامد و کوانتوم و فیزیک اپتیکال تحقیق و پژوهش کرده است. با کمک چنین تحقیقاتی بود که وی موفق شد فناوری کالر آی‌دی را توسعه دهد.

استفانی ال. کولک توسعه دهنده ماده کولار

ممکن است تصور کنید که کولار ماده ای است که تنها در جلیقه های ضد گلوله قابلیت استفاده دارد، اما در حقیقت این طور نیست. این ماده در حال حاضر در قسمت های مختلفی از کلاه های نظامی گرفته تا لباس موتورسیکلت‌سوارها، ترمزهای خودرو و دیگر موارد مورد مصرف قرار می گیرد و همه ما باید سپاسگزار استفانی ال. کولک برای معرفی این ماده باشیم.

وی در دهه ۱۹۶۰ به عنوان شیمیدان در شرکت دوپون مشغول به کار بود و در جریان یک پروژه و زمانی که مشغول به کار با مواد پلیمری بود، موفق شد تا ماده کولار را توسعه دهد.

کولک دریافت که این ماده سبک وزن، بسیار بادوام و حتی قوی‌تر از فولاد است و آشنایی با قابلیت های کولار، روش تولید برخی از محصولات را برای همیشه دگرگون ساخت.

اولگا دی. گونزالس-سانابریا توسعه دهنده باتری نیکل-هیدروژن با طول عمر بالا

اولگا دی. گونزالس-سانابریا، یک مهندس پورتوریکویی-آمریکایی بود که نقش چشمگیری در توسعه باتری نیکل-هیدروژن با قابلیت عمری طولانی ایفا کرد و در حال حاضر این باطری در سامانه های ذخیره انرژی هوافضا مورد استفاده قرار می گیرد.

گونزالس- سانابریا در سال ۱۹۷۹ در مرکز پژوهشی گلن ناسا به عنوان رئیس اداره طرح ها و برنامه ها انتخاب شد. او نقش قابل توجهی در معرفی این اختراع ارزشمند داشت و به همین دلیل یک جایزه آر اند دی ۱۰۰ (R&D 100 Award) به وی تعلق گرفت. در حال حاضر گونزالس- سانابریا در تالار مشاهیر زنان اوهایو نیز حضور دارد.

ایوان بریل توسعه دهنده سامانه پیشران موشک

ایوان بریل در سال ۱۹۲۴ متولد شد و فعالیت های قابل توجهی در زمینه علم موشکی انجام داد. در حقیقت او به منزله یک دارایی ارزشمند برای علم هوا فضا بود. وی هنگامی که در شرکت آسترو الکتریکس مشغول به فعالیت بود، پتنتی را برای یک سامانه پیشران که در پرتاب ماهواره ها به مدار مورد استفاده قرار می گرفت، به ثبت رساند و این اختراع باعث شد که وی در عرصه بین الملل مورد توجه قرار گیرد. بریل در دهه ۱۹۸۰ برای مدتی کوتاه با ناسا نیز در بعضی از زمینه ها همکاری کرد و ۲۰ سال پس از آن در سال ۲۰۰۱ به واسطه فعالیت های خود در حوزه هوافضا، موفق به کسب مدال خدمات عمومی برجسته از ناسا شد.

منبع: عصر ایران