فریب شبکه‌های اجتماعی را نخورید؛ آفتاب آکنه را از بین نمی‌برد!

اخیرا فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن ادعا می‌شود با قرارگرفتن مقابل نور خورشید آکنه‌های صورت برطرف می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی مملو از توصیه‌های مشکوک و بحث‌برانگیز است. اما یکی از  راهکارهای مراقبت از پوست که جدیدا تبلیغ می‌شود، بسیار نگران‌کننده است. برخی از تولیدکنندگان محتوا در تیک‌تاک ادعا می‌کنند آفتاب‌سوختگی یا استفاده از تخت برنزه‌کننده به برطرف کردن آکنه کمک می‌کند.

درحالی‌که مدت‌ها است از نور خورشید و اشعه فرابنفش برای درمان برخی بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود، شواهد نشان می‌دهد این تکنیک‌ها در درمان آکنه موثر نیستند و ضررهای مواجهه‌ی بیش از اندازه با اشعه فرابنفش بسیار بیشتر از مزیت‌هایی است که ممکن است در ظاهر پوست خود مشاهده کنید.

نور درمانی

نوردرمانی نوعی درمان پزشکی محسوب می‌شود که شامل قراردادن پوست درمعرض نور خورشید یا اشعه فرابنفش در محیط کنترل‌شده است. از این روش برای درمان بیماری‌هایی مثل پسوریازیس و اگزما که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، استفاده می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند نوردرمانی می‌تواند به کاهش التهاب و سرکوب پاسخ ایمنی پوست کمک کند که هر دو از عوامل اصلی مسبب این بیماری‌ها هستند.

توجه به این نکته مهم است نوردرمانی در محیط بالینی انجام می‌شود که در آن مقادیر تشعشات اعمال‌شده روی پوست به دقت کنترل می‌شود تا اثرات مضر قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش به حداقل برسد. علاوه‌بر‌این، به منظور کاهش خطر سوختگی، درمان‌های اولیه‌ای نیز انجام می‌شود.

در مورد آکنه، شواهد اندکی مبنی بر مفید بودن قرارگرفتن در معرض اشعه فرابنفش وجود دارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۳ روی ۱۹,۹۳۹ شرکت‌کننده، نشان داد که مواجهه با سطوح نسبتا پایین  UVB (نوعی تشعشع نامرئی که از خورشید ساطع می‌شود) به مدت حدود یک ساعت در روز با کاهش خطر آکنه متوسط تا شدید در افراد جوان همراه است. اما این مطالعه محدودیت‌های زیادی داشت.

در مطالعه‌ی یادشده، مقدار دقیق اشعه فرابنفشی که شرکت‌کنندگان درمعرض آن قرار گرفته بودند، به‌طور مستقیم اندازه‌گیری نشد، بلکه براساس داده‌های موقعیت جغرافیایی و داده‌های آب‌و‌هوایی، میزان مواجهه شرکت‌کنندگان با نور خورشید تخمین زده شد. این مطالعه همچنین پیامدهای منفی قرار گرفتن درمعرض نور خورشید را درنظر نگرفت.

مطالعات روی سلول‌های پوست انسان همچنین برخی از مزیت‌های احتمالی قرارگرفتن درمعرض اشعه UVB را نشان داده است؛ ازجمله تاثیر احتمالی آن در کشتن باکتری  پروپیونی‌باکتریوم اکنس  که تصور می‌شود علت آکنه است.

اما این مزیت‌ها فقط در سلول‌ها نشان داده شده و در مطالعات انسانی تکرار نشده است. اکثر این مطالعات همچنین به این نتیجه رسیدند که اثرات مفید احتمالا اندک هستند و برای استفاده درمانی خصوصا با توجه به اثرات جانبی منفی اشعه فرابنفش کافی نیستند.

آکنه شدید را می‌توان با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی که اثر ضدالتهابی دارند درمان کرد. پزشک می‌تواند داروی ایزوترتینوین را نیز تجویز کند که از مشتقات مصنوعی ویتامین A است. این دارو چربی‌های موجود در پوست، برجستگی‌های پوستی و باکتری‌های مسبب آکنه در پوست را کاهش می‌دهد. ایزوترتینوین در پاکسازی ضایعات آکنه بسیار موثر است و بیشتر بیماران فقط به یک دوره استفاده از آن نیاز دارند.

استفاده از ضد آفتاب هنگام بیرون رفتن در روزهای آفتابی مهم است. ضدآفتاب نه تنها از پوست شما محافظت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد، بلکه استفاده از کرم ضدآفتاب با کاهش التهاب و کاهش حساسیت به نور سلول‌های پوست در واقع می‌تواند برای افراد دچار آکنه مفید باشد.

درحال‌حاضر چندین گزینه موثر و ایمن برای درمان آکنه وجود دارد. اگر فکر می‌کنید درمان کنونی شما موثر نیست، قبل از اینکه برای درمان آکنه از آفتاب یا تخت برنزه‌کننده استفاده کنید و خودتان را درمعرض خطر عوارض قرار دهید، با پزشک خود مشورت کنید.

زومیت