فرصت دوساله کرونا بانوی آبدانانی را در بافتن ۱۲ قالی و تابلو فرش کمک کرد

به گزارش جهان بانو، بافتن قالی از هنرهای زیبا و ارزنده است و بافنده در خلال بافتن قالی و فرش با دستان خود به نخ‌های رنگی جان می‌بخشد. با گل‌های قالی می‌توان بهار را جشن گرفت و این صنعت ترکیبی از هنر و عشق است. ملوک جیبا، بانوی از اهالی آبدانان است که در تمام […]

مشکلات بانوی قالیباف آبدانانی

به گزارش جهان بانو، بافتن قالی از هنرهای زیبا و ارزنده است و بافنده در خلال بافتن قالی و فرش با دستان خود به نخ‌های رنگی جان می‌بخشد. با گل‌های قالی می‌توان بهار را جشن گرفت و این صنعت ترکیبی از هنر و عشق است.

ملوک جیبا، بانوی از اهالی آبدانان است که در تمام عمر شصت ساله‌ی خود به قالی بافی اشتغال داشته است. وی در حال حاضر با شیوع بیماری کرونا، کم رنگ شدن رفت و آمدها و باقی ماندن در خانه توانسته در طول دوسال اخیر ۱۲ قالی و تابلو فرش ببافد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بیان کرد: از سن نه سالگی به هنر بافتن قالی اشتغال داشتم و قالی بافی را با نگاه کردن به دست بانوان بزرگ ایل آموخته‌ام. اگر بخواهم تعداد قالی های بافته شده توسط خودم را محاسبه کنم، باید بگویم که تا به امروز بیشتر از هفتصد فرش و تابلو فرش بافته‌ام.

جیبا افزود: علاقه‌ی به قالی بافی جزوی از وجود من است و اشتغال داشتن به این هنر حالم را خوب می‌کند. پیش از کرونا سالی سه تا چهار قالی می‌بافتم، ولی در طی این دوسال که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد و رفت و آمدها به طور بی سابقه ای کمرنگ شد، فرصت خوبی برایم فراهم شد و بیشتر ساعت‌ها را به بافتن قالی مشغول شدم. در طول این مدت توانستم ۱۲ فرش و تابلو فرش در ابعاد گوناگون ببافم و چند عدد از آن ها را به فرزندانم به عنوان یادگاری بخشیدم و تعدادی را هم به فروش رساندم.

این بانوی قالیباف با بیان اینکه قالیبافان همواره به حمایت دولت احتیاج دارند، تصریح کرد: از جمله مشکلات مهمی که قالیبافان با آن مواجه هستند، تهیه نخ و فروش فرش‌های دست باف است. متاسفانه به دلیل بُعد مسافت تا پایتخت قالی‌های دست باف ما را که عمر و جوانی خود را برای بافتن آن صرف کرده‌ایم، به قیمت بسیار اندکی می خرند.

وی اضافه کرد: من از ناحیه ریه، دودست و گردن دچار مشکل هستم. دکتر توصیه کرده است که قالی بافی را کنار بگذارم، ولی چند روز بیشتر نتوانستم با بیکاری کنار بیایم و دوباره شروع به بافتن کردم.

جیبا خاطر نشان کرد: بیشتر تابلو فرش‌ها و قالی‌هایی که بافته‌ام از روی طرح و نقشه بوده است. با این وجود تعدادی از قالی‌های محلی را ذهنی بافتم. هنگامی که قالی‌های بافته شده‌ام را مشاهده می‌کنم، احساس زندگی و خوشحالی به من دست می‌دهد.

منبع: فارس