فدراسیون جهانی هندبال پوشش زنان مسلمان را تایید کرد

فدراسیون جهانی هندبال پوشش بانوان مسلمان را برای حضور در مسابقات ساحلی بین المللی به تصویب رساند.

فدراسیون جهانی هندبال پوشش زنان مسلمان را تایید کرد

به گزارش جهان بانو، پس از تغییراتی که فدراسیون جهانی هندبال در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ در البسه هندبال ساحلی به وجود آورد، کمیته توسعه هندبال آسیا با کشورهای مسلمان و علاقمند به حضور در مسابقات هندبال ساحلی زنان رایزنی کرده و با پشتیبانی اعضا هیات رئیسه فدراسیون هندبال آسیا نامه نگاری های خود را با فدراسیون جهانی هندبال آغاز کرد.

سرانجام فدراسیون جهانی هندبال امسال در ماه فوریه موافقت خود را با پوشش حجاب بانوان مسلمان در رویدادهای بین المللی هندبال ساحلی اعلام نمود، به این صورت که مانند هندبال سالنی ورزشکاران مسلمان قادر خواهند بود تا از پوشش استرژ و مقنعه جذب استفاده کنند.

میترا نوری، عضو هیات رئیسه فدراسیون هندبال و رئیس توسعه هندبال آسیا در ارتباط با این موضوع به خبرگزاری فارس گفت: در این صورت و با تصویب لباس بانوان مسلمان، این بانوان نیز می‌توانند در مسابقات هندبال ساحلی شرکت کنند.

گفتنی است که در سال ۲۰۲۱ فدراسیون جهانی هندبال با تغییر قوانین لباس مردان و زنان به اتهامات گسترده جنسیت‌گرایی واکنش نشان داد. فدراسیون جهانی هندبال پس از اینکه در جریان رقابت های هندبال ساحلی اروپا زنان نروژی شورت‌هایی بلند مانند لباس مردان به تن کرده بودند، تحت فشار قرار گرفت. کنفدراسیون هندبال اروپا نیز کشور نروژ را به دلیل انجام این کار ۱۵۰۰ یورو جریمه کرد. کنفدراسیون هندبال اروپا در آن زمان لباس زنان نروژی را «نامناسب» عنوان کرد.

در راستای این موضوع فدراسیون جهانی هندبال مقررات خود را برای هندبال ساحلی تغییر داده است به گونه ای که حالا تصریح می‌کند ورزشکاران زن باید از شلوارهای کوتاه و متناسب استفاده کنند. ورزشکاران مرد نیز همچنان می توانند شلوارک معمولی را تا ۱۰ سانتی متر بالای زانو بپوشند و این شلوارک‌ها نباید خیلی گشاد باشند.

این تغییر قوانین به دنبال کمپینی رخ داد که توسط تالیتا استون، فعال استرالیایی ساکن نروژ به منظور حمایت از برابری جنسیتی طراحی شد و این کمپین توانست ۶۱ هزار امضا برای به کرسی نشاندن مطالبه خود جمع آوری کند.

استون در رابطه با این موضوع اظهار کرد: من امیدوارم این برنامه آغازی بر پایان تبعیض جنسی و حمایت از دختران و زنان ورزشکار باشد و اینکه در آینده همه زنان و دختران آزاد خواهند بود تا بدون ترس از آزار جنسی در ورزش شرکت کنند.

ماه گذشته وزرای ورزش ۵ کشور اروپایی (دانمارک، نروژ، سوئد، ایسلند و فنلاند) نامه مشترکی به فدراسیون جهانی نوشتند و از آن‌ها خواستند تا مقررات مربوط به لباس‌های قدیمی را به‌روزرسانی کنند. این درخواست برای پشتیبانی و تشویق همه ورزشکاران صرف نظر از جنسیت برای ادامه فعالیت در ورزش است.