فاطمه قاسم پور: نمی‌توان عقب‌ماندگی‌ها را در حوزه زنان و خانواده انکار کرد

به گزارش جهان بانو فاطمه قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس یازدهم بر لزوم تحول حکمرانی در حوزه مسائل بانوان با رویکرد سیاست گذاری مشارکتی تاکید کرد و گفت: نمی‌توانیم وجود عقب‌ماندگی‌ها، خلأها و ضعف‌ها را در حوزه خانواده و بانوان انکار کنیم. قاسم پور در جلسه علنی امروز(چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان […]

تلاش راکسیون زنان مجلس برای تحقق بیمه بانوان خانه دار

به گزارش جهان بانو فاطمه قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس یازدهم بر لزوم تحول حکمرانی در حوزه مسائل بانوان با رویکرد سیاست گذاری مشارکتی تاکید کرد و گفت: نمی‌توانیم وجود عقب‌ماندگی‌ها، خلأها و ضعف‌ها را در حوزه خانواده و بانوان انکار کنیم.

قاسم پور در جلسه علنی امروز(چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود اظهار کرد: دو نگاه غرب گرا و متحجرانه نسبت به بانوان وجود دارد و انقلاب اسلامی در این میان راه سومی را انتخاب کرد و امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه ای در سالهای گذشته ویژگی‌های این مسیر را تبیین کردند. بانوان توانستند در این نوع نگرش به دور از ظلم ها و نواقص دو دیدگاه یادشده جایگاه خود را در زیست سیاسی، اجتماعی و فردی دوباره تعریف کنند.

وی به توجه همزمان به «نقش مادری و همسری» و «توجه به اثرگذاری سیاسی و اجتماعی زنان» اشاره کرد و افزود: توجه به مسئولیت بانوان در برابر حکومت اسلامی، به رسمیت شناختن شخصیت مستقل برای بانوان جدای از نقش‌های گوناگونی که آن ها بر عهده دارند و تلاش برای خارج شدن بانوان از وضعیت شئ‌انگارگونه دو نظام مردسالاری و سرمایه داری و بازگشت به ارزش‌های اصیل اسلامی و انسانی در روابط بین مرد و زن از جمله موضوعات مورد تأکید انقلاب اسلامی ایران است.

نباید منکر عقب ماندگی‌ها در حوزه زنان و خانواده شد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بانوان در عرصه هایی مانند علم آموزی، ورزش، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نقش ارزنده ای ایفا کرده اند. نمی‌توان در این راه وجود عقب‌ماندگی‌ها، کاستی ها، نواقص و ضعف‌ها را انکار کرد. این موضوع که انقلاب اسلامی و نظامی که بر پایه آن تشکیل شده است از نقطه صفر آغاز شده، در بیانیه گام دوم هم بیان شده است.لازم به ذکر است که پیش از این تجربه و راه طی شده ای در زمینه‌های گوناگون که بر اساس آموزه‌های اسلامی به سرانجام رسیده باشد، وجود نداشت.
 

او در ادامه گفت: ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که «خلأ نظری انقلاب در موضوع زن و خانواده» وجود دارد. از عواملی که باعث به وجود آمدن این خلأها شده است می توان به تهاجم فرهنگی وسیع و استکبار جهانی و برنامه‌ریزی یک جانبه توسعه محور مبتنی بر تفکر نئولیبرالیسم، سیاست‌‎زدگی فضای این عرصه و به وجود آمدن تخاصم گفتمانی و سستی و تشتت ساختارهای موجود در مسائل بانوان اشاره کرد.

«رهبری مسئله زن و خانواده را جزء مسائل درجه یک کشور می‌دانند»

قاسم پور به موضوعات مطرح شده در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع زن و خانواده استناد کرد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در آن جلسات موضوع زن و خانواده را از مهم ترین موضوعات یک کشور دانستند. باعث تاسف است که تا کنون این عرصه نتوانسته در ساحت خط و مشی گذاری اهمیت خود را نشان دهد. در دستگاه‌های گوناگون اجرایی پیگیری تکالیف ذیل اسناد بالادستی در حوزه خانواده به ساختارهای ضعیف، سست و در پاره ای موارد بی اثر بدل شده است و مسئولیت‌های تحت عنوان مشاور واگذار می‌شود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس یازدهم تصریح کرد: مسائل زن و خانواده در حوزه قانون گذاری با پیوست خانواده همخوانی ندارد. این موضوع موجب طراحی سیاست‌هایی از سوی وزارت نیرو، اقتصاد و نفت و غیره شده است و این سیاست ها باعث افزایش فشارها بر نهاد خانواده، ایجاد کج کارکردی‌های فراوان برای آن و به وجود آمدن مشکلات متعدد برای بانوان می شود.

وی عنوان کرد: لوایح و طرح‌هایی وجود دارند که در برخی موارد بدون در نظر گرفتن مباحث بانوان و خانواده طراحی می‌شوند. این گونه لوایح و طرح‌ها در هر سه قوه وجود دارند و بدون شنیدن مطالبات اقشار گوناگون بانوان و صدای افرادی که صدایی ندارند، تدوین و پیشنهاد می‌شوند. اگر حوزه بانوان و خانواده موضوع درجه یک کشور باشد به طور قطع صدای بانوان و استخوان‌های نهاد خانواده که زیر بار مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در حال خرد شدن است، به گوش تمامی مسئولان خواهد رسید.

قاسم پور با اشاره به اینکه به نگاه تحول خواهانه در عرصه زنان نیاز داریم، اضافه کرد: نگاه مسلط بر این عرصه، نگاه آسیب محور یا تهدید محور است. این نگرش با اندیشه رهبران انقلاب اسلامی و راه سوم طراحی شده فاصله بسیاری دارد. در راستای گام سوم انقلاب اسلامی ظرفیت‌های بسیاری دراین بخش به وجود آمده اند که باید به آنها توجه شود. لازم است که اهمیت موضوعاتی مانند فعالیت‌های پیشرو بانوان در تحولات اجتماعی، رشد و افزایش فعالیت و آگاهی‌های سیاسی – اجتماعی، رشد و ارتقاء بانوان در مدارج علمی و توسعه آموزش بانوان بیشتر در نظر گرفته شود و قدر این فرصت ها را بدانیم. همچنین برای این فعالیت ها مانع تراشی نکنیم و نظام اسلامی را از برکت وجود این ظرفیت ها بهره مند کنیم.

رئیس فراکسیون زنان مجلس یازدهم در پایان ضمن تأکید دوباره بر ضرورت تحول حکمرانی در زمینه مسائل بانوان با در نظر گرفتن رویکرد سیاست گذاری مشارکتی تاکید کرد: استان تهران بر خلاف برداشت توسعه یافته بودن که نسبت به آن وجود دارد، کم برخوردار محسوب می شود. به عنوان مثال آلودگی هوا و ترافیک، مهاجرت، حاشیه نشینی، افزایش نرخ اجاره بها و مسکن و افزایش نرخ رشد آسیب‌های اجتماعی تنها قسمتی از مشکلات این شهر است. مسئولان اجرایی باید بیشتر از گذشته پای کار بیایند و ماراتون های خدمت را به دوی ۱۰۰ متر تبدیل کنند.

منبع: ایسنا