«عصر شیرین»؛ اولین برنامه تخصصی سیما در حوزه بانوان و یک تجربه جدید در برنامه‌سازی

فاطمه‌السادات متولیان، مجری برنامه عصرگاهی «عصر شیرین» بر این باور است که این برنامه با هدف تقویت خودباوری در میان بانوان و رشد هویت آن‌ها، به مسائلی همچون مدیریت مالی و تعامل گفتگو و مهرورزی در کانون خانواده می‌پردازد.

«عصر شیرین»؛ اولین برنامه تخصصی سیما

به گزارش جهان بانو، برنامه عصرگاهی «عصر شیرین» با اجرای فاطمه السادات متولیان و حضور کارشناسان مطرح حوزه خانواده و زنان اولین برنامه تخصصی سیما در ارتباط با بانوان است. این برنامه در تلاش است تا زمینه‌ای برای تقویت و تحکیم خانواده، ھویت یابی بانوان و شکوفایی انسان‌ھا فراهم آورد.

فصل جدید برنامه «عصر شیرین» به تهیه کنندگی و کارگردانی هادی نعمت اللهی شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸:۳۰ در شبکه افق نمایش داده می شود و بازپخش آن روز بعد در ساعت ۱۰ صبح از همین شبکه خواهد بود.

فاطمه السادات متولیان مجری برنامه «عصرشیرین» در گفتگو با خبرگزاری صبا، در ارتباط با چالش‌ اجرای نخستین برنامه تخصصی حوزه بانوان بیان کرد:  به این برنامه به چشم یک چالش نگاه نمی‌کنم، بلکه با تمامی مفاهیم ارزشمندی که در آن وجود دارد، «عصر شیرین» را زندگی می‌کنم. مگر می‌شود زن باشی و مادر و همسر بودن را، خانه داری، آشپزی و سلوک انسانی در تربیت فرزندان را در زندگی روزمره تجربه نکنی! ‌برنامه «عصرشیرین» همین سبک زندگی مادرانه است، با این تفاوت که باید به صورت فشرده همه این مفاهیم را با مخاطبان برنامه در بازه زمانی یک ساعته به اشتراک گذاشت.

متولیان اضافه کرد: موفقیت یک مفهوم نسبی است و برای درک میزان موفقیت یک برنامه باید آن را از نگاه مخاطبانش مورد ارزیابی قرار داد. پیام‌ها و بازخوردهایی که در فضای مجازی و سامانه پیامکی دریافت می کنیم، باعث می‌شود احساس کنم «عصرشیرین» در انجام رسالت خود موفق بوده است.

وی در ارتباط با محورهایی که این برنامه به بررسی آن ها می‌پردازد، تصریح کرد: توجه به طب ایرانی در زندگی، توجه به توسعه فردی، روایت نویسی، مهارت‌های مادرانه و فرزندپروری، الگوبرداری از بزرگانی همچون حضرت فاطمه (س) از طریق صحیفه ایشان، مسائل مربوط به باروری و ناباروی، نگاه روان شناختی به روابط بین زوجین، پرداختن به کسب و کارهای کوچک و خانگی، مدیریت مالی و نگاه متفاوت به تعامل، گفتگو و مهرورزی در کانون خانواده بخشی از ویژگی‌هایی است که به زنان یادآوری می‌کند که با توجه به این مسائل چگونه فرد بهتری باشند.

مجری برنامه «عصر شیرین» در ادامه گفت: برنامه عصر شیرین با هدف رشد هویت بانوان و تقویت خودباوری در میان آنان آغاز شد و باید بگویم که تا به امروز تا اندازه ای در رسیدن به این هدف موفق بوده‌ایم. ما اعتقاد داریم که پرداختن به هویت زنانه، تنها پرداختن به زنان نیست، بلکه توجه به حال خوب یک جامعه است. ما الگوهایی در ساختار محتوایی برنامه داریم که عموما بدون اشاره محسوس به آن سوژه، می‌خواهیم مفاهیم را به مخاطبان برنامه منتقل می‌کنیم.

متولیان با اشاره به فرم و محتوای این برنامه خاطر نشان کرد: برنامه «عصر شیرین» به این دلیل که یک برنامه خانوادگی و زنانه است، از لحاظ فرم و محتوا تجربه‌ای جدید در برنامه سازی به شمار می رود و می‌توانم ادعا کنم این برنامه یک زنانه همه جانبه برای خانم‌ها است. تجربه شیرین آموختن از کسانی که هر کدام در حوزه تخصصی خود بسیار توانمند هستند، برای من بسیار باارزش است و نگاه بنده پس از این برنامه نسبت به مسائل زندگی تغییر کرد.

وی به دلنشین‌ترین خاطره خود در برنامه «عصر شیرین» اشاره کرد و گفت: دلنشین‌ترین اتفاق برای من حضور پسرم، صدرالدین، از دو سالگی در استودیو برنامه است. این حضور به اندازه ای زیاد بوده است که صدرالدین به «پسر استودیو» معروف شده است. مادری در کنار اجرا به صورت همزمان تجربه بسیار متفاوتی است که هم از جذابیت برخوردار است و هم به نوبه خود تجربه سختی محسوب می شود.

مجری «عصر شیرین» با بیان اینکه پیام‌ها به سامانه پیامکی برنامه ارسال می‌شود، به ارتباط مخاطبان از طریق فضای مجازی با عوامل برنامه اشاره کرد و توضیح داد: توجه کامل به نظرات مخاطبان برنامه وظیفه ماست؛ این موضوع تا اندازه ای برای ما اهمیت دارد که صفحه‌های شخصی من و همکارانم در فضای مجازی به نوعی تبدیل به صفحه «عصرشیرین» شده است. دریافت نظرات مخاطبان برای ما ارزشمند است و در ارتباط با محتوای پیام‌ها بارها اتفاق افتاده است که در اتاق فکر برنامه به گفتگو نشسته ایم.

متولیان در مورد سوژه‌ها و آیتم‌هایی که در این برنامه به بانوان شاغل اختصاص دارد، خاطر نشان کرد: نگاه ما در «عصر شیرین» به بانوان و مادرانی که در کنار انجام امور منزل، وظیفه‌ای در خارج از خانه نیز به عنوان شغل به آن ها محول شده است، نگاهی الهام بخش است و از نظر ما این زن یا مادر یک مجاهد است. محتوای تعدادی از جلسات هفتگی برنامه به همین بانوان اختصاص دارد؛ زنانی که درآمد مستقل دارند و حالا می‌خواهند این هزینه‌ها را در زندگی خود مدیریت کنند که این موضوع البته موضوعی عمومی است و همه افراد را در بر می گیرد. همچنین آموزش غذاهای ساده برای مادران شاغلی است که دوست دارند آشپزخانه‌ منزلشان همواره برای اعضای خانواده گرم باشد.

این مجری برنامه تلویزیونی که خود نیز مادر است، تاکید کرد: ما در این برنامه به دنبال آگاهی بخشی هستیم؛ اینکه بانوان جامعه ما بتوانند به اتفاقات و مسیری که پشت سر کذاشته اند و یا در حال طی کردن آن هستند، نگاه کنند و در ارتباط با انتخاب‌های خود به تفکر بپردازند. امیدواریم مخاطب برنامه بعد از دیدن «عصر شیرین» نقاط ضعف و قوت خودش را پیداکند و بداند که:

بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست

در خود بطلب هر آنچه خواهی که توئی

منبع: رادیو و تلوزیون صبا