نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
پس از برگزاری ۵ دوره نمایشگاه پوشاک ایرانی-اسلامی هدی، بانوان محجبه اکنون میدانند که هر ۳ ماه یکبار باید منتظر برگزاری این نمایشگاه به همت انجمن تولیدکنندگان پوشاک اسلامی باشند.
این نمایشگاه فرصتی مناسب را فراهم میآورد تا بانوان بتوانند در فضایی متمرکز به خرید محصولات مورد نیاز خود بپردازند. محصولاتی که معمولاً دسترسی به آنها در بازارهای خرید آسان نیست و بانوان برای تهیه آنها با چالشهایی مواجه میشوند.
سلسله نمایشگاههای هدی در یک سال و نیم گذشته با هدف تسهیل خرید و فروش پوشاک اسلامی، به بانوان این امکان را داده است که بدون سردرگمی در بازارهای مختلف، به تمامی پوشاک و ملزومات حجاب در یک مکان دسترسی پیدا کنند.
استقبال از این نمایشگاه نشاندهنده ضرورت ایجاد سکوهای فروش ثابت برای پوشاک عفیفانه و تسهیل دسترسی بانوان محجبه است.
به گفته محمدپور، رئیس هیأتمدیره انجمن تولیدکنندگان پوشاک اسلامی، در این دوره از نمایشگاه، ۱۰۵ برند در قالب ۹۰ غرفه، محصولات خود را در بخشهای بانوان، آقایان و کودک و نوجوان عرضه خواهند کرد تا فرصت خرید همزمان برای تمامی اعضای خانواده فراهم شود.
محوریت اصلی این نمایشگاه، عرضه محصولات عفیفانه بانوان است و با توجه به نزدیک شدن روز مادر، محصولاتی متناسب با این روز نیز ارائه خواهد شد که پیشبینی میشود استقبال خوبی از آن صورت گیرد.
همچنین، غرفه دوخت رایگان چادر که یکی از پرطرفدارترین غرفههای نمایشگاههای هدی به شمار میرود، نیز در این نمایشگاه برقرار خواهد بود.
«میز اطلاعات و راهنمایی هدی ۵» فرصتی برای خرید بهینه
در ادوار گذشته، بانوان استقبال خوبی از نمایشگاه هدی داشته و رضایت خود را از این رویدادها ابراز کردهاند.
با این حال، گاهی انتقاداتی نسبت به قیمتگذاری محصولات مطرح میشود. با توجه به اینکه محصولات در این نمایشگاه بهصورت مستقیم از تولیدکننده به مصرفکننده عرضه میشود و واسطهها حذف شدهاند، انتظار میرود که قیمتها به قیمت تولید نزدیکتر باشد تا بانوان بتوانند از خرید آسان و مزایای قیمتی بهرهمند شوند.
معمولاً برگزارکنندگان این نمایشگاه از تخفیف ۱۵ درصدی خبر میدهند و در چند دوره اخیر نیز قیمتگذاریها تحت نظارت اتحادیه خیاطان انجام شده است، اما این اقدامات نتوانسته تأثیر چشمگیری بر قیمتها در مقایسه با دیگر بازارها داشته باشد.
بنابراین، در پنجمین دوره نمایشگاه هدی، امید میرود که تغییرات بهتری در قیمتها مشاهده شود.
وحید محمدپور، رئیس هیأتمدیره انجمن تولیدکنندگان پوشاک اسلامی، در اینباره میگوید: «ما تمام تلاش خود را برای ارائه محصولاتی باکیفیت و قیمت منصفانه انجام میدهیم و بسیاری از تولیدکنندگان نیز به این هدف متعهد هستند.
بنابراین، به خریداران توصیه میکنیم که برای دسترسی به تولیدیهای دستاول و محصولات متناسب با بودجه خود، از نمایندگان ما در نمایشگاه راهنمایی بگیرند.»
در این دوره از نمایشگاه، «میز اطلاعات و راهنمایی ستاد» نیز مستقر خواهد بود تا مراجعهکنندگان با استفاده از راهنماییهای لازم، خریدی باکیفیت، به صرفه و متناسب با نیاز و بودجه خود داشته باشند.
شمارش معکوس برای ارزانی پوشاک اسلامی
در حالی که همواره بحث و چانهزنی بر سر قیمت پوشاک اسلامی وجود دارد، خود تولیدکنندگان نیز تمایل دارند محصولات ارزانتری عرضه کنند، اما معتقدند که تولید این نوع پوشاک برای آنها نیز هزینهبر است. این مسئله مهم میتواند با اجراییشدن قانون حجاب تا حد زیادی حل شود.
«طرح فرهنگیشدن محصولات حجاب» یکی از مواردی است که در این قانون گنجانده شده و به گفته اسدالله سلیمانی، رئیس سابق انجمن تولیدکنندگان و یکی از ارائهدهندگان این طرح، «با اجراییشدن قانون حجاب، تمامی محصولات مرتبط مانند چادر، مانتو، عبا و ملزومات حجاب از مزایای کالای فرهنگی برخوردار خواهند شد؛ مزایایی مانند معافیتهای گمرکی، مالیاتی و بیمهای، و همچنین واردات مواد اولیه با ارز مخصوص کالای فرهنگی که میتواند به کاهش هزینه تولید و در نتیجه کاهش ۳۰ درصدی قیمت پوشاک اسلامی منجر شود.»
با این تفاسیر، بعید نیست که در نمایشگاههای آینده هدی شاهد کاهش قیمتهای پوشاک اسلامی باشیم.
این اتفاق میتواند شرایط خرید را برای بانوان محجبه، به عنوان پرچمداران فرهنگی کشور، تسهیل کرده و کالاهایی باکیفیت و با قیمت مناسبتر از همیشه در اختیار آنها قرار دهد.
سکوی فروش پوشاک اسلامی، نیاز امروز جامعه
اگرچه سلسله نمایشگاههای هدی تا حدی به نیاز بانوان برای تهیه پوشاک اسلامی پاسخ داده، اما این فرصت تنها هر چند ماه یکبار فراهم میشود.
واقعیت این است که پراکندگی فروشندگان محصولات حجاب در سطح پایتخت به قدری زیاد است که گاهی خانمهای محجبه برای خرید یک روسری ساده یا چادر مشکی باید مدت زیادی در بازار بچرخند و در نهایت ممکن است محصولی را بخرند که نه تنها باب میلشان نیست، بلکه با قیمتهای چند برابر به فروش میرسد.
این مشکل میتواند با ایجاد سکوی فروش ثابت پوشاک اسلامی حل شود.
محمدپور میگوید: «انجمن تا به امروز تلاش زیادی برای رایزنی با ارگانهای دولتی انجام داده تا چنین فضایی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، اما به رغم تلاشهای مداوم و وعدههای داده شده، این اتفاق هنوز نیفتاده است.
در حالی که اماکن بلااستفاده زیادی وجود دارند که میتوانند به مرکز استقرار تولیدکنندگان پوشاک اسلامی تبدیل شوند.
وجود چنین سکوهای فروشی نه تنها برای پاسخگویی به نیاز مردم ضروری است و میتواند به نظارت و کنترل قیمتها کمک کند، بلکه فرصتی برای خرید مشتریان جزئی و عمدهفروشان خارجی نیز فراهم میآورد.»
فارس
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت